Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser m03

Featured Replies

Publicerat

Hur är Mauser m03 jämfört med t.ex. Blaser och Sauer som hundförarbössa? Jag tänker främst på trailen. Jag har aldrig hållt i en Mauser, därav frågan. Är den värd pengarna?

Jag har fortfarande inte blivit färdig att köpa någon bössa än, kalibern är klar, 8*57 is. Blaser vill jag inte ha, jag hade en Tikka T3 battue reserverad, men fick kalla fötter. Dock är den inte bortpolleterad än, jag vill bara kolla alternativen. Dom jag vill kolla närmre på är Mausern, Black Bear och Sauer. Så om någon har någon synpunkt på hur någon av dessa tre hade artat sig som hundförarbössa får ni gärna dela med er.

Publicerat

Tung! Åtminstone med stållåda. Mauser'n finns ju dock med lättmetallåda numer. Men i mina ögon har 'alujumjum' inget att göra i lådan på n'rektun bössa! ;):P

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Håller med dr knall, bössan var riktigt tung. Det ex jag höll i. Tyckte inte den passade att gå runt på dagsmarscher.Vad jag förstod så var den framtagen för afrikajakt? Om det nu stämmer. . .

Publicerat
  • Författare

Ok, det var kanske inte det bästa, inte för att 3,5 kg skrämmer mig så länge vikten är rätt fördelad. Finns det någon annan av Mausers modeller som hade passat som hundförarbössa i Sverige? Jag har som sagt var inte sett särskilt många.

Black Bear är en annan jag gärna hade fått lite feedback på.

Publicerat

Jag hade inte velat ha en Sako när snabb omladdning behövs, min erfarenhet är att det kan bli eldavbrott för att hylsan sätter sig på tvären. (Hylsan kastas snett upp, tar i kikaren, studsar ner mot magasinet igen och nyps fast när man för fram slutstycket)

Detta är dock endast det som jag upplevt!

Publicerat

Köpte en Black Bear 8X57 i sommras och är helnöjd med bössan och kalibern. Perfekt som hundförar bössa. Bra öppna riktmedel ,trycket är bra och remmen sitter på pipan.

Det ända som jag inte är nöjd med är väl ytbehandlingen som har en tendens till att få ytrost när det varit riktigt skitväder.

Jag kände på Mausern och även Sauer Outback när jag skulle köpa bössa men tyckte Sakon kändes bäst att hålla i för min del. Mausern var för tung och klumpig och jag gillade inte den varianten på säkring som Sauern har. Blaser var jag aldrig sugen på (pga Frugan har en sådan :P ) och pipbytare hade jag inget behov av.

Tycker helt klart att du ska känna på en Black Bear.

//Svenne.

Publicerat
Jag hade inte velat ha en Sako när snabb omladdning behövs, min erfarenhet är att det kan bli eldavbrott för att hylsan sätter sig på tvären. (Hylsan kastas snett upp, tar i kikaren, studsar ner mot magasinet igen och nyps fast när man för fram slutstycket) Detta är dock endast det som jag upplevt!

Jag har en liten 1-4X22 Meota på för tillfället och har inte fått några eldavbrott pga hylsan. Har skutit en hel del skott med kikaren på. Men hylsan snuddar vid kikaren precis i underkant.

Men hylsan har alltid kastats ut. (hittils).

//Svenne.

Publicerat
  • Författare

Går det inte att åtgärda utkastarproblemet? Jag hade tänkt ha ett aimpoint, om man hade satt en micro borde man komma ifrån det. Hade det gått att sätta en micro på en black bear, med någon form av snabbfäste?

Tikka som jag sa inte var bortpolleterad än, men dock lagd på is beror på magasinlösningen, jag vill ej råka ut för att tappa magasinet. Sako har vad jag förstått löst detta. Hur är det med Mauser och Sauer?

Publicerat

Mauser M03 har låsbart magasin, lite beroende på vilken modell det är så sker det antingen med en 1.5mm insexnyckel eller verktygslöst.

För och nackdelar med M03 som jag ser det:

+ Pipbytare

+ Kikarmontaget

+ Tyngden

+ Uppspänningstangent istället för säkring, fast det tar ett tag att vänja sig vid den, speciellt när man ska släppa tillbaka den.

+ Känns tyskt gedigen, bra funktion

+ Minsta kaliber .222, största .458LOTT så det finns något för varje smak

+ Många kalibrar använder samma slutstyckshuvud och magasin

-Tyngden

- Priset på montaget

- Normarks är general agent, verkar vara ett stuligt företag att ha och göra med

- Eftersom lådan är one size fits all så är det lång slutstycksgång.

Publicerat

Ett annat alternativ är ju också Merkel Kr1 och kanske främst trackingmodellen.

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkterna.

Det blir till att åka runt till handlare och klämma och känna.

Någon som vet någon handlare i Skåne med omnejd som har Mauser, Black Bear och Sauer hemma?

Publicerat

Prova Kjell i Sjöbo

• 1 year later...
Publicerat

Hur har det gått med funderingarna? Blivit någon ny bössa? 

Själv är jag fruktansvärt nöjd med min m03 i 8x57, köpte den i höstas fick licens lagom till första älgjaktsveckan och kunde inviga den redan på måndag morgon.

Stabil och välbalanserad, att kläma iväg ett par askar övningsammo på banan är inga problem :biggrin:. Till smyg och vakjakt fungerar den bra inga problem med tyngden då iallafall.

• 2 years later...
Publicerat

Vilka har införskaffat m03 och hur nöjda är ni?

Förstår inte allt prat om att den är tung. Enligt spec väger den mindre än en standard sako med träkolv

Publicerat

Skulle jag skaffa en bössa med pipbytessystem hade det helt klart blivit en Mauser M03. Tilltalar mig 

verkligen och är en vettig konstruktion. :)

Publicerat

Vilka har införskaffat m03 och hur nöjda är ni?

Förstår inte allt prat om att den är tung. Enligt spec väger den mindre än en standard sako med träkolv

Mycket nöjd. Skottfast montage, har inte märkt av någon träffbildsförändring vid pipbyte, börjar bli kompis med säkringen, gillar att det går att ladda uppifrån och även ta ur magasinet, bra stockad, tror den lilla extra tyngden gör underverk för rekylen.

Dock hade dom gärna fått sätta siktbladet längre bak och ha lite bättre passning på magasinet.

Här är min med 8x57 pipan som är 52 cm lång och 19 mm tjock.

80a7dbea76cf985218d04002b55afb6c.jpg

Publicerat

Måste bara säga att det var en jäkligt vacker bössa! :)

Publicerat

Tackar! Ser fram emot nästa jaktår då den bara har fått vara på skjutbanan än så länge.

Publicerat

xxl har mauser m03

Publicerat

I vänster också, det var f-n

Publicerat

Mycket nöjd. Skottfast montage, har inte märkt av någon träffbildsförändring vid pipbyte, börjar bli kompis med säkringen, gillar att det går att ladda uppifrån och även ta ur magasinet, bra stockad, tror den lilla extra tyngden gör underverk för rekylen.

Dock hade dom gärna fått sätta siktbladet längre bak och ha lite bättre passning på magasinet.

Här är min med 8x57 pipan som är 52 cm lång och 19 mm tjock.

80a7dbea76cf985218d04002b55afb6c.jpg

Vilken grade är det på kolvträt enligt Mauser? Mkt fint!

Publicerat

Grade 7