Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt första riktiga gris eftersök..

Featured Replies

Publicerat

Ska försöka göra en lång historia kort. Vi jagade älg och gris med två gråhundar igår. Ena hunden sprängde en grupp om tre grisar varav den ena gick i pass hos en passkytt som som sköt, på ca 50 m när den kom i trav, enligt honom en gris på 60- 70 kg. Passkytten ropade tydligen ut detta i radion men vi (två) som gick med andra hunden hörde varken skott eller radioanrop. För att krångla till det hela ytterligare hamnade vår hund på den påskjutna grisens löpa och sprang förbi hos passkytten som inte kunde/ hann koppla den.

När allt började redas ut och skottplats undersökningen gjordes med ett par bloddroppar som följd, drog ett maffigt ståndskall igång 400 m bort. Passkyttar sattes ut runt planteringen och vi började ansmygningen vilket inte var det lättaste då det var fruset och bitvis nygallrat. Vi kom in på sju meter men kunde inte se grisen som låg i en hög med sly.

Då detta var första gången man var ute för detta så var man kanske extra försiktig och vågade inte avancera för hårt heller. Men i alla fall, den tröttnade på vårat brakande och drog iväg 150 m och ställde sig i en tät granbuske på 5 kvm, som gick utmed en bäck .

Ansmygningen var denna gång mycket lättare och vi hamnade till slut på 10 m. Stog där och väntade på att den skulle göra utfall på hunden och då kunna komma åt och avsluta det hela. Men den vägrade lämna de täta granarna. Försökte skrämma ut den genom att prata och hojta lite, även kasta in lite pinnar men den vägrade lämna. Eller över huvudtaget visa sig.

Det började komma en del dumma kommentarer på radion från passkyttar som frågade om vi skulle svälta ihjäl grisen eller som sa att det bara var att krypa in och skjuta den. Men att skjuta på den i det läget var inte aktuellt då hunden inte låg längre bort än en meter, hade heller ingen större lust tränga mig på i det lilla utrymmet och ev bli biten, sprättad. Efter ca 30 min väntan så fattade jag mod (eller var dumdristig nog) då jag hade skymtat en stor sten i kanten på granet som kunde fungera som hínder för att inte bli översprungen av grisen då jag gick närmare. Men jag hann bara gå fram och lyfte undan en grankvist och kikade in med bössan före och 50 cm framför mig hade jag ett stort huvud, skulle precis trycka av men då gjorde hunden ett utfall mot den och nafsade den i nacken och det bar iväg 100 m till.

Men denna gång stannade det i den nygallrade planteringen och det kändes som att det var på väg att bli ett slut på det hela. Vi kom återigen in på 10- 15 och grisen stod med full bredsida och min kompis sköt. Klick, klick och sen gick skottet. Bössan klickade två ggr och ändå hade det blivit tydliga märken i tändhatten i båda skotten och tredje blev en bom. Grisen drog iväg 30 talet meter och ställde sig under en lite glesare gran, hunden hoppade undan tre- fyra meter och jag fick en lucka och sköt den i nacken. Knall och fall.

Det var en gylta på 90 kg och hundens första gris skjuten för honom. Första skottet satt ca 35 cm långt bak.

Kort blev inte denna historia ser jag, det är säkert inte heller roligt skrivet men jag fick vara med om en upplevelse utöver det vanliga som i alla fall slutade bra!

/bratell

Publicerat

Grattis o vad hände med bössan o skottet?

Publicerat
  • Författare

Bössan skulle bytas ut nu, var det enda som sades. Hade inte varit roligt med ett utfall och en bössa som klickar. En ganska ny Merkel KR1 i fint skick inget vanvårdat skräp. Men som sagt det var märken i tändhatten men troligen inte tillräckligt kraft i (stiftet) kommer inte på vad det heter?

Publicerat

Låter som ett rätt normalt griseftersök. :)

Bra jobbat.

Publicerat

Är allt nyfiken på vad det var för skott?

Publicerat
  • Författare

Norma Oryx 9,3*62, tror inte felet låg på dem. Men jag vet ju inte heller. Var bara ett fint märke i dem inte lika djupt som det brukar vara nä allt fungerar.

Publicerat
  • Författare

Musköt: Tack, men du som är erfaren är det något i det du fått beskrivet i texten som du hade gjort annorlunda?

Publicerat

Grattis till dig och hunden

Publicerat

Grattis till ett lyckat och intressant eftersök :-)

Publicerat

Gött jobb!

Grattis!

Hur det gick till eller hur man gör spelar egentligen ingen roll.

Huvudsaken är att man lyckas.

Publicerat

Anmäl alla eventuella tändhattsfel direkt till norma. De har haft problem med detta tidigare.

Publicerat

Grattis till eftersöket!! krama om hunden för ett gött jobb!

Publicerat

Musköt: Tack, men du som är erfaren är det något i det du fått beskrivet i texten som du hade gjort annorlunda?

Nä det hade jag säkert inte.

En sak som jag lärt mig är att har man bara en hund som håller i tillräckligt länge så får man alltid läge till slut.

Publicerat

Grattis till bra jobb. Roligt med nya erfarenheter.

Publicerat

En sak som jag lärt mig är att har man bara en hund som håller i tillräckligt länge så får man alltid läge till slut.

+ att man ser till att man själv och utrustningen har uthålligheten, precis som hunden. Energi, vätska, kondis, batterier m.m.

I övrigt ett kanonjobb! :)

/Må

Publicerat

Grattis till bra avslut! Låter som ett ganska vanligt eftersök på gris som är gjort enligt boken. Dock förminskar det inte din spännande upplevelse på något sätt utan även berikar dig som jägare med gott mod och god erfarenhet. Håller med om att tråkiga kommentarer på radion är icke önskvärt. Speciellt eftersom många snabbt verkar glömma att man sällan är ensam i etern.

Publicerat
  • Författare

Hunden har jag svårt att krama, då det var min kompis. Jag fick följa med som guide och fick därför vara med om en extraordinär upplevelse. Tack alla för trevliga kommentarer. Har länge varit inne på att skaffa en egen jycke och det här avskräckte väl inte direkt. Även hundtypsvalet kan ha svängt en aning för stunden. Grymt maffigt att stå bredvid en spets som öser på med närmare hundra skall/ minut.

Publicerat

har haft problem med kligger dog ikke norma for meget olie så en lille pust vd 40 ingen problem siden kalle.

Publicerat

0g tillykke med et godt eftersøg kalle.

Publicerat

Som nämnts så kan det va rengöring av slagstiftet som behövs.

Haft det problemet...

Vapenvård är inte min grej direkt... :blush:

Publicerat

Gött jobb

• 2 weeks later...
Publicerat

Bra jobbat!