Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt från motordrivet fordon

Featured Replies

Publicerat

Ryssland, består av ett antal delrepubliker, (Ryska federationen består av sammanlagt 89 administrativa och territoriella enheter, så kallade federationssubjekt. De 89 subjekten utgörs av 21 republiker, 6 territorier (kraj), 50 regioner (oblast), 9 autonoma kretsar, 1 autonom region och två federala städer)

svårt att veta vad deras jaktregler/lagar anger om jakt från bil/båt/PBV o så vidare,

men det vi vet är att de har en annan syn på jakt, vilt och respekten för viltet.

/Christian

Publicerat

Mår riktigt dåligt av att se detta underbara villt behandlas så här. Samtidigt slås jag av vilken underbar natur de har emellanåt. Samt av något jag tjatat en del om "hemma". Det är inte bara i +120 årig tallskog man hittar tjäder...

När det gäller deras etik och moral så vill jag dock vara lite försiktig med att dömma dem. Det finns människor i områden i Ryssland som har levt och lever under omständigheter vi har svårt att sätta oss in i. Stadsanställda som inte fick lön under långa perioder är bara ett exempel. (Även om det är länge sen nu) Svält och fattigdom gör inte precis under för etiken. Och när de rika dessutom blir rikare på ett sätt som inte heller går att jämföra med hur vi har det här så blir det ju inte precis bättre för det! Och om landsbygden känner sig sviken i Sverige...

Publicerat

Etiken i hur de jagar i andra länder lämnar jag helt därhän då jag inte känner till ngn bakgrund.

Men OJOJOJ va fågel.

Trodde de var sjöfågel de jagade först.

Nog skulle jag vilja gå med min hund o jaga i de markerna =)

OBS! Jag är inte för biljakt! men....

Men alla sura miner för biljakt kan ibland vara lite väl tilltagna o inte ens efterlevas av de som skriker högst.

Hur många använder inte bilen för att sondera terrängen innan de släpper sina hundar.

Detta trots lagtexten!

Hur långt från tornen brukar bilarna vara parkerade, mil? km? m?

De flest nämner bara bilen då de skjuts fågel från den men man får inte heller spåra vilt.

Eller är de så mkt bättre att flyga skytteltrafik på fjället med hellikopter o mer eller mindre sätta jägarna mitt i fågelbona?

Åka skoter på vinterfjäll för att gå 500m o sen skjuta sig fågel.

Idag använder vi gps på hundarna, e de ok?

Är de rätt att använda cammoflage, pinglor, beeper, pejl mm mm.

Nu ska de vara ok i fjällänen att skjuta rödräv från skoter! e de ok?

Teknikens under e många o bilen bara ett av dem, frågan e bara vart gränsen går och VARFÖR.

Jaja, kanske bara jag som funderat på detta?

Tyckte om filmen trots tveksamheten i jakten som i mina ögon såg mest ut som slakt!

Publicerat

Herre jävlar va fågel! Borde kanske boka en jaktresa till Ryssland! Med hund så klart ;=)

Vad gäller etiken, skogsfågeln är en outnyttjad resurs speciellt i sådana avlägsna trakter som jag misstänker det är. Då äter jag mycket hellre en tjäder som skjutits på det sättet än en kyckling från ICA. Tyckte dom var ganska duktiga på att snabbt avfånga och ta hand om viltet. Kanske en retriever hade kommit väl tillhanda!

Publicerat

.

Publicerat

Olika delar av världen, olika seder - så är det bara. Misstänker att det kan vara tillåtet men vet som sagt inte men man får ta seden dit man kommer.

Dock har jag personligen ytterst svårt att "tycka synd" om folk som tar sig råd att röka - har dom råd med det så har dom nog råd med annat också så av den orsaken är dom nog inte tvingade att jaga för överlevandet - och bränsle samt en (troligen ganska dyr) importerad båtmotor hade dom också råd med ;-)

Har en kompis som försökte sig på att arrangera jaktresor till Sibirien för en tid sedan men som gav upp efter en "halvt kontrollerad helikopterkrash" och diverse duster med lokal "maffioso" - men fågel fanns det, i stora mängder!

För mig själv så är tillvaratagandet av bytet en stor del av det hela, att hedra det med en omsorgsfull tillagning - att åka dit bort och fiska funkar ju (catch & release) men det är lite svårt att jaga på det sättet - set the gun to stun ;-)

Men å andra sidan lockar en hjortsjaktresa till Wisconsin, eller en resa till Namibia så varför inte en fågelresa till Ryssland. En tjäder är ett riktigt högvilt för mig - men att resa dit och skjuta en enda tjäder funkar inte riktigt i mitt sinne, ej heller att panga ned 10 stycken... Men det är jag det :-)

/Rikard

Publicerat

01:30 in i filmen ser man ju tydligt att gubben är Clint Eastwood å han har väl alltid gjort precis som han velat utan att något gnällt om det B) .