Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågel

Featured Replies

Publicerat

Tjena moss alla glada jägare/innor.

läser en hel del här på forat om diverse gevär/kulor o laddata för just toppfågel,men inget om tillvaratagning. nu e de ju så att jag (långt nere i skåne) inte har toppfågel i skogarna. så min fråga är hur tar man tillvara på en tjäder eller orre ? o hur lagar man till de ? är det bara en stor höna eller ?

MVH

o pang i busken

Eas

Publicerat

Tyvärr så tror jag att det är väldigt vanligt att jägare skjuter orre och tjäder som de sedan låter ligga i frysen tills de blir dåliga och sedan slängs eller blir hundmat.

Nu kanske jag får skit för det här men jag tror att de som gör så här är jägare som blivit det på senare år eller inte har jakten i familjen.

Nu till din fråga.

Det klassiska receptet är helstekt i ugn, fylld med diverse godsaker. Potatis, gele och en god gräddsås.

Annars kan man göra gryta eller t.o.m. torka köttet på samma sätt som renkött.

Mitt knep är att bryna hela fågeln i gryta, i med lite vatten och sedan på med locket och sätt in hela grytan i ugnen på 125 grader i kanske 3 timmar tills köttet är riktigt mört och benen lossnar jättelätt.

OBS att detta recept är förenklat och har många mer moment än det jag skrev här.

Publicerat

Åååååå..... Nu saknade jag "mina" gamla fåglar från norr...

Mycket länge sedan man fick en järpe nu :(

Fan om man inte skulle ta och försöka jaga lite toppfågel på mina marker nästa vinter... Eas, vad tror du? Vi kanske skulle ta och åka upp en långhelg till Jämtland nästa vinter och jaga skogsfågel?

Jag har tillgång till några trevliga jaktkojor samt en större kåk.

Jag har ju bössa för ändamålet nuförtiden! :wub: (min Tikka)

Publicerat
långhelg till Jämtland

Det tycker jag! ;)

Välkommen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Har aldrig hört talats om någon jägare som slänger eller gör hundmat av skogsfågel det tror jag är mycket ovanligt :unsure:

Problemet på toppjakten är att fåglarna kan kylas för fort vilket gör köttet lite sämre men långt ifrån förstört gryta och skav passar utmärkt om fågeln inte fått rätt mörning gillar visserligen dessa två bäst oavsett mörning av fågeln.

På toppjakten har jag alltid tidningar eller papperspåsar till fåglarna och bär den I ryggsäcken för att förhindra att dem fryser. Gräver även ned dem i snön om man skjuter fågel närma bilen det fungerar också riktigt bra fjäderdräkten isolerar rätt bra.

Här finns en tråd med några recept

Publicerat

Har aldrig heller hört att någon jägare slängt någon skogsfågel.

Publicerat
  • Författare

Åååååå..... Nu saknade jag "mina" gamla fåglar från norr...

Mycket länge sedan man fick en järpe nu :(

Fan om man inte skulle ta och försöka jaga lite toppfågel på mina marker nästa vinter... Eas, vad tror du? Vi kanske skulle ta och åka upp en långhelg till Jämtland nästa vinter och jaga skogsfågel?

Jag har tillgång till några trevliga jaktkojor samt en större kåk.

Jag har ju bössa för ändamålet nuförtiden! :wub: (min Tikka)

Jens det låter underbart :)

vi måste träffas snart tycker jag :wub:

/Eas