Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Basic Rifle" ny kommande Webcup!

Featured Replies

Publicerat

Vi har i Malmö vid några tillfällen skjutit en enkel trevlig verklighetsbaserad gevärskjutning som varit klart kul.

Tanken är att den skall återspegla verkligheten, för såväl jägare, soldater som IPSC skyttar.

Min tanke är att detta skall bli en webcup från Februari Månad.

Vi sköt enligt följande upplägg.

Två klasser, repeter och halvauto.

Inga provskott eller inskjutning på banan samma dag.

Allt skytte skedde på 300 meter på följande tavla.

Benstöd/ryggsäck och baksäck är tillåtet om inte annat är sagt, Bänkskyttestöd är inte ok.

Markering efter första och andra serien.

392072_10150700461724408_680984407_12326070_1824482517_n.jpg

Serie 1

Kallskott på den röda 10 cm stora pricken för repeter och det svarta på pistolspegeln för halvauto.

Träff är värd 60 poäng.

Tid två minuter, start stående bakom geväret.

Serie 2.

Tio skott på två minuter. Alla skott på pistolspegel uppe till vänster

Start stående bakom geväret, och skytten skall resa sig upp mellan varje skott.

Vapnet skall vara öppet eller säkrat när skytten släpper det!

Serie 3.

Start liggande i färdigställning.

Skjuttid 20 sekunder för repeter, och 10 sekunder för halvauto, fem skott.

Alla skott på pistolspegel uppe i mitten.

Serie 4

Start stående bakom geväret.

Tid två minuter skjuts på pistolspegel.

10 skott fel axel.

Serie 5

Start stående

Tid fyra minuter alla skotten på 300 meters tavla.

9 skott.

3 skott stående med stöd mot pelare.

3 skott knästående med stöd mot pelare

3 skott sittande/knästående med remstöd eller inget stöd alls.

Maximala poäng var 400 poäng.

380826_10150700460329408_680984407_12326048_1660540603_n.jpg

374795_10150700456904408_680984407_12326008_514806195_n.jpg

405506_10150700446514408_680984407_12325949_2094276676_n.jpg

400874_10150700451064408_680984407_12325975_1018644684_n.jpg

401063_10150722848199408_680984407_12405386_636017490_n.jpg

Min tanke med en framtida Webcup är att vi kör den en gång per månad, men ny skjutordning för varje gång.

Alltså momenten kommer att variera, och kanske avstånden med.

Sannolikt kommer vi att minska värdet av serie 1 något, men kallskottet kommer att finnas med i varje tävlingsomgång.

Varje tävlingsomgång kommer att ge maximalt 400 poäng.

Kör från Februari , och 10-11 månader framåt där bästa fem räknas.

Alla vapen är ok, grova kalibrar, ljuddämpare, bromsar och småkalibrar.

Prislista totalt efter varje omgång görs snyggt och prydligt så att den kan användas vid licensansökan (förutsätter dock att vederbörande skjuter under eget namn och inga nicks, skjuter man under nick har man ingen nytta av prislistan för licensansökan)

Vi kommer i Malmö att utse en dag per månad när vi kör, och de som vill är givet välkommna att hänga på då.

De som vill köra på egen bana har vi kravet att de är minst tre stycken vid skjuttillfället pga skjuttider och markering.

Hitills har jag fixat prissponsring från följande företag.

Spuhr AB

GP Rifle AB

Long Range Design

Alutek

Åsikter?

Håkan

Publicerat

Grymt, detta måste ju provas nu när de e nära hemma,

Publicerat

Mitt knä värker redan... Men helt klart ett kul upplägg, vi kan nog samla ett gäng här i Sävar. :-)

-- Mats

Publicerat

Det där med att resa sig upp mellan varje skott gör det praktiskt omöjligt för mig (trasig rygg) men annars hade det varit kul att hänga på med min T3/Robertson och se hur kass man egentligen är :D

Publicerat
  • Författare

Vet inte om man möjligen skulle kunna tänka sig att du rullar ett varv istället, har inte riktigt funderat över det.

Syftet med resningen är ju att man skall lära sig att inta korrekt skjutställning igen, vilket inte är helt enkelt, speciellt inte under tidspress.

Håkan

Publicerat

Det kanske borde räcka med att lägga sig på rygg och sedan tillbaka igen, samtidigt som man flyttar bössan en dm i sidled...

Man får flytta lite på sig så man hamnar "fel" helt enkelt och sen komma till korrekt anläggning igen. Fuskar man här så tjänar man ju inget på övningen!

Intressant övning dock får jag säga.

Har inte så långt till Spillepengen eftersom jag antar att det är där ni har gjort detta?

Publicerat
  • Författare

Precis, vi skjuter på spillepeng.

Håkan

Publicerat

Kul upplägg!

Det där kallskottet är fan inte lätt! Vi testade något liknande på hemmabanan när jag sköt nationellt bana/fält för många år sedan.

"Första skottet i 10:an" utan provskott, bara för kul då.

Men det är ju också det viktigaste skottet av alla - att skytt och prylar fungerar vid första smällen.

//Danne

Publicerat

Skoj med lite nytänkande runt skyttet :)

Hoppas vi kan köra ett gäng här också men nu har vi inga plogade banor så gissar att det blir först till våren men finns intresse så kan jag sköta markeringen med skidor ;)

Mats Sävar är kanske inte optimalt då vi bara har en vall där jag har tillgång till banan i H-sund där har vi en hall som gör det enklare att skjuta knä och stå med stöd.

Kallskott är det som är klart viktigast jaktligt träffar man inte det är man rökt. Jag hade gärna sett en poäng tavla här också för 10cm på 300 duger inte för toppjakt :P

Publicerat

underbart upplägg jag blir glad bara jag tänker på det.

jag är inte så haj på pistoltavlor men jag får köpa en bunt. kallas dom pistolspegel vilket avstånd är dom för i pistolskytte.

Publicerat

kom även på, vart hittar man den röda punkten. minns att jag sett sådana på banan men kanske går det bra med något alternativ.

Publicerat

Klockrent, riktigt kul upplägg och lagom skitsvårt. Hoppas man kan få med sig några härikring och skjuta en omgång i månaden.

Publicerat

Internationell pistoltavla för 25 meter, precision. Det svarta är 20 cm i diameter (om inget har ändrats senaste tiden)

Själva speglarna kan köpas lösa.

En ringad C20 borde fungera också, beroende på hur man vill räkna poängen förstås.

//Danne

Publicerat
kallas dom pistolspegel vilket avstånd är dom för i pistolskytte.

25 meters precisionstavla.

Låter som ett klart trevligt upplägg. Klart positivt att komma bort från enbart bukskytte, och att skjuta från fel axel lär väl sålla ut en del (bl.a. mig själv som aldrig testat). Nu är väl ni gossar i Skåne säkert sugna på andra avstånd inom kort, men jag tror det vore en bra idé att köra på 300 i några månader så folk kommer in i detta innan avstånden ändras. Men givetvis är det tävlingsledningen som avgör.

Publicerat

måste fan fixa tillgång till 300 meters banan snart

Publicerat

Tjena Håkan :)

Träning ger övning som det heter, och det här verkar vara riktigt roligt.

Helt klart intressant och skall prövas.

Jens säg till om vi skall tuta ner tillsammans.

MVH

Eas

Publicerat

Bra upplägg.

Fel axel låter som en utmaning som heter duga.

Jag hänger gärna på, det är kass att harva ensam :(, Jag har bara 3 mil till Spillepeng.

När tänker ni skjuta i februari?

MVH Peter

Publicerat
  • Författare

Datum för februari är inte satt än, återkommer med det.

Vid vårt första försök hade jag och en kompis bara skrivit om det på facebook 3 dagar innan, då kom det 18 skyttar.....

Dessvärre var det samma dag som självmordet så vi fick avbryta skjutningen.

Håkan

Publicerat

Var ni 18 skyttar vid första tillfället så kanske ni inte vill ha så många mer misstänker jag... Det blir ju lite kövarning om man säger så...

Som nybliven bukskytt finner jag dock övningen väldigt relevant och inspirerande samt pressar en att skärpa till sig!

Publicerat
  • Författare

Klart folk är välkommna.

Vad är problemet, vi hade inte räknat med så mycket folk sist så vi hade bara fem tavlor uppe.

Men det är bara att utöka.

Så ni är absolut välkommna.

Håkan

Publicerat

Tackar och bockar! ^_^

Publicerat

om det är några som är sugen att skjuta detta runt sundsvall så kan jag fixa bana och tavlor.

Publicerat

om det är några som är sugen att skjuta detta runt sundsvall så kan jag fixa bana och tavlor.

Synd det är lite långt, men man vet aldrig.