Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22-250 och piplängd

Featured Replies

Publicerat

Hur skall man tänka vad gäller piplängden på en 22-250 pipa?

Eller snarare hur mycket tappar man i fart på en pipa som är 50 cm lång i jämförelse med en som är 58 eller 60 cm lång?

Publicerat

Så lång som möjligt,

annars har man bara en gloriferad 223, eller om man så vill en 223 med en 308:as stötbotten.

Enligt hävd/tumregler tappar du cirka 15 m/s per 25 mm pipa du kapar, för dessa höghastighetskalibrar, nu är det enbart en aproximation och så vidare men, skillnaden mellan 50 och 60 cm kan således anses vara 50+m/s,

i min värld är det relativt mycket effekt att ge upp men det kan ju vara som så att man anser att det är ok med att ha 1150 som Vo istället för 1200,

i de flesta praktiska användningar är det nog som så att man ser inte den skillnaden, utan den syns bara på papper eller långa avstånd.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tackar, lite att tänka på. 60 cm + dämpare blir ju så attans otymplig när man är ute. 10 cm gör rätt mycket just då. Därav frågan. Får klura vidare.

Publicerat

Att tänka på är att hur mycket hastighet man tappar inte är helt linjärt i förhållande till piplängden heller. Med andra ord, du tappar mer fart per mm pilängd när du går från 550 till 500 än vad du gör när du går från 650 till 600 mm. Oftast är det dock inte jättestor skillnad. Kanske en kompromiss är bäst. Det är väl därför 550-560 mm är så vanlig piplängd bland bössor. Dessutom noterar jag att om man jämför t ex Sierra Varminter 50 gr med V0 1200 m/s med Hornady V-max 50 gr med V0 1200 m/s i t ex Normas Ballistikprogram skiljer det cirka 35 m/s (ca 920 jmf m 955 m/s) på 150 meter avstånd t V-Max fördel på grund av skillnaden i luftmotstånd. Kanske mest av akademiskt intresse men det det visar är väl att i så höga hastigheter faller hastigheten väldigt snabbt (Nästan 300 m/s på 150 meter!) och 2 tum kortare pipa är oftast inte värre än att kulval spelar större roll.

För min del skulle jag inte oroa mig så jättemycket om hastigheten i en kaliber som ändå är så snabb, som skrivits redan så lär det inte märkas så mycket, jag skulle brytt mig mer om den ökade mynningsflamman och framförallt knallen, men det är ju individuellt. Hursomhelst löses det ju fint med en dämpare.

Publicerat

Christian.. menar du en 223 med fullängd då när du jämför?

Om jag skaffar 22-250 så räknar jag med att få en kaxig .223 tror jag. Bössan måste kapas och så med lättare kulor och snabbt krut så torde man kunna landa rätt högt ändå även om man kanske inte når högsta speed.

Mvh!