Publicerat Januari 19, 201214 yr Jag är en -56. Ni vet Ingmar Stenmark, Björn Borg, Linda Haglund och jag. Heter Thomas Larsson som ni nog förstår. Bor i Västmanland. Arbetar som gårdsmästare på ett störe lantbruk. Har en jagande fru och två ungar som är totalt ointreserade av jakt ( vet ej vad jag jort för fel med barnen där? ). Startade med jakt i Kanada när jag var 16 år. Flyttade hem igen efter nåt år. Mit yrke har altid varit en fördel när det gält jakt. På mitt nuvarande jobb hade jag ca 12000 ha att jaga på när jag började 1988. En hel del representations jakter för industri folk in gick mer eller mindre i jobbet. Men sedan när det var klart fick man jaga hur mycket man kunde och hade tid med på marken jakt säsongen ut. Arealen har minskat en del på senare år. Går nu mer också som hundförare på godsjakter och jaktlag i sörmland och västmanland. Briner för jakt på klövvilt, men jagar gärna duva och sjöfågel eller vad jakttabelen säger. Har gått mycket på eftersök både jakt och trafik, men slutade med trafikeftersöken när den nya orginasionen började. Det är inte helt fel att få sova på nätterna i bland :-) Har nu en flock med Wachtlar, tre för till fället. Men har gått med drever, tax, stövare, golden, gråhund och springer spaniel. Jag uppskattar en välutbildad och tränad jakt hund, ras har inte så stor betydelse.Men det är inte svårt att få stå päls av en riktigt bra stövare, älghund eller kortdrivare. Nu har jag fått den tokiga tanken i skallen sedan några år till baks, att försöka få till den kompleta Wachteln?? Kortdrivare, apportör och eftersökshund allt i ett, går det? Provar också på att dilla i andra wahtelhunds ägare att jag kan något om ämnet :-) Försöker också hina med att vara viltspårs domare. Vapen... anser jag bara vara ett arbets redskap, så det är väll inte några värsting grejer med gravyr och sånt. Men skåpet är nog fullt nu ;-( .....tycker polisen. Ja det var väl det hela i grova drag........ I fall bokstäverna komer lite konstigt beror det på att jag har blivit utrustad med dysekslesi. Bara så ni vet! Thomas
Publicerat Januari 19, 201214 yr Välkommen! I vilken del i Västmanland håller du hus? mvh/Må (södra Västmanland.)
Publicerat Januari 20, 201214 yr Författare Tackar alla! För erat välkomnande. BigJim: Om vi säger så att jag håller till ca 2 mil väster om Västerås så vet du nog. Mvh Thomas
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Tack kennetht! Tja det är inte helt fel att jaga tre dagar i veckan, ofta mer :-) Men det finns ibland en baksida, som natt jobb med eftersök och slakt på dom stora jakterna. Vi hade som mest 14 älgar att slakta efter en jakt. Sedan viltvård och sånt som är kul men det måste göras, ofta på fritid. Låter det negativt? Det är inte meningen, jag menar att hur underligt det än låter så kan det fakiskt bli för mycket av det goda. Så man har väl lungnat ner sig lite nu:-) Mvh Thomas
Publicerat Januari 22, 201214 yr Tack kennetht! Tja det är inte helt fel att jaga tre dagar i veckan, ofta mer :-) Men det finns ibland en baksida, som natt jobb med eftersök och slakt på dom stora jakterna. Vi hade som mest 14 älgar att slakta efter en jakt. Sedan viltvård och sånt som är kul men det måste göras, ofta på fritid. Låter det negativt? Det är inte meningen, jag menar att hur underligt det än låter så kan det fakiskt bli för mycket av det goda. Så man har väl lungnat ner sig lite nu:-) Mvh Thomas det är ju sant....det finns ju nackdelar med alla jobb....
Publicerat Januari 22, 201214 yr Välkommen hit Med din gedigna erfarenhet kommer du att ha mycket att bidra med till oss mindre rutinerade jägare, det ser jag fram mot. Jag tycker också det är fantastiskt bra att du inte är rädd för att skriva utförligt och uttrycka dig i skrift trots att du som du säger, "är utrustad med dyslexi", bra där!
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Tack MarkusR Tja erfarenhet, jag låvar att man lär sig något nytt varge dag, Man blir aldrig full lärd. Man träffar alltid nya mäniskor med så mycket kunskap som dom delar med sig av. Det är så himla roligt att träffa folk som har det brinande intreset för hundar som jag har och lära något nytt . För i min värld så är jakt det samma som hund på något sätt( drev,stånd, spår, apport). Dysexi, det är ett littet handikapp som bara är att leva med. Men det är nog som så att alla med ett handikapp utveklar andra sidor som upp väger det. Som dom som råkat väre ut än jag och förlorat ett tex ett öga eller arm kompenserar det på ett utmärkt sätt. Mvh Thomas