Publicerat Januari 25, 201214 yr Hej alla ni. Här kommer en fråga gällande sikte till drillingen, kanske ett I-landsproblem men lite åsikter från någon där ute hade inte skadat. Hakmoterat skall det i alla fall bli. Funderar på antingen Zeiss Diavari 1.1-4x24, Swarovski 1-6x24 eller ett Trijicon Accupoint 1-4x24, vad har ni för åsikter om dessa sikten förutom att två av dem gör ett relativt stort hål i plånboken. Siktena skall användas vid snabba och trånga skott efter Skånska nassar. Scooter
Publicerat Januari 25, 201214 yr S & B 1-8 är inget du funderat på, ingen erfarenhet men ett förslag. Här lär nog dyka in åsikter vad det lider...
Publicerat Januari 25, 201214 yr Jävligt bra val allihop, jag gillar Trijiconen med stolpen och triangeln. Men Zeissen med riktmedel 0 är ju jävla fin.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Jag hade utan tvekan köpt svarren, iofs världsrekord i att vara ful men ack så bra. En drilling förtjänar. /Christian
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Jävligt bra val allihop, jag gillar Trijiconen med stolpen och triangeln. Men Zeissen med riktmedel 0 är ju jävla fin. Ja det var ju det där med riktmedel också, en hel del att ta ställning till, man vill ju inte köpa grisen i säcken om man nu skall punga ut med lite mer än vad veckopengen tillåter, får kanske plundra barnens spargrisar ochså om det skall gå vägen;-) Kanske Trijicon'en är mest prisvärd av de tre.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Jag hade utan tvekan köpt svarren, iofs världsrekord i att vara ful men ack så bra. En drilling förtjänar. /Christian Sen är det frågan; Belyst eller obelyst, kanske du kan upplysa mig här Christian?
Publicerat Januari 25, 201214 yr Belyst utan tvekan!!! En enorm fördel vid snabba skott!!! Du får nog mest för pengarna om du tar Trijicon, men som Christian skriver så ska det ju få kosta ibland.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Jag har valt varipoint med riktmedel 0 på alla mina klass 1 vapen inklusive drilling, visst svider det initialt men jag slipper glo över stängslet efter nåt grönare gräs.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Varipoint med nr 0 är ett av de farligaste valen av optik som finns, med en sådan är inget annat sig likt, instämmer med övriga, belyst är bra och helt klart välspenderade medel. /Christian
Publicerat Januari 25, 201214 yr Som jag skrivit i några andra kikartrådar så anser jag att rödpunkten är mer användbar på en drevjaktskikare än i en större. Om man nu inte är fanatisk vakjägare! Själv förbannar jag mig ofta just på grund av att jag har rödpunkt på min stora Swarre och ingen på min 1-6 Swarre. Snacka om dumsnål! När det gäller drilling så är det i mina ögon ännu mer befogat med rödpunkt då du hittar rätt fortare, som vid hagelskytte! När jag jobbade i jakthandeln så sålde jag Zeiss och kan bara säga att det är ett skitbra kikarsikte, men de har bara 1,1-4 i förstoring och när det gäller hagelskytte så hade jag lätt satsat på Swarovski "äkta 1 gångers förstoring". Jaguargruppen sålde ut sina härförleden så kanske du kan hitta en Z6 på blocket för bra pris. Kläm och känn är mitt sista tips, det som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Docter är ju ett "budget" alternativ, de har väl åxå riktmedel 0 om jag inte fattat fel??
Publicerat Januari 25, 201214 yr Docter är ju ett "budget" alternativ, de har väl åxå riktmedel 0 om jag inte fattat fel?? appropå grönare gräs eller vad säger du Bohman?
Publicerat Januari 25, 201214 yr appropå grönare gräs eller vad säger du Bohman? Mmmm, budget va ordet...
Publicerat Januari 25, 201214 yr Mitt val blev ett Leupold 2-7x33 och ett Aimpoint i vridmontage. Funkar fint för mig. Fördelen med Leupolden är att det blir ett lågt montage vilket gör att jag snabbt hittar rätt vid anlägg. Mvh Einar
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Jaha, då sitter man här och är kanske lite klokare än tidigare ikväll. Tror jag tar ett glas vin till. Tycker det lutar över åt som Christian kallar den "Svarren", även om jag sitter med en Zeiss 3-15x56 T* på min studsare, kan inte annat än säga att bilden är helt underbar i den, särskilt om natten Har ni något att tycka om ljusstyrka och synfält på antingen Swarovskin eller Zeiss'en? Swarovskin skall väl om jag uppfattat det hela rätt vara självjusterande vad gäller ljusinsläpp? Är det också så att den har det bästa synfältet av de tre. Är det någon som har eller har provat CD-1 riktmedlet? tycker själv att det ser checkt ut, stolpar, cirkel och dot. Något tips om var man kan hitta något av siktena till ett hyggligare pris, tror att jag behöver bra argument för att motivera sambon också. Tackar så länge för ert intresse i denna fråga. Christer
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Mitt val blev ett Leupold 2-7x33 och ett Aimpoint i vridmontage. Funkar fint för mig. Fördelen med Leupolden är att det blir ett lågt montage vilket gör att jag snabbt hittar rätt vid anlägg. Mvh Einar Tackar för inlägget Einar, hur fungerar den förstoringen vid hagelskytte?
Publicerat Januari 25, 201214 yr Lite lurigt att ta ner lerduvor men på 2x så går det utmärk att ta en hare eller räv som det är lite fart på. Använder Leupolden när jag purschar bock och lockar räv och Aimpointen vid hundjakt. Tyvärr så är inte kolven perfekt för mig att använda öppna riktmedel skulle behöva en justerbar kolv, kanske nåt för framtiden. För då kan man plocka av kikaren när duvorna kommer. Mvh Einar
Publicerat Januari 25, 201214 yr införskaffade en swarre ifjol till min drilling det föll på en z6i 1,7-10 för att kunna vaka lite har skjutit en del på drev med hagel och det funkar bra... Men ett rejält hål blev det i plånkan...
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Belyst utan tvekan!!! En enorm fördel vid snabba skott!!! Du får nog mest för pengarna om du tar Trijicon, men som Christian skriver så ska det ju få kosta ibland. Ja kostar gör det, alla är de ute efter våra surt förvärvade pengar, de lockar och pockar på allra bästa vis och vi glider så gärna på deras argument utan minsta baktanke, eller inte.. Tack för dina inlägg. Christer
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare införskaffade en swarre ifjol till min drilling det föll på en z6i 1,7-10 för att kunna vaka lite har skjutit en del på drev med hagel och det funkar bra... Men ett rejält hål blev det i plånkan... Har själv en Zeiss 3-12x56 för vakjakten, och den måste jag säga att jag är nöjd med, vilken bild om nätterna, OK lite snö och månljus hjälper ju till men i alla fall.. Tänkte att jag skulle ha något som man kan skjuta med båda ögonen öppna, och då bör det väl vara så nära ett som möjligt har jag fått berättat för mig. Tack o Hej
Publicerat Januari 26, 201214 yr Ett alternativ kan vara följande http://www.nikon.se/sv_SE/product/sport-optics/riflescopes/mce-1-1-4x24-m-il/4 Sitter en sådan på dubbelstudsaren och jag är nöjd.
Publicerat Januari 29, 201214 yr Författare Då var valet över för denna gång, det lutade starkt åt en Swarovski men tyckte inte att det motiverade de extra tusenlapparna gentemot Zeissen. När väl besöket på butiken var över så tyckte jag att det var bra mycket trevligare bild i Trijiconen än i Zeissen, nu gällde det att övertygade mig själv att titta lite utanför den traditionella fyrkantiga boxen som omgärdar oss konservativa och slog till på en Trijicon helt enkelt. Nu har jag bara kvar det angenäma i att spendera de åtta tusen som jag faktiskt sparat och det lär nog inte bli så vanskligt, bara nu inte sambon gör anspråk på det sparade;-) Hur som helst så tackar jag för alla era inlägg i frågan och lever vidare med vetskapen om att en del kallar mig tok och förhoppningsvis ni andra vis. Case closed Christer