Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så va man med tratthund igen…jävla grisar...

Featured Replies

Publicerat

Jagat söder om länsgränsen idag, tiken fick tag på ett par grisar som sen delade på sig och jag fick en årsgris i pass.

Precis när jag skulle släppa kulan så upptäckte den mig och kastade tillbaka.

Fick bli en 180 graders vändning på svingen fick iväg ett skott på gris i full fart….

Tog bra, kanske lite lågt men hjärta och lungor fick sitt.

Blackie låg nån minut efter.

Senare så fick hon tag på 6 vuxna grisar, ståndskall i upptaget men långt innan jag va framme så rapporterar passkytten norrut som hörde hunden att det lät för djävligt.. nått måste hänt som han sa.

Ser att tiken börjar gå sina egna slag tillbaka rätt långsamt.

Vi är långt ner i skogen så det tar ett tag innan jag är vid bilen och kan köra runt. Ser länge att jycken är helt stilla på pejlen.. Sånt är påfrestande… jävla va man springer..

Passkytten försökte springa dit han också men utan pejl så är det inte enkelt att hitta en tysst hund mitt i skogen..

Killen som gick med mig försökte ta sig dit via gris och hundlöpan.

När jag så va där så visslade jag och hon kom direkt.

Såg pigg ut på håll och jag såg inget blod efter henne i löpan. Haltade inte heller.

Kände över henne och plockade av västen då märkte jag de två hålen, ett i låret och ett in vid svansroten. Blev djursjukan igen.. Va lite orolig ett tag att hålet vid svansroten gått in i ändtarmen men som väl va så gick beten frammåt under skinnet.

Fan va jag är trött på sånt här.. :(

Blackie är trött på tratt också…

post-348-0-92118700-1327428436_thumb.jpg

post-348-0-66911600-1327428467_thumb.jpg

En liten meningslös filmsnutt på Blackies sista gris för denna säsongen. Glömde givetvis att få på kameran innan skott…

Publicerat

Fn va tråkigt att läsa,

med förhoppningar om att Blackie snart är av med tratten och lika bra som vanligt.

/Christian

Publicerat

Hon jagar mycket, är duktig men blir hon inte ovanligt ofta med tratt?

Publicerat

Fan vad tråkigt. Men skönt att det inte var värre.

Publicerat
  • Författare

Nog tycker jag det är allt för ofta...

4:de gången nu..

Förstår inte att hon inte lär sig nått.

Hade hon varit skarp och gått i närkamp, bitit och slagits osv kunde jag begripit det men fan vet om hon har nått vettigt i huvudet..

Hon jagar ju inte som en spets med alla sinnen, skulle tro det är en av hennes svagheter.

Nu va det troligen 5-6 vuxna grisar.

Hon satsar förmodligen på att få någon att börja springa och har inte koll på, eller skiter i vad resten har för sig..

Snön dämpar ju en del med, så om någon gris står och trycker blir det nog lätt att hon får en känga.

Det är andra gången hon blivit sprättad på samma mark.

Möjligt att det jagas en del med flertal skarpa hundar där, eller troligare söder därom vilket kanske kan ge grisar som direkt går till anfall mot hund.

Eller så har de lärt sig att hårt anfall direkt så blir de av med fridstörarna...

Publicerat

en sann tratthund

Publicerat

Hon är på men tappar kollen, nu är ju jag spetsjagare och får inte dessa skador men jagar absolut inte som du gör, inte ens de eftersök du gör kommer jag upp i, min tanke är att hon är för godtrogen och lite hård, kopplar inte smärtan med händelsen!

Publicerat
  • Författare

Hon är på men tappar kollen, nu är ju jag spetsjagare och får inte dessa skador men jagar absolut inte som du gör, inte ens de eftersök du gör kommer jag upp i, min tanke är att hon är för godtrogen och lite hård, kopplar inte smärtan med händelsen!

Det ligger nog nått i det.

Sen låg det henne i fatet att hon drivit gris 1,3 mil innan, och jagat dan innan, hon va som jag såg lite stelbent när hon drog iväg. Men det är inget ovanligt så sett.

Lite hårt före på vissa partier då brukar hon få lite ont i tassarna.

Men hon bör ju nu ha väl trimmad kondis.. så egentlgen tror jag inte hon va sådär skittrött men med trötthet kommer misstagen..

Hon lär hur som bli rätt pestig ett tag nu.

Släpp för hennes del tog nu slut lite tidigare än tänkt.

Husse har oxå tröttnat på tratten nu.. hon kom in från baksidan med den fylld med snö i morse.. vilket jag inte såg sömndrucken som jag va när hon ville komma in igen..

Det är jävligt kallt om fötterna att kliva i en halvsmält snöhög bredvid sängen.. paketten ser inge vidare ut heller.. men husse vaknade till iallafall... :D

Publicerat

Hoppas hon kryar på sig snabbt och utan problem.

Publicerat

Japp, det är bara att konstatera att den jycken kanske behöver en vilodag efter utmattande övningar - för hon tar ju uppenbarligen risker och behöver i så fall vara i bästa form för att åtminstone minska dessa.

Helt klart hög risk för den hunden... :(

Publicerat
  • Författare

Jo hon lever väl farligt men har nog j-vligt roligt under tiden enl henne själv..

Tänkte efter lite och det är som sagt 4:de gången nu men två ggr har varit eftersök och ett allvarligare sprätt i mycket djupsnö.

Detta igår, är det enda som varit under normal jakt.

Lägger vi då skulden på ev föryngring och sura grisar denna gången så, tja.. sånt får man kanske helt enkelt räkna med..

Skulle tro att om jag igår inte sett skadan så hade jag hängt på in i planteringen där grisarna var och jag vågar lova att jag haft en svart idiot till hund framför som gladerligen hoppat in i smeten igen... även med extra hål i arslet..

Hade jag varit i närheten så hon känt det skulle hon förmodligen fortsatt skälla gris tills någon skjutit eller om hon haft en hundpartner med så vore det nog liknande.

Har sen länge insett att tillräckligt med jaktlust och envishet övervinner allt...

Men om det är rätt ras att jaga gris med..?

Ser man till skadorna så vet i fan..

Dock är rasens styrka=ta an skitgamla spår och självständigt hålla dem långt o länge tills kontakt och inte släppa den kontakten på många timmar, den biten är svår att hitta i andra raser helt enkelt.

Publicerat

Sur avslutning på säsongen. Men du har väl säsong hela året med alla eftersök

Publicerat

Rasen har ju sina fördelar och man blir ju inte mindre imponerad av att läsa dina trådar, jag skulle vilja ha egen grismark innan bara! behöver nog ett hus också om jag ska lyssna på sambon, men varför börja med det nu!

Publicerat

Skit med januarigisar dom är skitsura nu.. suggorna vaktar sitt boområde och galtarna är sugna på massa frånstötta gyltor som brunstar.. Både hundarna och husse har fått på pälsen de senaste veckorna....

Klappa om Blackie från mig ^_^

Publicerat
  • Författare

Rasen har ju sina fördelar och man blir ju inte mindre imponerad av att läsa dina trådar, jag skulle vilja ha egen grismark innan bara! behöver nog ett hus också om jag ska lyssna på sambon, men varför börja med det nu!

Hus.. tja det skulle helt klart vara en upplevelse att ha en tågtuta i en lägenhet :lol:

Publicerat

Nu är det kanske lite väl orättvist mot hunden. Hon går ju på gris var och varannan dag.

Finns vad jag vet flera olika raser som åker på stryk och då har de inte griskontakt lika ofta. Kan väl heller inte vara lätt då jag misstänker att hon vill vara tillags och utföra jobbet så husse blir nöjd och då kvittar det vilka grisar som står och trycker.

Hoppas hon tillfrisknar snabbt och lär sig att allt fler grisar är trötta på att springa! :)

Publicerat
  • Författare

äh.. skulle tro att hon skiter i vad husse säger och vill.... det har hon alltid gjort B)

Publicerat
Tänkte efter lite och det är som sagt 4:de gången nu men två ggr har varit eftersök och ett allvarligare sprätt i mycket djupsnö.

Detta igår, är det enda som varit under normal jakt.

Men västen har väl räddat henne nån gång också?

Publicerat
  • Författare

Men västen har väl räddat henne nån gång också?

jo de förståss..