Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävåtel - nära boningshus, stall och elstaket?

Featured Replies

Publicerat

Har efter många om och men övertalat föräldrarna att få anlägga en rävåtel på tomten - inte en lätt historia då de var rädda för katten (hallå - jag ska ju skjuta Mickel - inte locka in han till katten - duh) :P .

Hursomhelst. Jag bor i Örebro vid marker jag vet att det springer räv i (såg en igår som sprang över vägen - tyvärr lyckades han hoppa undan :ph34r:). Problemet är att gården jag bor på är omringad av elstaket, som förvisso är av nu då stallplatshyrarna flyttat ut, men antagligen kommer det snart nya, och då åker ju elen på igen. Tror ni det är möjligt att ha en åtel runt 100m från boningshuset i en björkdunge - hela dungen är omringad av elstaket - åteln är med andra ord INNANFÖR staketet? Eller kommer Mickel att lysa med sin frånvaro? Stallet tänkte jag sitta i - eller kanske den gamla skruttiga ladan - båda har översikt över min förhoppningsvis framtida åtel. Hur nära kan åteln vara stallet/ladan - jag vill ju helst ha den nära så att jag ser räven, men han får ju inte bli skrämd för lätt - av tex hästarna i boxarna och dylikt? Sist men inte minst - kan man ha en fast lampa - eller är det bättre att köra helt mörkt då räven skyggar lampor?

Hoppas att ni svarar att det går alldeles utmärkt att ha åteln innanför elstaketet, att man kan ha åteln på 50m från stallet och att lampa drar till sig räv :P.

Mvh

Anton

Publicerat

Har efter många om och men övertalat föräldrarna att få anlägga en rävåtel på tomten - inte en lätt historia då de var rädda för katten (hallå - jag ska ju skjuta Mickel - inte locka in han till katten - duh) :P .

Hursomhelst. Jag bor i Örebro vid marker jag vet att det springer räv i (såg en igår som sprang över vägen - tyvärr lyckades han hoppa undan :ph34r:). Problemet är att gården jag bor på är omringad av elstaket, som förvisso är av nu då stallplatshyrarna flyttat ut, men antagligen kommer det snart nya, och då åker ju elen på igen. Tror ni det är möjligt att ha en åtel runt 100m från boningshuset i en björkdunge - hela dungen är omringad av elstaket - åteln är med andra ord INNANFÖR staketet? Eller kommer Mickel att lysa med sin frånvaro? Stallet tänkte jag sitta i - eller kanske den gamla skruttiga ladan - båda har översikt över min förhoppningsvis framtida åtel. Hur nära kan åteln vara stallet/ladan - jag vill ju helst ha den nära så att jag ser räven, men han får ju inte bli skrämd för lätt - av tex hästarna i boxarna och dylikt? Sist men inte minst - kan man ha en fast lampa - eller är det bättre att köra helt mörkt då räven skyggar lampor?

Hoppas att ni svarar att det går alldeles utmärkt att ha åteln innanför elstaketet, att man kan ha åteln på 50m från stallet och att lampa drar till sig räv :P.

Mvh

Anton

Kör på!

Räven tar sig dit den vill!

De går ju tom in och tar lamm i fårhagarna.

De blir inte rädda för hästarna heller däremot så är det en fördel för dig som inte behöver vara lika tyst som mitt ute på en skogsåtel.

Många kör med lampa , dock inte jag så den får någon annan besvara, ett litet instick kan vara att räven hellre går in mörkt och att du kanske kan styra in den i tid om du har timer som släcker vid exempelvis 23:00, då är det bra att börja sitta ca:22:00 sedan kan du nog få räv på dig vid 23:30 :P nåja så lätt går det inte , men med lite tur så.

Stallet kanske inte är bästa platsen att sitta i om hästarna är känsliga för att vakna av en studsar knall mitt i natten B)

Publicerat
  • Författare

Precis vad jag ville höra <3 !!!

Väcka hästarna? Sover ens hästar :blink: ? Nåja, någon smäll lär de palla tror jag - de brukar vara vana vid skott - skjuter ju med 22:an mer eller mindre varje dag i samma hage de betar i. I början var de kinkiga, med tillslut fick jag jaga bort dem, då de tyckte att bollen jag sköt på var rolig att springa efter då den rullade av mina träffar - hästtjejerna uppskattade inte att jag sa att det var nära till hamburgare vid ett flertal gånger :P

Publicerat

kör på,,skjuter själv åtelrävar från ungarnas rum,,,men iofs så bor jag liiiite avsides men pröva på du

Publicerat

Självklart belysning. Gärna med timer. Inga roblem. 1000 watt är bra. Mycket bra.

50-60 meter låter lagom. Ingen mening med att göra det svårare än vad det är.

Värme! Kan du sitta varmt och skönt och bekvämt är 5-6 timmars-sittningar inget bök.

Och mata. Mata, mata, mata, mata!!! Slaktrens, isglassar (rens i back med vatten som får frysa och stjälps ut på åteln), torrfoder blandat med kass kött, skinn (dom tycker att det är skithäftigt att släpa runt med skinn), då ser du dessutom om dom har varit där när det inte är spårsnö.

Lycka till!!!

/FMF

Publicerat

Precis vad jag ville höra <3 !!!

Väcka hästarna? Sover ens hästar :blink: ? Nåja, någon smäll lär de palla tror jag - de brukar vara vana vid skott - skjuter ju med 22:an mer eller mindre varje dag i samma hage de betar i. I början var de kinkiga, med tillslut fick jag jaga bort dem, då de tyckte att bollen jag sköt på var rolig att springa efter då den rullade av mina träffar - hästtjejerna uppskattade inte att jag sa att det var nära till hamburgare vid ett flertal gånger :P

Jag vet inte så mycket om hästar egentligen! bara vad de smakar B)

Men det verkar som du har ett gott läge att åtla och skjuta då i varje fall ^_^

Publicerat
  • Författare

Era svar är ju underbara! Nu blir jag verkligen taggad!!!

Har nu rekat av var åteln kan ligga - dessa platser tror jag skulle fungera. Säg gärna vad ni tror! Plats 1 skulle vara skön, då det är värme i det rum jag i sådana fall sitter i (4). Problemet är att det endast är ca 20-30m till åteln från fönstret - för bakom finns ett stenröse (jag är inte speciellt rädd för rikochetter i detta fall, då det är en liten backe innan). Plats 2 kan jag få till 50-60m - men då är det inte värme, och allt blir en smula bökigare. Samma sak gäller för plats 3. Eller ska man kanske satsa på att ha åteln på fältet åt höger? Skalan är i "syd-vänstra"-hörnet. :)

Jag har läst en smula och tror att en fast lampa skulle vara trevligt - ska man ha det på stallet eller vid själva åteln (man får sätta upp lampor i annat syfte än jakt - och stalltjejerna vill ju kunna se hästarna i mörkret jue - HOST HOST HOST) :P:P:P

Tack än en gång för alla svar - snart ska åteln igång och rävarna falla!

post-9289-0-34918900-1327338156_thumb.pn

Publicerat

Era svar är ju underbara! Nu blir jag verkligen taggad!!!

Har nu rekat av var åteln kan ligga - dessa platser tror jag skulle fungera. Säg gärna vad ni tror! Plats 1 skulle vara skön, då det är värme i det rum jag i sådana fall sitter i (4). Problemet är att det endast är ca 20-30m till åteln från fönstret - för bakom finns ett stenröse (jag är inte speciellt rädd för rikochetter i detta fall, då det är en liten backe innan). Plats 2 kan jag få till 50-60m - men då är det inte värme, och allt blir en smula bökigare. Samma sak gäller för plats 3. Eller ska man kanske satsa på att ha åteln på fältet åt höger? Skalan är i "syd-vänstra"-hörnet. :)

Jag har läst en smula och tror att en fast lampa skulle vara trevligt - ska man ha det på stallet eller vid själva åteln (man får sätta upp lampor i annat syfte än jakt - och stalltjejerna vill ju kunna se hästarna i mörkret jue - HOST HOST HOST) :P:P:P

Tack än en gång för alla svar - snart ska åteln igång och rävarna falla!

Är det enebuskar eller träd runt det område som du vill lägga åtlarna?

Det är lite svårt att se på natten om träden lägger skuggan över området vid åteln, (blir ju inget problem om du har lyse men ville ändå peta lite -_-:D )

Jag gillar ju att sitta bekvämt och om det finns värme så är det mer inbjudande att sitta i riktigt rävaväder :P

Grytet ligger ju fint för de åtlarna som du ringat in, men om du vill ha räv från många håll så är det bra om den syns långt när kråkorna snor allt gott på dagen!

Publicerat
  • Författare

Det är björk och tall (1) och gran (2,3). Exakt - på alla dessa ställen krävs nog en lampa, som såklart kommer vara uppsatt i annat syfte än att förenkla jakten.

Det finns ingen risk att 20-30m är för nära - dvs att räven inte vågar fram till stallet som är (tyvärr antagligen) fullt av hästar?

Jo, det är det jag är en smula rädd för. Men var ska jag annars placera åteln? Plats 1 är helt klart mest synlig då kråkor kommer. Fältet till höger är väl ännu mer synligt, men jag har en smula svårt att få till en bra vakplats åt det hållet :'( Jag lutar år plats 1, men är rädd att den är "för nära" befolkning.

Publicerat

nej för fan underlättar bara med kusarna i stallet då dom alltid har ljud för sej

Publicerat

Svårt att råda när man inte ser allt från alla håll men för min del så hade det nog blivit 1:an och Hagelbrakare!

lägger du åteln vid röset så blir det väl lagom håll på runt 25m?

Publicerat
  • Författare

nej för fan underlättar bara med kusarna i stallet då dom alltid har ljud för sej

Låter toppen - då får vi hoppas att det kommer pollar snart :D

Svårt att råda när man inte ser allt från alla håll men för min del så hade det nog blivit 1:an och Hagelbrakare!

lägger du åteln vid röset så blir det väl lagom håll på runt 25m?

Ja, hagelpangen är ju faktiskt smart - då slipper jag problem med kikarsikte osv. Bör man lägga åteln "i" röset - eller 2-3 m innan (dvs göra en grop när tjälen släpper tids nog).

Tack än en gång för all hjälp!

Publicerat

Låter toppen - då får vi hoppas att det kommer pollar snart :D

Ja, hagelpangen är ju faktiskt smart - då slipper jag problem med kikarsikte osv. Bör man lägga åteln "i" röset - eller 2-3 m innan (dvs göra en grop när tjälen släpper tids nog).

Tack än en gång för all hjälp!

Lägg några stenar över slaktrenset på marken framför röset.

Knappast risk för riccoshetter med blyhagel ändå.

Blir röset snötäckt så får du en fin vit bakgrund att skjuta mot.

Publicerat
  • Författare

Skall göras!

• 1 month later...
Publicerat

Hade inte drömmen varit drilling/kombi med öppna riktmedel? eller är det jobbiga riktmedel i mörker kanske?

hur många rävar har du haft frammer? ;)