Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar på skaffa Strävhårig vorster

Featured Replies

Publicerat

Jag och min fru har funderingar på skaffa oss en Strävhårig Vorster

Vet ni någon bra kennel som föder upp dom?

Och vad tycker ni man ska tänka på när man skaffar en sådan hund?

Har hört att dom kan vara lite svåra och träna

Hunden kommer få jaga mycket och sova på soffan

Sedan blir de träna den i eftersök

Sedan tänkte jag meritera hunden på vilspår och andra prov

Publicerat

Vad kul att ni funderar på ett strävhår, riktigt roliga hundar att jaga och jobba med.

Tycker det finns ett flertal intressanta parningar på gång och som är gjorda med hundar som jag sett, som är godkända enligt avelsrådet, http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/viewall.asp.

Det är alltid svårt att rekomendera kennlar, det blir ju de som man känner till. Själv har jag en tik från Skogs kennel, från K-kullen födda 2009. Är mycket nöjd med min hund och även syskonen är bra. Driver med skall (har det även dokumenterat från ungh.prov...) och är riktigt bra på fågel. Från den kullen på 10 valpar är vi 4 som gick upp i elitklass i höstas. Flertalet, inklusive min, har godkänt i viltspår anlagsklass. Dessutom en bra uppfödare som lägger mycket tid på sina valpköpare.

Har också tänkt att utöka flocken och har jag bokat in mig på en tik från Trollängens, där valpar väntas i mitten på februari. Såg ett antal unghundar från den tikens senaste kull på Skåneprovet och blev imponerad.

Rådet generellt är nog att lägga tid på att kolla upp uppfödare genom att kolla avkommor och syskon. SKK har en avelsdatabas som är bra att kolla i.

Ska du skaffa ett strävhår tycker jag du ska vara beredd att lägga mycket tidd på jakt och jaktträning. Är det din första stående bör du gå någon kurs eller ta hjälp av någon med vana och var noga när du väljer "mentor". Kolla hur de lyckats med sina egna hundar innan du lyssnar för mycket på "goda råd".

Tycker nog att strävhårig vorsteh har oförkänt dåligt rykte som svår hund, är enligt mig en lättlärd hund men som en bra jakthund ska ha, mycket jakt och motor. Det kräver givetvis att de får jobba mycket.

Själv tycker jag det är en fantastiskt trevlig ras som kan vara med överallt och användas till det mesta, även om jag tycker att fågeljakten är den som är absolut bäst. Tycker det är oslagbart att se hunden stå och att ge resningskommando efter några timmars jakt på fjällen och sedan se en ripkull gå upp. Händer ibland att jag glömmer bort att skjuta och bara njuter. De fungerar även utmärkt till drag som är en trevlig sysselsättning och som familjehundar. Har två barn på 5 och 3, som förvisso blivit rätt oömma av umgänget, älskar vårat "skägg".

Lycka till!

Publicerat

Kallel har väl egenligen täckt in det mesta, men jag tänker ändå tillägga: Ska du ha använda den till den allroundhund den är tänk till ifrån början så skulle jag kolla efter tyska linjer, finns en hel del såna i landet nu.

Jag har själv letat valp här i svedala och varit i kontakt med flera kennlar (en del representerade på fullbruksprov) som tar fram allrounder säger dom, men när man börjar fråga lite mer om deras hundar så..grävling nää kan man jaga såna ? Stöta rådjur nej..nej för de är de alldelse för snabba...vi släpper inte på grisar för vi lämpligare hundar och skaderisken är för stor...men vi jagar fågel med den och apporterar....

Publicerat
  • Författare

Tack Kallel för rådet

Har haft en vorster blanding tidigare

Men ska ändå gå någon kurs med hunden

inte så många som verkar gilla just Strävhårig vorster verkar de som om man kollar runt på nätet

Mycket synd tycker jag

Jag tycker dom är fina och supertrevliga hundar väldigt duktiga jakthundar

Är mest van med Tysk jakterrier,Tax och Jack russel och även gråhund

Jag skulle vilja ha min lite mera åt allrund hållet

Men ej till vildsvin eller älg.

Då jaktkompisen har 2 gråhundar till de.

Rådjur har jag taxen till ^_^

Tyska linjer är inte mej emot ^_^

Jag jagar de mesta

Men under vildsvin och älg jakten användes en erfaren gråhund

Publicerat

en str vorsteh är den dummaste och fulaste hund du kan skaffa dig! om du ska jaga är det däremot bland det bästa du kan ha enligt mig!! jag ska jaga fågel och nästan alla mindre rovdjur med min. nu är hon 9 månader och hon har farit bakom räv och grävling och så har hon stått och skällt vid ett gryt en gång och då tog hon en löpa till grytet och stog och skällde när jag kom fram. så om man vill ha en duktig allround hund så är nog en str vorsteh ett bra val! det finns inget tyskt blod i min vad jag vet av och jag har ingen egen erfarenhet i det så det här är bara gissningar men jag har svårt att tro att man måste ha tyskt blod i hunden för att den ska bli allround... min har då funkart ypperligt än så länge men hon kanske är ett undantag...

Publicerat

Klart du ska skaffa dig ett skäggmonster. Det finns väl egentligen 2 vägar att välja när du skaffar vorsteh. Den ena kör hunden enbart som stående fågelhund och den andra förespråkar hundens allroundegenskaper. Jag kör själv enligt filosofin att hunden ska vara en stående fågelhund med allroundegenskaper. Han ska den ena dagen kunna hantera en svår gammal tjädertupp i urskogen eller fältfågel på någon stubbåker, och den andra dagen kunna genomföra ett bra eftersök på en bukskjutet rå. Dessutom får han gärna visa intresse för grävling och mård och han ska kunna gå ifatt, avfånga och apportera en skadad räv. Att dom också är perfekta att ha med på andjakten är ju ytterst trevligt. För min skjuter jag också hare men bara då han står för dem samt har stadgan i uppsprånget.

Att den skulle vara svår att träna tycker jag inte stämmer alls. Däremot krävs det att du är envis och konsekvent. Men med tanke på de, ganska tuffa och envisa, raser du har erfarenhet från så tror jag inte att det blir några problem

Publicerat
  • Författare

Dom är söta skäggmonster:)

Allround hundar är bästa att ha tycker jag

slipper man vara rädd att dom inte spårar upp viltet om de inte finns någon annon hund i närheten

Jo envisa hundar har jag erfarenhet av

Gillar när man får kämpa lite med sin hund