Publicerat Januari 23, 201214 yr Tidigare idag så simmade en Sälkut upp på land i det industriområde där jag arbetar, Jag såg en siluett som kändes bekant från mina fisketurer annars var den väldigt lik en smutsig snödriva Efter att ha stannat bilen för att ta ett par bilder så upptäcker jag att den blöder ur munnen och den verkar inte ha ork att fly när jag närmar mig utöver det syns inga fel på den, ungefär så långt sträcker sig det att vara ett eftersök. Det som sker efteråt är att jag ringer till polisen för att få reda på vad jag ska göra , de bollar vidare till Kommunen så jag smiter upp till deras lokaler och försöker få svar, Killen som jag pratar med lovar att komma ner till platsen och jag åker för att hämta geväret. Kommunkillen dyker inte upp, eftersom jag har dålig koll på hur man ser på avlivning av säl så ringer jag först till Nnv som bara säger att om den lider så får man skjuta den, jag har svårt för säliska så det enda jag har att gå på är vad jag tror. Jag tror att den kommer att självdö inom en snar framtid (innan morgondagen) men vill inte låta den plågas men tänker heller inte riskera mina licenser för att avliva den och sedan få skit i efterhand Så jag ringer polisen igen och då äntligen får man ett vettigt svar av Vakthavande befäl som ger skjuttillstånd. Alla som jag pratat med innan har svävat runt utan att ge något bra svar så , Tack befälet. Ska det egentligen vara så besvärligt att få ett rakt svar om något som borde vara snabbt avklarat?? NNV och deras svar vågade jag inte gå på eftersom jag inte kunde säga att ok denna lilla skadan kommer den överleva om den får vila sig lite,min misstanke är att den var ordentligt sjuk. NNV:s ord Om den lider får du skjuta den!! Vargkramarna säger väl att vargen lider av inavel Tror dock inte att det håller som argument för någon barmhärtighetsjakt
Publicerat Januari 23, 201214 yr Det var ju tur att det fanns en polis som kunde ge dig ett bra svar till slut. Det är bra om man kan få avliva ett djur i en sådan situation så att man slipper se det plågas. Att göra ett eftersök i vattnet är inte precis lätt.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Ska man få nåt slags ärendenummer så man kan styrka sitt agerande om nån frågar/anmäler?
Publicerat Januari 23, 201214 yr alltid tradigt när djur ska lida för att människan inte kan ta ett beslut, tur att någon vågade tillslut.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Jo det kändes rätt att avliva den när den låg där! något ärende nummer blev det inte , men om det blir problem så har de koll på vem som basade under eftermiddagen. Jag antar att de även spelar in sina samtal (borde göra det i varje fall)
Publicerat Januari 23, 201214 yr som alltid när man pratar med myndigheter ska man ta namn på personerna man pratar med.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Så sant! jag var nog mest fokuserad på sälkuten, för att slippa ta skott i vattnet eller på väg dit. Nåja jag kan bli besvärlig om de börjar bråka