Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mårdhund?

Featured Replies

Publicerat

det var en finsk kille som skrev på ett annat forum att om man såg en mårdhund så har man 10... och hur det än är så hör man ju att folk ser mårdhund lite här och var. jag är helt övertygad att vi kommer få mårdhund till sverige inom en snar framtid och det gör då inget för mig för då har jag en sak att jaga med vorstehn mitt i vinter. men då till min fråga hur mycket skada kan en mårdhund göra igentligen? för en skickligare jägare än en räv är dem väl inte?

Publicerat

jag är helt övertygad att vi kommer få mårdhund till sverige inom en snar framtid

Öööh, dom finns ju här redan.....

Publicerat

det var en finsk kille som skrev på ett annat forum att om man såg en mårdhund så har man 10... och hur det än är så hör man ju att folk ser mårdhund lite här och var. jag är helt övertygad att vi kommer få mårdhund till sverige inom en snar framtid och det gör då inget för mig för då har jag en sak att jaga med vorstehn mitt i vinter. men då till min fråga hur mycket skada kan en mårdhund göra igentligen? för en skickligare jägare än en räv är dem väl inte?

Mårdhunden jagar väldigt dåligt själv men för markhäckande fågelar, harar och ibland rådjur(när killingarna är riktigt små) så är dom ganska effektiva på att plundra deras bon och ta ungar. Särskillt om man får riktigt täta stammar av mårdhund. Sen äter dom sig på det mesta i matväg(frukt, bär, kadaver osv) så dom klara sig alltid. Ofta hittar men mycket lingon i skitarna om det int finns annat att äta. Dom även bygger opp ett stort fetlager som dom kan leva på under vintrarna.

Är själv både negativ och positiv till mårdhunden. Det positiva ligger i att det blir mycket jakt tillfällen på den.Det negativa ser du ovan.

I vårat jaktlag på 900-100hektar ha vi denna säsong skjutit +50st och det finns fortfarande kvar. Åtel och åtelkamera är ett effektivt sätt att få reda på omdet finns några i området om det inte finns spårsnö vill säga.

Det din finska kompis säger stämmer ganska väl...

Publicerat
  • Författare

Öööh, dom finns ju här redan.....

jo nog finns dem här men att dem ska få en jaktbar stam dröjer nog något år i mina trakter i alla fall
Publicerat

för då har jag en sak att jaga med vorstehn mitt i vinter.

Mårdhunden ligger väl och sussar större delen av vintern, eller ?

Publicerat

jo nog finns dem här men att dem ska få en jaktbar stam dröjer nog något år i mina trakter i alla fall

Jaktbar stam???? :wacko: Jaga så fort ni ser nån eller har någe spår! Risk för att ni inte har nån skogsfågel kvar snart annars. Dom tål mycket högt jakttryck!

Nu vet jag int var jameson116 bor. Men hos oss på Åland så rör dom sig hela vintararna, kan ligga en vecka eller så ibland när det är mycket lössnö. Kylan verkar int bekymra dom.

Publicerat

jo den ligger för de mesta inne när de e snö och kallt vid plusgrader kan dom gå iväg en liten bit.

Publicerat

Det är nog bara en myt att det skulle vara så. Vi har på våra marker haft mådhund i över 20 år och vissa år har vi kunnat få många och andra nästan inga och detta år så tror jag vi har inte har fått över 10 ens i våran by ( ca 5000ha).

Men vi jagar ju dom hårt oxå så inte har dom det lätt här. )

Mårdhundar är inga skickliga jägare för dom är allt för långsamma för det,dom är ju allätare och äter det mesta som kommer i deras väg.

Att jaga dom på vinter med vorsthern om der är snö där du bor så det funkar inte...för dom ligger nog för det mesta i gryt då. Men på senhösten då borde en vorsthn vara bra å ha på mårdhundsjakt. :)

Publicerat

Jaktbar stam???? :wacko: Jaga så fort ni ser nån eller har någe spår! Risk för att ni inte har nån skogsfågel kvar snart annars. Dom tål mycket högt jakttryck!

Nu vet jag int var jameson116 bor. Men hos oss på Åland så rör dom sig hela vintararna, kan ligga en vecka eller så ibland när det är mycket lössnö. Kylan verkar int bekymra dom.

Är slaget mot mårdhundarna re­dan förlorat som Haparandajägarna anser?

– Inte alls, säger P-A. Vi anser inte att spridningen av mårdhundar har ökat. Däremot är risken stor om jägare fångar och skjuter mård­hundar att spridningen ökar.

Om man skjuter en mårdhund finns det alltid en kvar som redan efter en dryg vecka börjar leta efter en ny partner.

Om vi har otur och den mårdhunden går söderut innebär det att den på kort tid kan vandra ända ner till Mellansverige.

– Bästa metoden är att förse en fångad mårdhund med sändare och sedan följa den så att man kan avliva båda djuren, säger P-A.

Man ska inte göra som alla effektiva,utan stirra ihjäl dom eller kanske prata ihjäl dom ;)

Publicerat

– Inte alls, säger P-A. Vi anser inte att spridningen av mårdhundar har ökat. Däremot är risken stor om jägare fångar och skjuter mård­hundar att spridningen ökar.

Om man skjuter en mårdhund finns det alltid en kvar som redan efter en dryg vecka börjar leta efter en ny partner.

Om vi har otur och den mårdhunden går söderut innebär det att den på kort tid kan vandra ända ner till Mellansverige.

– Bästa metoden är att förse en fångad mårdhund med sändare och sedan följa den så att man kan avliva båda djuren, säger P-A.

Man ska inte göra som alla effektiva,utan stirra ihjäl dom eller kanske prata ihjäl dom ;)

Läget i Haparanda har jag svårt att uttala mig om... skrev mer om vår situation.

Men att vänta på en jaktbar stam verkar rätt dumt(min personliga åsikt).... :D

Publicerat

:D :D :D :D

Publicerat

Läget i Haparanda har jag svårt att uttala mig om... skrev mer om vår situation.

Men att vänta på en jaktbar stam verkar rätt dumt(min personliga åsikt).... :D

finns säkert de som skulle upskatta en jaktbar stam av mårdhund...

Publicerat

finns säkert de som skulle upskatta en jaktbar stam av mårdhund...

Det gör det säkert...

Publicerat

Det gör det säkert...

B)
Publicerat
  • Författare

jag har ju ingen aning om hur stor skada dom gör.. är det så att man väljer mellan skogsfågel och mårdhund så väljer jag ju såklart skogsfågel.. jag bor i en by 3 mil utanför luleå och jag har ju misstänkt några gånger att jag har sett mårdhunds spår men aldrig varit helt säker.. hur går en mårdhund ? alltså går den som på ett sträck som en räv eller lite som en björn??

Publicerat
  • Författare

jag är ganska så övertygad att jag såg 2 mårdhundsspår för några år sen som hade följt en väg det såg ut exakt som några av bilderna på länken...