Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyfiken på jakt i lina

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som kan något om älgjakt i lina eller vart man kan hitta info om det?

Publicerat

Är det någon som kan något om älgjakt i lina eller vart man kan hitta info om det?

Menar du ledhundsjakt? I så fall ska du läsa Karl-Henry Lundins bok. Han var väl en av dom som började med den jaktformen.

http://www.ckm.se/Yrkesjaegaren-beraettar.htm

:)

Publicerat
  • Författare

Ja det var Ledhundsjakt jag menade ;-) Tack för länken,

Publicerat

Ja det var Ledhundsjakt jag menade ;-) Tack för länken,

Varsågod! Det finns säkert mer i ämnet om man söker på nätet. :)

Publicerat
  • Författare

Lite dåligt med info av det jag hittat, men jag kanske letat på fel ställen;-) Hittar mycket från Norge och har beställt en bok. Det blir nog löshundsjakt för min del den dagen jag köper en Jämte men det är alltid bra att läsa om andra metoder också :-)

Publicerat

Lite dåligt med info av det jag hittat, men jag kanske letat på fel ställen;-) Hittar mycket från Norge och har beställt en bok. Det blir nog löshundsjakt för min del den dagen jag köper en Jämte men det är alltid bra att läsa om andra metoder också :-)

OK! Det kan ju finnas andra här på forumet el. någon på grannforumet som kan svara på dina frågor.

http://www.google.se/#hl=sv&cp=12&gs_id=1d&xhr=t&q=Ledhundsjakt&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=Ledhundsjakt&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=af3cfc338ffdbe3f&biw=809&bih=769

Publicerat
  • Författare

Åh TACK :) en kanon bra sida med många bra frågor och svar :)

Publicerat

Åh TACK :) en kanon bra sida med många bra frågor och svar :)

Google Chrom söker och finner det mesta! :):wub:

Publicerat

I norge är det vanligt med bandhundar och då på älg främst. Svart älghund är vanligt men det finns ju en del gråingar som funkar som det med :)

Publicerat

Om jag inte minns fel så skrev Rolf Sjöö en del om just ledhundsjakt. Har något av honom i ngn bok här tror jag... Ska leta!

Publicerat

Ett tips är ju att kolla jaktprovsberättelserna från ledhundsproven. Går väl att hitta på jyckedata. Skulle tro att det kunde ge en del att läsa provreglerna också ger ju en fingervisning om hur det går till.

Publicerat
  • Författare

Ett tips är ju att kolla jaktprovsberättelserna från ledhundsproven. Går väl att hitta på jyckedata. Skulle tro att det kunde ge en del att läsa provreglerna också ger ju en fingervisning om hur det går till.

Läste reglerna men det finns många frågetecken iaf ;) Är det ingen som kör sin hund i lina?

Publicerat

Kör inte med min hund i lina, men jag är uppväxt med "bandhund" som vi kallar det. Det är en vanlig jaktform i inlandet och då främst ovan odlingsgräns där det på många platser ej är tillåtet med löshund.

Det är en mycket effektiv jaktform, om man är kunnig och har en hund som man litar på och framför allt lär sig tolka hundens signaler. Är även otroligt spännande, att veta att man är nära älgen, men vet inte vart (förutom att man vet ungefärlig riktning) och när man kommer att få se djuret, om man lyckas ta sig fram tyst nog för att ta sig inom skotthåll. Varit med och skjutit flertalet älgar som man fått syn på, som helt ovetande går och betar eller ibland hittas i legan.

Publicerat
  • Författare

Kör inte med min hund i lina, men jag är uppväxt med "bandhund" som vi kallar det. Det är en vanlig jaktform i inlandet och då främst ovan odlingsgräns där det på många platser ej är tillåtet med löshund.

Det är en mycket effektiv jaktform, om man är kunnig och har en hund som man litar på och framför allt lär sig tolka hundens signaler. Är även otroligt spännande, att veta att man är nära älgen, men vet inte vart (förutom att man vet ungefärlig riktning) och när man kommer att få se djuret, om man lyckas ta sig fram tyst nog för att ta sig inom skotthåll. Varit med och skjutit flertalet älgar som man fått syn på, som helt ovetande går och betar eller ibland hittas i legan.

Jag hittade en bok - Älghundar från valp till fäld älg av Kåre Vidar Pedersen som jag ska läsa i kväll.

Kul att det finns folk som vet vad det är på riktigt och att du inte är negativ.

Publicerat

Nä är absolut inte negativ, men får jag välja så är det absolut löshund som gäller. Men i vissa marker är det helt klart effektivare med bandhund. Har jagat med min jämte och det skenar å skenar och åter skenar. Iallafall under septemberjakten då dom håller till i den glesa fjällbjörkskogen. Senare på hösten när dom börjar vandra ner mot granskogen så går det bättre.

Publicerat
  • Författare

Nä är absolut inte negativ, men får jag välja så är det absolut löshund som gäller. Men i vissa marker är det helt klart effektivare med bandhund. Har jagat med min jämte och det skenar å skenar och åter skenar. Iallafall under septemberjakten då dom håller till i den glesa fjällbjörkskogen. Senare på hösten när dom börjar vandra ner mot granskogen så går det bättre.

Kan man köra hunden i lina tills man ser älgen eller ser på hunden att den är nära och släppa den då? Eller blir det sken när hunden kommer in så nära?

Jag skulle vilja köra både bandhund och lös men har fattat det som att det blir väldigt korta sök när man kör blandat? Vi har 2 olika marker där den ena funkar löst men den andra har vägar runt och varg börjar sätta revir i närheten.

Publicerat

Det som K-H Lundin gjorde var att han kommenderade hunden sitt innan han sköt och sedan gick han med hunden fram i linan till den skjutna älgen.

Det fodrar en väl dresserad hund när man håller på med den formen av jakt så att hunden inte drar och flåsar för då är man snabbt avslöjad.

Älgen har en bra hörsel.

Det är väl vad jag minns från artikeln i Svensk Jakt.

Du kan höra med forumets medlemmar om det är någon som har den kvar så kanske du kan få läsa hela artikeln. :)

Publicerat
  • Författare

Det som K-H Lundin gjorde var att han kommenderade hunden sitt innan han sköt och sedan gick han med hunden fram i linan till den skjutna älgen.

Det fodrar en väl dresserad hund när man håller på med den formen av jakt så att hunden inte drar och flåsar för då är man snabbt avslöjad.

Älgen har en bra hörsel.

Det är väl vad jag minns från artikeln i Svensk Jakt.

Du kan höra med forumets medlemmar om det är någon som har den kvar så kanske du kan få läsa hela artikeln. :)

Jag har hittat en bok som tar upp ämnet och därr jag hittar mycket info men det kan ibland behövas svar från någon som kör irl ;-) Forum tycks inte ge mig svar iaf

Publicerat

Jag har hittat en bok som tar upp ämnet och därr jag hittar mycket info men det kan ibland behövas svar från någon som kör irl ;-) Forum tycks inte ge mig svar iaf

Ok! Kul att du har hittat en bok i ämnet iaf och jag hoppas att den ger dig något.

Det borde ju vara en idealisk jaktmetod i första hand i varglandskap.

Jag har följt dina trådar i bägge forumen och jag har sett att det har varit dåligt med gensvar. :(

Du kan komma upp hit om du vill ha färska älgspår. Grannen har haft 2 älgar inne på tomten i natt el. tidigt på morgonen.

post-144-0-85621000-1328808303_thumb.jpg

Renar kommer förbi med jämna mellanrum. :)

Publicerat
  • Författare

Ok! Kul att du har hittat en bok i ämnet iaf och jag hoppas att den ger dig något.

Det borde ju vara en idealisk jaktmetod i första hand i varglandskap.

Jag har följt dina trådar i bägge forumen och jag har sett att det har varit dåligt med gensvar. :(

Du kan komma upp hit om du vill ha färska älgspår. Grannen har haft 2 älgar inne på tomten i natt el. tidigt på morgonen.

post-144-0-85621000-1328808303_thumb.jpg

Renar kommer förbi med jämna mellanrum. :)

Tack för erbjudandet men jag har ingen hund en.

Publicerat

Tack för erbjudandet men jag har ingen hund en.

Aha! ^_^

Publicerat
  • Författare

Aha! ^_^

Jag har fått svar i ett forum och fått fart på tråden ;-)

Robosoft.nu

Publicerat

Jag har fått svar i ett forum och fått fart på tråden ;-)

Robosoft.nu

Jag har sett det och läst. :) Kul men det tog lite tid! :)

Publicerat
  • Författare

Här har du bok om bandhund att køpa :)http://www.finn.no/f...nnkode=32499452

Tackar, boken är beställd :)