Publicerat Januari 25, 201214 yr Är tvungen att använda dämpare på min .22LR på ett ställe framöver och behöver lite halvakut råd om vilket val jag skall göra. Innan någon nämner "aja-baja" på klass 4 så har jag redan licensen klar och denna tråden handlar enbart om det tekniska valet. Aktuellt vapen: CZ 453 Varmint Existerande dämpare: RCC T-41 (M14x1) och ASE Utra Jet Z compact (M18x1) Så pipan skall gängas och eventuellt i samma veva kapas till 45 cm men den har ganska kort pipa original så det har jag inte bestämt mig för än. Pipprofilen är duktigt grov så egentligen skulle ASE Utra dämparen passa bäst men den väger nästan kilot samt att jag inte vill skita ner den så den går nog egentigen fetbort redan nu. Min RCC dämpare är lätt men sitter i dag på en tunnare pipprofil och då måste jag ha en till plastbussning så den sitter tight på nya pipan. (kommer att använda den på min 6.5x55 framöver också) Eller skall jag skaffa en annan dämpare som jag enbart har till denna bössan? 95% av alla skott kommer att vara Eley subsonic så det är inte så extrema krav på dämparen... Ni som är kommunjägare eller har erfarenhet av dämpade .22LR vänligen ge mig råd!!! Har inte oändligt med pengar just nu och hade gärna gjort detta på en liten budget. Vill inte gänga pipan i någon bizarr gänga så dämparen får gärna ha vettig gänga. Vilja dämpare är bäst med tanke på funktion och pris? Någon som har en begagnad dämpare som skulle vara lämpligt för detta så är jag absolut också intresserad! Stort tack på förhand!!!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Kör med RCC dämparen plastbussningen kan du skippa att använda den är bara till för att vara ett stöd för att inte knäcka den om man tex ramlar med bössan och skall inte sitta tight.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Bäst är ASE:n, bara att känna på dem så inser man skillnaden, behövs den kvalitén då? Njaa knappast men det är bra att ha så att säga, en fråga bara här, vilken dämp har minst hål, eller är båda avsedda för .224? Ta den som har tightast passning, att dämpen skulle bli skitig, tja det är det som vi har ultraljuds kokare för. /C
Publicerat Januari 25, 201214 yr Jag har skjutit .22lr med rcc o rws sub. Rena drömmen. Men det var en dämpare som var gjord för .222a Vet inte hur mkt negativt de påverkar att ha en 6,5as dämp
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Kör med RCC dämparen plastbussningen kan du skippa att använda den är bara till för att vara ett stöd för att inte knäcka den om man tex ramlar med bössan och skall inte sitta tight. Ah, jag trodde den var vital... Det är ju onekligen en lätt dämpare som lär funka bra, om något "over-kill", till .22LR subsonic... Man får väl rengöra dämparen med jämna mellanrum då för det lär bli "några" skott som skall skjutas och jag vill inte ha en "överraskning" när jag skruvar på den på min 6.5x55 nästa gång Tack!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Båda dämparna är gjorda för kaliber 30 så hålet är nog aningens för stort... Man kan ju byta frontmojen på RCC dämparen så jag kan ju fråga Roger om han har någon som är lämplig för .22? ASE dämparen är givetvis överlägsen vad gäller kvalitet men det blir en tung rigg att svinga runt med...
Publicerat Januari 26, 201214 yr Som Lars var inne på, hålet i fram avgör.. och sen finns en parameter till! Vilken bygger mest på längden? Lovar dej att du kommer att tjäna på att använda den burk som ger kortast bössa. Urbökigt med fullängd på pryttlarna då du ska skjuta i den miljön som du ska så att säga. Sen är det som så här.. Dämpa 22lr är ingen raketvetenskap vilket du känner till redan Den dämpare jag köpte i butik första gången betingade ett pris på 400 riksdaler och den fungerar förträffligt till just subbarna. Den försvann ur polisens vapenkaun för förstärkningsvapen så jag tvingades köpa en ny några år senare och då kostade den 600 pix dvs ffa överkomligt. Enklast för dej tror jag dock är att kolla med Roger om han har ngt mindre hål att tillhandahålla. Tror det ska räcka utmärkt. En tanke som man inte nog kan hissa är dock smidigheten.. Kvadden med korta 22lr pipan och RCC dämpen som då inte bygger mycket frammåt är ta mej fan beroendeframkallande! Önskar att alla mina kulvapen var lika smutta ta mej fan. Kan man inte köpa 22 Hornet och 223 rem pipor till kvadden? Isf hade jag varit i nirvana Skit samma, prioritera en kort smidig hanterbar bössa för det kommer att bli väldigt mycket av den varan framöver.. ja hanterande alltså. Mvh!
Publicerat Januari 26, 201214 yr SAK dämparen har ett hål på typ 8 mm och den är det många skyddsjägare som gillar. Har haft en på min 222:a och det funkade helt ok med den också, small som en .22 magnum ungefär. Tror att hålet har mindre betydelse än vad dom som tjänar på att sälja fler vill påskina. Sedan är det en .22 lr subsonic vi snackar om, den dämpar nog alla förekommande dämpare ner till att man bara hör slagstift och träff. Den du hittar med smidigaste formatet på skulle jag vilja säga.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Författare Jag kommer nog att kapa pipan till 45 cm och gänga den i M14x1. Skall maila Roger senare i dag och fåga om han har en frontbricka för .22 - samt kolla om det är någon vinst på detta eller om det är menlöst... Jo, kort bössa är prioriterat eftersom man skall ha den i trånga utrymmen... Har dämpat många .22LR innan och jag har aldrig haft bafflar i mina dämpare men de byggde jag själv i England och även om jag gjorde en nu så skulle inte den vara godkänd samt sakna vapennummer så det får bli min RCC. RCC dämparna är för övrigt riktigt trevliga med tanke på hur bra de faktiskt dämpar vägt mot storlek, vikt och material. Räknar man bara dB så har den inte en chans mot min ASE Utra men det är ju kanska olika användningsområden man pratar då. Då får man ringa vapenmekaniker i dag då... Synd att Robban inte bor närmare för då hade han fått jobb i kväll
Publicerat Januari 26, 201214 yr Kolla österut, där säljs dämpare rejält billigt över disk. Hitta lämplig dämpare först, gänga sen Vet inte om du kan googla fram något men min budgetdämp är av fabrikat Vaima tror jag, bafflar i hårdplast. Möjligt att den slits ut men det är inget jag märkt något av. Den dämpar subbarna lika bra tror jag som RCC men RCC är marginellt kortare så jag föredrar den. Ska du chansa på gängor så hade jag nog valt Sakos orginal 1/2 tum UNF tror jag den heter...eller fan, puckat, kör på samma gäng som du har på de andra burkarna. Enklast så. Själv ska jag riva av lr pipan från Kvadden nu och ratta på MachII:an.. har en grej jag måste testa med de små söta v-maxarna Mvh!
Publicerat Januari 26, 201214 yr Författare Själv ska jag riva av lr pipan från Kvadden nu och ratta på MachII:an.. har en grej jag måste testa med de små söta v-maxarna Har du möjlighet att mäta dB med Mach2 med dämpare? Är riktigt intresserad av det nämligen
Publicerat Januari 26, 201214 yr Kommer inte ihåg fabrikatet (Sako eller ASE var det i vilket fall) har jag för mig gick på nånstans mellan 40-45 Euro på Åland. Dock byggde dom framåt hela längden (frontmonterad eller vad det nu kallas) så det kanske inte är nåt alternativ pga. det. Skapligt pris för rikktikkt pra grejjer på alla fallet //F
Publicerat Januari 26, 201214 yr Jag använde mig av en A-Tec 22-dämpare. Funkar faktiskt riktigt bra även med hårt laddad federal ammo!
Publicerat Januari 28, 201214 yr Wiz, du ska ha .22 hål i din dämpare. En polare har en du kan kolla på om du vill. 22 long behöver ingen volym så det kommer funka med 25mm dämdiameter. Som hippen skriver finns det baltiska dämpare som kostar mini och funkar bra. Det bör tveklöst vara bättre med baffeldämp till 22 då de är subbar och bogknallen inte behöver reflekteras för att övergå i värme. Tunn dämpare är det som gäller
Publicerat Januari 28, 201214 yr Kolla österut, där säljs dämpare rejält billigt över disk. Hitta lämplig dämpare först, gänga sen Kan bara hålla med här, det är så pass vanligt att kunna plocka upp en .22 lr dämpare över disk i Finland så jag tror inte ens hälften av folket här uppe vet att man inte får skaffa en dämpare hur som helst, kolla där innan du gör något stort dom verkar då överlag hålla bra kvalitet även om de är billiga(?).
Publicerat Januari 28, 201214 yr Författare Kan bara hålla med här, det är så pass vanligt att kunna plocka upp en .22 lr dämpare över disk i Finland så jag tror inte ens hälften av folket här uppe vet att man inte får skaffa en dämpare hur som helst, kolla där innan du gör något stort dom verkar då överlag hålla bra kvalitet även om de är billiga(?). Hur mycket kostar det att registrera in en dämpare här då så den blir laglig om man handlar en i Finland t ex via en handlare som får ta in den?
Publicerat Januari 29, 201214 yr Hur mycket kostar det att registrera in en dämpare här då så den blir laglig om man handlar en i Finland t ex via en handlare som får ta in den? Ingenting. Har du licens är det bara handla. Säg bara att du kommer köpa den i Finland.