Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Upplösning av ÄSO i o m bildandet av ÄFO

Featured Replies

Publicerat

Styrelsen för Töre ÄSO http://algweb.lst.se/visa.asp?id=06-4401&lst=25&ar=2011&tab=T25_Omr

har beslutat att ÄSO ska upplösas i o m bildandet av ÄFO (Haparanda, Kalix & Råneå församling). Nu får ju varje jaktlag söka egen licens i fortsättningen. Det blir inget arbete för styrelsen i Töre ÄSO men mer för LST:s personal. Är detta ett klokt beslut av styrelsen eller ska man se det som en protest från styrelsen eftersom ÄSO arbete har fungerat bra? Kan det vara en protest mot bildandet av ÄFO???

Bondersbyns VVO, del av Töre ÄSO ska ha ett extra årsmöte eftersom vi måste söka licens själva i fortsättningen.

Mvh

Publicerat

Vad de har för skäl för sina beslut måste du nog fråga dem om. Måhända har de missuppfattat hur de nya systemet fungerar. Bara för att ett ÄFO bildas innebär det ju inte att ÄSO behöver upplösas - tvärtom så är det ju inom dem som förvaltningen bör ske. Det ställs dock en del nya krav på ÄSO, bla på omfattningen av jakten osv, som kan vara en anledning.

Publicerat

Hej

Det är enligt de uppgifter jag har fått inte någon missuppfattning om ÄSO kontra ÄFO/ÄFG eller missnöje med områdesindelningen. Det är snarare en protest mot att ÄSO i den nya förvaltningen har fått lite mer begränsade befogenheter samtidigt som man har blivit pålagda mer administrativt arbete. Så vitt jag förstår så vill man fortsätta jobba i princip som man har gjort tidigare med samarbete och planering, men anser sig kunna göra det utan tvingande regler från Länsstyrelse. Om det är rätt eller fel väg att gå får väl framtiden utvisa men så är den uppfattning jag har fått vid samtal med företrädare. Ser man att ett ÄSO har ett betydande inflytande på förvaltningen som man saknar i licensområdena är steget att åter söka ett ÄSO relativt kort, men den frågan måste man hantera inom de aktuella jaktlagen eftersom ÄSO är en helt frivillig samarbetsform.

Publicerat
  • Författare

Vad de har för skäl för sina beslut måste du nog fråga dem om. Måhända har de missuppfattat hur de nya systemet fungerar. Bara för att ett ÄFO bildas innebär det ju inte att ÄSO behöver upplösas - tvärtom så är det ju inom dem som förvaltningen bör ske. Det ställs dock en del nya krav på ÄSO, bla på omfattningen av jakten osv, som kan vara en anledning.

Ja, det ska jag göra och jag tror även att dom kommer att förklara sig för medlemmarna för sitt handlande så att man får veta anledningen.

Jag tror inte att det är någon missuppfattning för det finns många duktiga och kunniga personer inom ÄSO.

Det kommer ju bli samma avskjutning på kalvar som vuxna. Så mycket vet jag.

Jag var själv på info-mötet som LST hade här i Kalix. Jag vet att många inom vårat VVO tyckte att arbetet fungerade bra.

Det fanns bara ett jaktlag som hade lite skiljda meningar ang. avskjutningen och det var i o m uppförandet av viltstängsel efter E4:an och inga viltövergångar.

Det laget som hade marken på s. sida om E4:an hade mycket betesskador och det var många och stora diskussioner mellan markägare och jägarna.

Publicerat

För kännedom så skriver Björn S i tråden som jaktvårdskonsulent inom SJF.

Publicerat
  • Författare

För kännedom så skriver Björn S i tråden som jaktvårdskonsulent inom SJF.

Ja, jag ser det och jag har träffat Björn i samband med något årsmöte här uppe.

Publicerat
  • Författare

Hej

Det är enligt de uppgifter jag har fått inte någon missuppfattning om ÄSO kontra ÄFO/ÄFG eller missnöje med områdesindelningen. Det är snarare en protest mot att ÄSO i den nya förvaltningen har fått lite mer begränsade befogenheter samtidigt som man har blivit pålagda mer administrativt arbete. Så vitt jag förstår så vill man fortsätta jobba i princip som man har gjort tidigare med samarbete och planering, men anser sig kunna göra det utan tvingande regler från Länsstyrelse. Om det är rätt eller fel väg att gå får väl framtiden utvisa men så är den uppfattning jag har fått vid samtal med företrädare. Ser man att ett ÄSO har ett betydande inflytande på förvaltningen som man saknar i licensområdena är steget att åter söka ett ÄSO relativt kort, men den frågan måste man hantera inom de aktuella jaktlagen eftersom ÄSO är en helt frivillig samarbetsform.

Hej Björn!

Tack för svaret! Då vet jag lite om det hela. Resten får man väl reda på åt veckan.

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej Björn!

Tack för svaret! Då vet jag lite om det hela. Resten får man väl reda på åt veckan.

Mvh

Nu har vi upplöst hela vårat ÄSO och varje tillhörande jaktlag ska nu söka egna licenser till höstens älgjakt.

LST Norrbotten har så gott om pengar så vi blir inte drabbade av någon höjning av fällavgiften, men kommer kostnaderna att öka i samband med helikopterinventering så kommer givetvis fällavgiften att höjas för oss.

Mötet var avklarat på mindre än 1 tim.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.