Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bävertrofé...

Featured Replies

Publicerat

Hej, har skjutit min första bäver som jag flått och tagit av huvet på. Har lite frågor om hur jag bäst tar tillvara trofén.

Tacksam för en beskrivning av tillvägagångssätt kokning, blekning etc...

Tacksam för tips.

/

Johan

Publicerat

Hej johan koka skallen i ca.45. minuter sedan skrapar du bort alla kött rester och hinor sedan kan den torka någr timmar sän läger du på ett vitt tyg stycke som du dränker in med VÄTEPEROXID.30.procent AKTA ÖGON ha gumihanskar på låt liga på ett dyngn sedan fyller du tänderna med stearin som du droppar i tänderna o fyller utt hålig heten sedan lackar du tänderna form av nagel lack i utan färg : ::):)eller nån anana lack för anars spriker tänderna :-*LYCK TILL MVH:LO.johansson.ps borra i rotten med en lämplig borr där fyller du stearinet tills det blir fult i tandroten

Publicerat

Du kan även blanda ut väteperoxiden i tapetklister och skölja av den sedan. Det är enklare att applicera den så.

Publicerat

Hej, tack för tipsen, har kokat och petat, kokat och petat, kokat och petat...

men hur får jag bort gormet som sitter bakom ögonhålorna i näsgångar osv?

/

Johan

Publicerat

Det är bara att peta mera;) Jag brukar peta med en skruvmejsel under rinnande vatten, då får man loss det lösa och sköljer väck slamsorna. Brukar använda en böjd svetstråd där set är svårt att komma åt. När jag är nöjd med resultatet så sägger jag ned skallen i en burk som passar precis och fyller sedan på med väteperoxid tills det täcker, kollar sedan noga när den blekts så mycket som jag vill. (kom ihåg att kassera väteperoxiden sedan för det jäser och spränger falska annars :-).

Nu ska jag själv iväg och jaga bäver men lycka till med trofe´n!

• 2 years later...
Publicerat

Har just kokat min bäver skalle, ska man ta löst kindtänderna å rengöra eller låta dom vara??Var får man tag på väteperoxid??

Publicerat
Har just kokat min bäver skalle, ska man ta löst kindtänderna å rengöra eller låta dom vara??Var får man tag på väteperoxid??

Färghandeln tror jag! :lol:

Publicerat

Väteperoxid finns hos färghandlaren. Lägg ner skallen i peroxiden och blek tills du är nöjd, lägg sedan ner skallen i ljummet vatten för att skölja bort dom sista resterna av väteperoxiden.

Kindtänderna kan du låta vara, det är framtänderna som man måste parafin fylla och lacka om dom ska hålla.

Publicerat

Hur får man bort innanmätet i framtänderna innan man fyller dom med parafin? Man vill ju inte förstöra gaddarna och misslyckas när man har lyckats att få skjuta en bäver. :lol:

Publicerat
Hur får man bort innanmätet i framtänderna innan man fyller dom med parafin? Man vill ju inte förstöra gaddarna och misslyckas när man har lyckats att få skjuta en bäver. :D

Det brukar inte vara något större problem.. Koka skallen så pass att tänderna släpper lätt, ta sedan en böjd ståltråd och fiska ur pulpan bakvägen. Går den sönder så tycker jag att det är lite lättare om man gör manövern under rinnande vatten i diskhon.

Se till att tänderna är riktigt torra och ställ dem sedan i en burk med sand eller risgryn så öppningen pekar uppåt.

Jag brukar sedan använda mig av stearinet från ett värmeljus och fyller tänderna maximalt, se till att det kommer stearin ända ner i roten. Lacka sedan tänderna med ett matt nagellack (transparent).

Publicerat
Det brukar inte vara något större problem.. Koka skallen så pass att tänderna släpper lätt, ta sedan en böjd ståltråd och fiska ur pulpan bakvägen. Går den sönder så tycker jag att det är lite lättare om man gör manövern under rinnande vatten i diskhon.

Se till att tänderna är riktigt torra och ställ dem sedan i en burk med sand eller risgryn så öppningen pekar uppåt.

Jag brukar sedan använda mig av stearinet från ett värmeljus och fyller tänderna maximalt, se till att det kommer stearin ända ner i roten. Lacka sedan tänderna med ett matt nagellack (transparent).

Tack för rådet!

:D

• 1 month later...
Publicerat

Har nu haft min bäverskalle liggande i väteperoxid 19,5% i ca 1,5 tim men den blev inte riktigt så vit som jag ville. Vad är felet?

Publicerat
Har nu haft min bäverskalle liggande i väteperoxid 19,5% i ca 1,5 tim men den blev inte riktigt så vit som jag ville. Vad är felet?

Fins det inte starkare väteperoxid annars får den ligga längre så får du se om det hjälper.

Mvh.

Publicerat

Bara att låta den ligga i längre.. :P Var dock noga med att hålla koll på den så att den inte bleks för mycket så att benet förstörs, lite värme gör att skallen bleks fortare.. Var dock noga med att hälla bort väteperoxiden då du har använt den annars sprängs flaskan där du förvarar den... ;)

Var också noga med att låta skallen ligga några timmar i ljummet vatten så du sköljer bort alla rester av väteperoxid annars ligger den och efterbleker och skallbenet kan skadas.

Publicerat

Så här blev min trofé, helt ok.

post-763-1214584494_thumb.jpg

• 1 year later...
Publicerat
Så här blev min trofé, helt ok.

Fin ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag provade senast att slänga ner hela svansen som den är i en hink med formalin. Lyckades dock glömma den där i, så den blev liggande i många månader.

Jag torkade den i all fall sen när jag väl hittat den och drog på lite polish. Blev faktiskt rätt snygg, men hård som en trästock.

Publicerat
Jag provade senast att slänga ner hela svansen som den är i en hink med formalin. Lyckades dock glömma den där i, så den blev liggande i många månader.

Jag torkade den i all fall sen när jag väl hittat den och drog på lite polish. Blev faktiskt rätt snygg, men hård som en trästock.

Har du någon bild på resultatet?

• 10 years later...
Publicerat

Väcker denna gamla tråd till liv. Förutom gällpungarna och kött blev det också fina troféer från vårens jakt. Detta är första gången jag tog hand om en bäver, inte särskilt svårt men, med lite tid och fantasi blev det bra tycker jag.

https://raftpackr.wordpress.com/2020/06/05/bavern-efter-skottet/

Publicerat
6 hours ago raftpackr sa:

Väcker denna gamla tråd till liv. Förutom gällpungarna och kött blev det också fina troféer från vårens jakt. Detta är första gången jag tog hand om en bäver, inte särskilt svårt men, med lite tid och fantasi blev det bra tycker jag.

https://raftpackr.wordpress.com/2020/06/05/bavern-efter-skottet/

Grattis!:thumbsup:

Snyggt arbete! 

Jag har monterat mina tänder på en trofésköld till vildsvin för frun ville inte ha en skalle inne. Sedan satte jag ett eklöv utanpå där tänderna möts i cirkeln.

Publicerat

Rensa skallen invändig går bra med tryckluft efter grovrensning.