Publicerat Januari 24, 201214 yr Hej är det någon här på forumet som har erfarenhet av Fabarm xlr5 jag funderar på att köpa en sådan bra och dåligt?. jag är vänsterskytt därför finns det ett begränsat utbud och fabarmen verkar ligga i en rimlig pris klass.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Mina upplevelser av Fabarm är lite upp och ned, förmodar att det finns fler här med bättre koll. Hur som, Fabarm har aldrig varit speciellt stora här i landet. De har liksom svårt att plocka marknadsandelar av Beretta och andra märken. Dessutom finns Jaguargruppen som garant för att nybörjare väljer billigare och sämre alternativ som förstavapen. Jag gillar dem iaf! Den bock jag haft längst, vet inte om det vart strax över 16 år, var just en Fabarm. Hade aldrig ngr problem med den då den var i gott skick, mot slutet fick jag bekymmer men det pga att jag då slutat lägga pengar på den på service osv. Ett tag tänkte jag mej att jag skulle byta ut min Gamma mot en ny Fabarmbock och hittade dem på Bosjökloster. Vart genuint genombesviken! Vet inte om Tore..tror jag han hette.. var full eller något men han åkte iaf och ställde sig på mässan med en knippe ofärdiga bössor. De var så genomuselt inpassade mellan trä och låda så att jag tror att det gått att peta in en tändsticka in i mekanismen på ena bocken. De hade vid samma tid någon automat som tydligen skulle gå bra, någon jakttidning hade skrivit om bössan i positiva ordalag och detta försökte de slå mynt av. Hanterade automaten men den kändes lika tung, klumpig och själlös som vilken Remington 1100 som helst. Alltså bestämde jag mej för att skippa Fabarm. Några år senare gjorde de en nysatsning alt fick tag på en ny generalagent som tog in lite bättre grejer i landet. Då hände det grejer, flera av deras bockbössor var RIKTIGT trevliga! Sköt sporting med någon som kan ha hetat Axux eller nåt och gillade den skarpt. När det gäller den är automaten så tror jag nog den kan vara helt okay. Fabarm är väl utomlands en rätt stor tillverkare och utan att veta så skulle jag tro att de är snäppet bättre än Jaguargruppens budgetgrejer, jag skulle i varje fall alla dagar i veckan välja något från Fabarm framför något inköpt av Jaguargruppen. Men som sagt, finns fler här som har bättre koll än jag så vi får väl se om du får några bättre råd?! Mvh!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Hej tackar för svaret vi får hoppas det kommer mer + och - om Fabarms automater
Publicerat Januari 26, 201214 yr Jag har för mig jag testade den för VT 2009.... Personligen tycker jag nog att den är ful - lite speciell design och utseende, men det är en smaksak. Sett till skjutegenskaperna hade jag tveklöst tagit en Benelli, eller kanske eventuellt möjligen en Beretta. Om jag nu inte får välja en A5, the one and only..... Å andra sidan har den Fabarms TriBore vilket är ganska fräckt och inte så lite nytänkande. Jag misstänker att träffbilderna spöar Benellin, men att Benellin efter 138 456 skott utan eldavbrott är i nyskick medan Fabarmen då är ett vrak som givit sin ägare en del gråa hår på slutet. Men det är blott vad jag tror - och tro är definitionen av att inte veta. /T EDIT: Testade 2008, artikeln finns med i VT nr1 2009
Publicerat Februari 4, 201214 yr Författare Då blir det nog en benelli dubbelt så bra dubbelt så dyr!