Publicerat Januari 24, 201214 yr Efter att ha kollat på lite filmer och även klipp på "tuben" så blir man lite fundersam över skottplaceringen på drivet vildsvin...... Vad eftersträvar NI vid skott mot vildsvin på drevjakt? Enligt detta klippet så ska man placera skottet " i främre tredjedelen och övre halvan" av viltet, vilket jag tolkar som att man ska träffa skulderblad och ryggrad/taggutskott för att grisen ska gå omkull och ligga på plats? Detta kanske inte passar in i svenska jaktetiken där man kanske siktar på att träffa hjärta/lunga? Dock verkar ju det funka för unge herr Franz Albrecht Öttingen-Speilberg! Bifogar en liten bildsekvens som jag knep & knåpade snabbt ihop, det gula visar ryggraden och det röda hjärt/lung-området.....kanske inte 100% korrekt men ni fattar grejen kanske....hårkorset med den lilla rödpunkten visar en typ av framförhållning och den blå cirkeln träffområdet......passar på att slänga in en annan fråga......hur mycket framförhållning?? Klart beroende på hastighet på viltet...... God Jakt!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Grisar går inte omkull bara för att man träffar dem i skulderblad/en, de topplar omkull för att skottet har tagit i varje fall i del i CNS. Nu gör du det säkert enkom för argumentationens skull, detta att länka till prinsens filmer men vi vanliga dödliga skall inte hålla på med att skjuta med den riktpunkt som han gör i viltet, vi bör ta en mer modest och vanlig riktpunkt, o acceptera att en välskjuten gris tar sig en begränsad sträcka från skottplatsen. Jag är ganska säker på att om prinsen utmanades att skjuta rabbit duvor med kula på ett modest håll, typ 35 meter, skulle han skjuta 80-90% träff. Om man själv känner på sig att man klarar av det, ja då kan man köra med samma riktpunkt i viltet, att det sedan är både trevligt och praktist att göra paket av grisarna i varje skott, det får vara för film och få förunnat. /Christian
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Grisar går inte omkull bara för att man träffar dem i skulderblad/en, de topplar omkull för att skottet har tagit i varje fall i del i CNS. Nu gör du det säkert enkom för argumentationens skull, detta att länka till prinsens filmer men vi vanliga dödliga skall inte hålla på med att skjuta med den riktpunkt som han gör i viltet, vi bör ta en mer modest och vanlig riktpunkt, o acceptera att en välskjuten gris tar sig en begränsad sträcka från skottplatsen. Jag är ganska säker på att om prinsen utmanades att skjuta rabbit duvor med kula på ett modest håll, typ 35 meter, skulle han skjuta 80-90% träff. Om man själv känner på sig att man klarar av det, ja då kan man köra med samma riktpunkt i viltet, att det sedan är både trevligt och praktist att göra paket av grisarna i varje skott, det får vara för film och få förunnat. /Christian Har aldrig själv skjutit mot driven gris så lite därför jag starta denna tråden......jag själv och en jagande bekant funderade på att fixa en typ av linbana att hänga en måltavla från Canaxa och träna lite "drevjakt" på hans mark där lämplig terräng med kulfång finns.....tänkte det var intressant att höra från andra med erfarenhet att liknande jaktsituationer.....vad är mer lämplig träffpunkt enligt dig själv? Träff i längsled med frambenen och undre halvan av kroppen? Vilken framförhållning? God Jakt!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Jag försöker placera skottet i bogen på löpande gris, bäst är ju att försöka få stopp på dom dock men det är inte alltid helt enkelt. Ska man jaga gris på drev så krävs mer skytteträning än vid övrig jakt eftersom skotten ofta blir mot löpande gris, ett däck med en tavla fäst på som du sedan rullar ner för en grushög eller en slänt (eller skjutvall) är bra träning för att lära sig vilken framförhållning som är lämplig, det är bra att träna på olika fart och ett rörelsemönster som skiljer sig från gång till gång, ett däck studsar aldrig likadant flera gånger om. Se också till att träna på olika håll, ex 30-50-100 m kan vara lämpligt.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Som framgår av genomskärningen är det klart att lägger man en horisontell linje i höjd med ögat på ett vildsvin har man rätt marginal upp och ner, jag hade nog medvetet haft främre delen av bogen som riktmärke i sida, går det fortare, tja då är det ok, går det långsammare än uppfattat så är det också ett dödande skott. Framförhållningen beror på vinkel, avstånd och hastighet samt marginellt på vapnet som nyttjas, slugs/brenneke har ett påtagligt lågt V0 med påföljande rejäla framförhållningar, med andra ord, det är det som ni får träna på där hemmavid. /CHristian
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Jag försöker placera skottet i bogen på löpande gris, bäst är ju att försöka få stopp på dom dock men det är inte alltid helt enkelt. Ska man jaga gris på drev så krävs mer skytteträning än vid övrig jakt eftersom skotten ofta blir mot löpande gris, ett däck med en tavla fäst på som du sedan rullar ner för en grushög eller en slänt (eller skjutvall) är bra träning för att lära sig vilken framförhållning som är lämplig, det är bra att träna på olika fart och ett rörelsemönster som skiljer sig från gång till gång, ett däck studsar aldrig likadant flera gånger om. Se också till att träna på olika håll, ex 30-50-100 m kan vara lämpligt. Matnyttig info....man tackar! =) Ska fixa några kasserade bildäck som vi kan ta med oss till marken. Har letat efter måltavlor och tycker det är märkligt att det är ett så klent utbud på just vildsvin "i farten"......finns typ 2 stycken och några stillastående.....skulle ha någon som liknar den bilden jag har kladdat ihop, med en baksida där man ser vitala delar. Canaxa 95x180 CM Canaxa 114x132 CM Canaxa 78x114 CM Personligen känns det som att ringarna på tavlorna inte stämmer riktigt med den sanna träffytan, eller? Borde erbjudas fler måltavlor på svenska marknaden om nu denna jaktformen blir allt vanligare i sverige! God Jakt!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Som framgår av genomskärningen är det klart att lägger man en horisontell linje i höjd med ögat på ett vildsvin har man rätt marginal upp och ner, jag hade nog medvetet haft främre delen av bogen som riktmärke i sida, går det fortare, tja då är det ok, går det långsammare än uppfattat så är det också ett dödande skott. Framförhållningen beror på vinkel, avstånd och hastighet samt marginellt på vapnet som nyttjas, slugs/brenneke har ett påtagligt lågt V0 med påföljande rejäla framförhållningar, med andra ord, det är det som ni får träna på där hemmavid. /CHristian Tackar Christian! Vill absolut börja träna detta skyttet, det händer ju att man blir erbjuden ett pass och då vill man ju känna sig säker nog att kunna tacka ja OCH kunna leverera om skott-tillfälle ges! /Ted
Publicerat Januari 24, 201214 yr Tja du Ted, det finns faktiskt bara en träning som jag vet garanterat både ökar förmåga och omdöme, det är ett besök på Virå bruk och simulatorn där, jag tror att alla som varit där håller med mig i varierande grad. Men om man bortser från det så är alla former av vapenhantering, skytte och tänk om att genomföra skjutning nyttiga och efterhand så lär man sig, själv är jag såpass att jag fortfarande lär mig något nytt varje gång. /Christian
Publicerat Januari 24, 201214 yr Med klass ett behöver sällan hålla framför grisen. Svingar man med som med hagelskytte så låter man skottet gå precis när man passerar träffområdet. Man följer alltså grisen i samma hastighet som grisen löper. Ökar svingen något så man svingar förbi träffområdet och släpper skottet i framkant på det man vill träffa. Brukar funka bra. Statisk framförhållning är skitsvårt att bedöma. Då måste vi dels veta hastighet på kulan och grisen och hur långt det är till den dessutom ska vi sen räkna ut hur långt fram vi ska hålla.... Funkar alltså sällan.. Att som på älgbanan hålla tex statisk på skägget är inget att rekommendera eftersom viltet inte alltid rör sig med fast hastighet eller befinner sig på samma avstånd..
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Med klass ett behöver sällan hålla framför grisen. Svingar man med som med hagelskytte så låter man skottet gå precis när man passerar träffområdet. Man följer alltså grisen i samma hastighet som grisen löper. Ökar svingen något så man svingar förbi träffområdet och släpper skottet i framkant på det man vill träffa. Brukar funka bra. Statisk framförhållning är skitsvårt att bedöma. Då måste vi dels veta hastighet på kulan och grisen och hur långt det är till den dessutom ska vi sen räkna ut hur långt fram vi ska hålla.... Funkar alltså sällan.. Att som på älgbanan hålla tex statisk på skägget är inget att rekommendera eftersom viltet inte alltid rör sig med fast hastighet eller befinner sig på samma avstånd.. Kan ju erkänna att jag aldrig gillat älgbanan, men har lovat jagande arbetskompisar att vi ska börja gå dit när vädret är bättre.....får väl se det som nyttig övning. Kanske ska prova samma teknik med att svinga igenom älgen istället för att hålla framför? God Jakt!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Beroende på hastighet och avstånd brukar jag svinga igenom grisen och släppa skottet vid kinden, i direkt linje under ögat på grisen. Hittills har det resulterat i bra och snabb död. Givet, det är mitt sätt att göra det på och det är endast genom övning och erfarenhet man som jägare kan veta hur man skjuter bäst själv.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare jag håller alltid precis i framkant av bogen oavätt fart Beroende på hastighet och avstånd brukar jag svinga igenom grisen och släppa skottet vid kinden, i direkt linje under ögat på grisen. Hittills har det resulterat i bra och snabb död. Givet, det är mitt sätt att göra det på och det är endast genom övning och erfarenhet man som jägare kan veta hur man skjuter bäst själv. Bra info, vi får helt enkelt prova oss fram med vårt hemmabygge och få in en personlig teknik..... God Jakt!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Att som på älgbanan hålla tex statisk på skägget är inget att rekommendera eftersom viltet inte alltid rör sig med fast hastighet eller befinner sig på samma avstånd.. eeehh.. Jag svingar alltid "genom" älgen på älgbanan och släpper av när jag kommit ikapp med rätt framförhållning. Jag trodde att detta var en vanlig teknik på banan. Inte att man börjar sikta i skägget och håller samma hastighet som älgen.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Matnyttig info....man tackar! =) Ska fixa några kasserade bildäck som vi kan ta med oss till marken. Har letat efter måltavlor och tycker det är märkligt att det är ett så klent utbud på just vildsvin "i farten"......finns typ 2 stycken och några stillastående.....skulle ha någon som liknar den bilden jag har kladdat ihop, med en baksida där man ser vitala delar. Canaxa 95x180 CM Canaxa 114x132 CM Canaxa 78x114 CM Personligen känns det som att ringarna på tavlorna inte stämmer riktigt med den sanna träffytan, eller? Borde erbjudas fler måltavlor på svenska marknaden om nu denna jaktformen blir allt vanligare i sverige! God Jakt! Canaxa har tavlor på stillastående gris med lunga, hjärta och halskotpelare/ryggrad markerade i tunna streckade linjer, dessa går att köra på älgbanan. Köp gevärsspegel att fästa på bildäcket också. Kom ihåg att ett varierat och omfattande övningsskytte gör att du blir säkrare i skogen.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Canaxa har tavlor på stillastående gris med lunga, hjärta och halskotpelare/ryggrad markerade i tunna streckade linjer, dessa går att köra på älgbanan. Köp gevärsspegel att fästa på bildäcket också. Kom ihåg att ett varierat och omfattande övningsskytte gör att du blir säkrare i skogen. Har beställt deras katalog, får nog bli en beställning därifrån, "gevärsspegel"......vad är det?? God Jakt!
Publicerat Januari 29, 201214 yr Författare Gevärsspegel = en vanlig ringad tavla för kulgevärsskytte!
Publicerat Januari 29, 201214 yr Författare Tja du Ted, det finns faktiskt bara en träning som jag vet garanterat både ökar förmåga och omdöme, det är ett besök på Virå bruk och simulatorn där, jag tror att alla som varit där håller med mig i varierande grad. Men om man bortser från det så är alla former av vapenhantering, skytte och tänk om att genomföra skjutning nyttiga och efterhand så lär man sig, själv är jag såpass att jag fortfarande lär mig något nytt varje gång. /Christian Synd att det ligger så långt bort.....