Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako L579

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har precis köpt en gammal Sako L579 Forester i kaliber .308 i bra skick. Enligt Sako ska den vara tillverkad i mitten av 70-talet när dom fick veta tillverkningsnumret av mig. Det är min första Sako som är äldre än 591/691 serien.

Jag läste Richard Gustavssons artikel om Tikka och Sako i senaste Allt om J&V. Där nämnde han att äldre Sako hade problem med slutstyckstoppar som gick sönder och att tryckesmekanismen lossnade (?)

Ni som äger gamla Sakovapen, har ni fått dessa problem?

Ev andra svaga punkter som man bör hålla ögonen på?

I övrigt verkar mekanismen mycket välgjord, (vilket jag också förväntade mig). Inpassningen av systemet i träet är också mycket bra fortfarande efter ca 30 år.

mvh Danne

Publicerat

Menar du knoppen på handtaget så fattar jag inte hur solitt stål skall kunna gå sönder... Däremot kan styrlisten felmonteras så att fjädern inte håller listen kvar med följd att den låser mekanismen efter skott - samma problem kan uppstå på en S491/M591/L691 som har i princip samma styrlist. Den enda bössa jag vet har krånglat är just en L691 som var ombyggd, inte ngn äldre Hunter elller Vixen/forrester/finnbear. Vidare kan säkringsmekanismen ha lossats av en hemmapulare. En korrekt tillskruvning är inga problem att hantera för den som kan. Allt är alltså handhavandefel - inte vapenfel...

Publicerat
Menar du knoppen på handtaget så fattar jag inte hur solitt stål skall kunna gå sönder...

Det förstår inte jag heller men just detta hände på pappas 6,5a, fast det var dock en HDF, slutstyckshandtaget gick helt enkelt av en repetering på skjutbanan

Publicerat

Slutstyckstoppen/spärren för att ta lös slutstycket/utkastaren sitter fast med 2 skruvar i lådan. Dessa skruvar kan både gå av och lossna. Detta har hänt mig på 3 olika sakos. Dock kan sägas att efter lagning (=nya skruvar  eller loctite) har det funkat bra (+1500 skott på den ena och +500 skott på den andra efter lagning utan problem). Fjädern tii densamma har också gått av en gång.

Har sett beg sako där hela trycket satt löst, har aldrig själv råkat ut för det dock.

Styrlistproblem har jag hört talas om men ej själv uppplevt.

Det finns säkert mekanismer som är bättre på alla möjliga vis men det är inget jag bekymrar mig över.