Publicerat Januari 23, 201214 yr satt och surrade lite jakt med några kompisar för någon dag sedan och jakt på korp kom upp som samtalsämne. kompisen påstod att skyddsjakt på korv är tillåtet i hela norrbotten pga att det räknas som renbetesland. tänkte bara höra om någon vet om detta stämmer ?
Publicerat Januari 23, 201214 yr skyddsjakt på korv är tillåtet i hela norrbotten Skuris är expert på det ämnet och han brukar alltid sondera mitt kylskåp när han är förbi! (sorry... kunde inte låta bli )
Publicerat Januari 23, 201214 yr Tänk bara på att eftersom en del Falukorvar kan vara utplanterade och således mycket genetiskt viktiga så är det grovt jaktbrott och du skjuter dem, däremot kan det vara legalt att skjuta någon enstaka Hotdog ibland
Publicerat Januari 23, 201214 yr Ja just det vad gäller jakt på KORP så har jag ingen aning. men Korvjakt är jag proffs på
Publicerat Januari 23, 201214 yr Vill spontant säga "bullshit" men e lite osäker. Tror att det bara är kalvningsområdena bara som de gäller skyddsjakt i ang renbetesland? Men en del utläser bara vad de själva vill ibland paragraferna. Ska man vara sån skulle man få skjuta korp överallt norr om dalälven eftersom de också är renbetesland.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Sorry för felskrivningen tycker det känns som att dom ska vara fridlysta, därav frågan. Ingen idé att chansa med andra ord. Vart kan man ta reda på det, eller är det bara att googla som gäller?
Publicerat Januari 24, 201214 yr Bah, jag skulle ju skriva ett seriöst inlägg tidigare och svara på din fråga men korvdjävulen fick övertaget! Så här står det i lagen angående korp: Beskattning och viltvård Det är ingen allmän jakttid på korp. Skyddsjakt på enskilds initiativ (enligt bilaga 4 i Jaktförordningen) får ske under hela året om korp uppträder vid flygplatser eller för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur och i renskötselområdets kalvningsland. Det åligger med andra ord individen att ta beslut om skyddsjakt på korp vilket man kan göra inom 200 meter från anläggning (hönshus t ex) eller i renskötselområdets kalvningsland. Bilaga 4 är inte alltid solklar dock skall man veta...
Publicerat Januari 24, 201214 yr Sorry för felskrivningen tycker det känns som att dom ska vara fridlysta, därav frågan. Ingen idé att chansa med andra ord. Vart kan man ta reda på det, eller är det bara att googla som gäller? Nu måste ja bara fråga! Korven eller Korpen? Ingen av dem bör vara fridlysta!!! Finns så de räcker o blir över
Publicerat Januari 24, 201214 yr Korpen är i dag så vanlig att den borde hamna i jakttabellen. På en del ställen kan den vara en enorm plåga...
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Hoppas då korven fortsätter vara lagliga att förtära, annars ligger jag risigt till.. Men korpen, den ser man ju flertalet av varje jaktsväng och inte vet jag riktigt varför dom ska vara fridlysta.. får väl hoppas det blir ändring på det inom en snar framtid !
Publicerat Januari 24, 201214 yr Jorå går vi bara ur politikernas lilla snordyra lekstuga som kallas EU så får vi jakt på korp men inte en millisekund innan dess. Allt regleras via mer eller mindre liberala skyddsjaktsparagrafer men någon allmän jakttid kommer inte att tillåtas av fågeltittarlobbyn. Mvh!
Publicerat Januari 24, 201214 yr jag vill nog också att den ska vara lovlig för hemma hos mig är det nästan mer korp än kråka
Publicerat Januari 24, 201214 yr jag vill nog också att den ska vara lovlig för hemma hos mig är det nästan mer korp än kråka Ja men då får du se till att hitta en plats där det förekommer djurhållning o se till att jaga inom 200 meter från den platsen... /Christian
Publicerat Januari 24, 201214 yr Den som säger att det är lite Korp har fel, tycker jag ser mycket Korp. Tog upp detta på Jagareförbunde sida här och fick svar att om vi skulle vilja börja rota i fågeldirektivet så kan vi förlora skogsfågeljakten, för det är så dåligt med Skogsfågel i övriga EU. Så EU är skit för oss Jägare.
Publicerat Januari 30, 201214 yr I mina trakter säger vi magnum-kråkor... pga att vissa skjuter dem och för in dem som kråkor i "jakträttbevis?". Alla i jaktlaget tycker dem borde få skjutas så fort dem hör ett skott kommer det 5-10 st skrikandes.
Publicerat Mars 8, 201214 yr EU har massa skit regler om jakten. där jag bor är det ju mer korp än kråka.
Publicerat Mars 8, 201214 yr vore inte det en bra ide att bara låta dom vara helt lovliga ett år och testa det för jag tror personligen att det behövs mer avskjutning än skyddsjakt t.e.x om man har lagt ut en liten kött bit på åtlen så att min bror och jag kan ha roligt med 22 an så kommer man dit och hoppas på kråka och skata kaja och så får man se typ 2 kråkor 2 skator 4 kajor det är ju ganska bra men det som förvånade mig var att det var ju minst sex korpar och ett annat exempel om man bara ställer sig med nordik crowen så komer det ju typ 2 kråkor och 4-5 korpar så den behövs nog skjutas av vad tycker ni ?
Publicerat Mars 9, 201214 yr tycker helt klart att man borde få jaga korp. har haft 15 - 20 korpar på åteln som mest. jag har aldrig ens i närheten haft så mycket (kråkor, skator, nötskrikor) på åteln sammanlagt under en dag.
Publicerat Mars 9, 201214 yr När jag börja jaga på tipp för snart 20 år sen sköt man någon korp lite nu och då men det var väl inte helt vanligt. Vet att jag har en bild på mej efter en morgon i augusti då vi skjutit 5 och det var stort då. Idag har jag haft mer korp än kråka på uven och hade kunnat skjuta mer korp än kråka.. Några gånger då jag gett mej fan på att ta dem så har jag ganska lätt tagit mej över 35 per morgon. Men orka skjuta på dem? Tar korp om det är lugnt på kråka.. Mvh!
Publicerat Mars 9, 201214 yr och dom är ju så jäkla stora nästan exakt som en ormvråk så en korp på 35 40 meter där krävs väl lite större typ 5-6 or ?
Publicerat Mars 10, 201214 yr håller med om detta vi har mycket mer korp än kråkor så jag tycker man borde få jaga dom
Publicerat Mars 10, 201214 yr Fåglar tittar man på inte jagar. Gör allt för att en viss Hippen ska lära sig men jag verkar gå bet på det. Lasse
Publicerat Mars 11, 201214 yr Fåglar tittar man på inte jagar. Gör allt för att en viss Hippen ska lära sig men jag verkar gå bet på det. Lasse känner du till min bror L-B Max Olsson det är min tvilling han har fågelskådat länge han är med i sof-s och allt det här vad det heter och han har faktiskt 211 arter tänkte om ni är på samma forum eller något och 375 arter är ju riktigt mycket du har väl Sveriges arter också men du får väl ändå hålla med om att man ska skjuta fågel för om man inte skjöt kråka t.e.x så skulle du kanske inte kunna kolla på mindre arter har jag fel ?
Publicerat Mars 11, 201214 yr Gör allt för att en viss Hippen ska lära sig men jag verkar gå bet på det. Ofta kan man ju satsa på "trägen vinner" men i detta fallet är det nog kört är jag rädd Mvh!