Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

snyggast skott

Featured Replies

Publicerat

som det står i rubriken snyggast skott jag hade tänkt att det skulle vara kul med en tråd där alla berättar om sina finaste skott dom skjutit. jag är ju bara 12 år :D så jag få berätta om min storebror han var ute på drevjakt på rådjur och då kom det en get stillastående på 80 meter. han tänkte ta ett vanligt skott i lungan men han råkade vifta till lite så han tar kotpelaren på geten och den han inte röra en nerv innan den dog. ps han har en 30,6 så det var inte så mycket kvar av den nästan :) .

Så vilket är erat snyggaste skott ? MVH Linus :D

Publicerat

det ska väl nästan träffa där man planerat för att det ska räknas annars har jag något huvudskott på fågel på 200m+.

Publicerat

som det står i rubriken snyggast skott jag hade tänkt att det skulle vara kul med en tråd där alla berättar om sina finaste skott dom skjutit. jag är ju bara 12 år :D så jag få berätta om min storebror han var ute på drevjakt på rådjur och då kom det en get stillastående på 80 meter. han tänkte ta ett vanligt skott i lungan men han råkade vifta till lite så han tar kotpelaren på geten och den han inte röra en nerv innan den dog. ps han har en 30,6 så det var inte så mycket kvar av den nästan :) .

Så vilket är erat snyggaste skott ? MVH Linus :D

Ja inte skulle jag vara nöjd med ett sådant skott du beskriver som inte tar där det var tänkt att de skulle ta...

Ett snyggt skott i min värld är ett skott som träffar där det var tänkt oavsett avstånd och stort/litet mål det är!

Publicerat

Mina snygga skott är de som träffar exakt där jag siktade med förväntad effekt - snyggare än så blir det inte!

Ibland så testar jag mina gränser och det är skönt när man får gehör på all träning men nuförtiden kan jag inte sväva ut allt för långt för jag är helt enkelt för ringrostig...

Inget över 80 meter med hagel längre! :P

Publicerat

Skulle väl ha varit dom där 2 knipor i luften med ett skott ihöstas då :D En knipa kom längs med vattnet och en lite högre upp följer med på den övre och precis när jag sköt så kom den nedre uppåt också. Polarn vart lite paff men jag sa givetvis att det var med flit ^_^

Publicerat

IM A0173

Är nog det skott som det blivit snyggast trätt av. Visst sikatade jag mot huvet men tog en stund innan vi så exakt var kulan hade träffat.
Annars håller jag med om att bästa skotten är dom som sitter precis där jag vill att dom ska sitta.

// Daniel
Publicerat

Håller naturligtvis med om att de bästa skotten är de som träffar där man avsett.

Meeen jag gillar tanken med en tråd som talar om de skott som man blivit lite överraskad när man sett träffen :blush:

Min första Älg blev ett halsskott iofs på 4 meters håll men på 9 ggr:s förstoring och med en kraftig solreflex i linsen :blush:

Snabbt gick det och älgen låg på stället men jag har aldrig kunnat förlika mig med praktskottet??

Inget jag är stolt över men utgången blev bra på flera sätt, det bästa är att jag inte gjort om det sedan den gången :ph34r:

Tjuren låg på stället med halskotorna avskjutna!!

Publicerat

Var den gången innan laglig ålder hade gått hela förmiddagen i skogen vädret var mulet och regn, i september vill jag minnas. Hade nog knallat 2-3 timmar utan å se så mkt som en fjäder när jag går ut mot en myrkan för att få bättre orientering vart jag var, gick å halvsov när 2 ripor med vita vingar flyger upp från under en gran i värsta riset, slänger upp bössan men plockar ned i samma sekund av att jag knappt ser fåglarna pga allt ris, men då reagerade kroppen av sig själv å tröck upp bössan och plockade ned först den som vek vänster i en minimal lucka och därefter svingade höger å tog den andra i lika liten öppning och min första dubble var ett faktum och de 2 särklass vackraste skotten i min jägarkarriär, kommer ihåg hur jag satte mig ned en bra stund å bara skrattade å förstod knappt vad jag gjort.

Publicerat

Mitt "snyggaste" skott måste ha vart det jag gjorde i Junsele.. Jag gick med hund ( älghund ) som skällt ett oroligt stånd som gick lös och ut till en passkytt som "fel sköt", skottet tog lågt, och jag kan säga att en 375 h/h i ett fram ben syns på många hundra meter.. Den kom ut på "jakt råån " och sprang ( haltade in på grann-marken ) när jag " fick tag om honom !!! Jag skjuter alltid hög 3:a på älgen ( stilla stående som löp ), den oxen tog jag på 350+ med 9,3*57 !! Kulan satt precis där den skulle ( benen viker sig så fint vid en sån träff :P ) och min första trofé-oxe var skjuten... 10+8 hade den "pojken" !!!

Publicerat

Sköt 10 grisar och 6 dov med 16 skott på en dag, samtliga i huvud/ hals på avstånd från 50-130 meter, de boostade självförtroendet! ( detta va i hägn, så de var väl mer slakt än jakt)

Sköt även dubble på kron i Skottland på 150m, båda i skallen

Skulle aldrig försöka mig på såna skott om ja inte visste till 100% att ja var kapabel till de!

Dom snyggaste skotten är dom som sitter exakt där men pekar!

Publicerat

På 90-talet när korpen fortfarande var ett lovligt byte stod jag efter en resultatlös jaktdag i en hyggeskant och spanade. Plötsligt hörde jag en korp komma klonkande och så dök den upp strax ovanför trädtopparna tvärs över hygget. Jag siktade in mig, drog fram en bit och lät skottet gå. Till min "förvåning" föll korpen omedelbart livlös mot marken, jag kunde sen konstatera att kulan träffat rakt i huvudet på den. Inte illa för att vara en fågel i rörelse på +100 meter trots att resultatet snarare var tur än skicklighet. Idag skulle jag aldrig rekomendera någon att ta ett sådant skott då jag nu anser det vara både dumdristigt och väl chansartat.. Men ändå så är det skottet ett av de skott som sitter väl rotat i mitt minne. ;)

Publicerat

Snyggast skott var nog när jag var 15år o drog en snorloska från järnvägsbron o en löja börja puppa på loskan satte ett skott mitt i o löjan flöt i väg :D

Mvh.

Publicerat

Sitter med min gamla labbe och väntar på att kanadickerna ska komma in och slå för kvällen. Efter en stund anländer de två första, men de håller sig inte till min plan utan väljer att landa i andra ändan av sjön istället.

Fågel drar ju som bekant fågel och jag bestämmer mig snabbt för att göra ett försök med 6.5.an, då hållet är långt..+300m..men..men.

Labben är gammal och det här är en av hans sista jakter, så jag gör mitt bästa för att krypa ner i blåbärsriset och finna mig en bra stöd.

Ligger snart som i ett skruvstäd..leupolden är uppskruvad till 9ggr och håller hårkorset en bit över..skottet går..och bara en fågel flaxar bort en bit in i vassen. Tar båten och ror dit, hittar den och finner ingångshålet i...halsen. Var väl inte just där jag hållit, men kul kändes det och jag gör förmodligen aldrig om det.

Den andra gåsen finner vi i vassen, den lyckas jag skamma så Great får göra ett sista jobb på skadad gås. Det blev tyvär oxå hans sista.

Publicerat

Snyggaste och snyggaste, men det jag är mest nöjd med hittills i mitt jaktliv är ett skott på ca 140m i bakhuvudet på en skadskjuten kalv. Det var det eller ett skott mitt i häcken på den som var valet.

Mitt mest misslyckade skott var en halv minut tidigare :ph34r:

Publicerat

Mitt snyggaste skott var för två år sen i Skepplanda. Vi sköt ägg på 540 meter i hygglig vind från höger. Jag knäckte mitt ägg på andra skottet :)