Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjursinventering

Tänker du delta i lodjursinventering i år 14 röster

1. 1. Tänker du delta i lodjursinventering i år

• Ja
      14%
      2
    • Nej
      85%
      12
    • Vet ej
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Läste på J&J sida att lodjuren skall inventeras med hjälp av SvJF.

Vad tror man sig ha att vinna på att inventera kan man undra?

Tänker man inte ha en adaptiv förvaltning av lodjurstammen och utlovar att hittas si och så många familjergrupper så ökar tilldelningen enligt följande så kommer iaf inte jag ge mig ut och inventera eftersom det ändå inte leder någonstans.

Tänker ni delta i inventeringen i år?

Publicerat

Nej efter förra året så kan NVV gott få sväva i ovisshet om hur mycket katter som finns.

Publicerat

En frågeställning som är svårare än den ser ut....

Har alltid ställt upp, man ur huset har vi pulsat, kört, skidat...100% idiellt! Fler och fler har vi hittat, ifjol kvallade vi 2 familjegrupper bara där jag jagar.

De senaste 3-4 åren har jag sett min kära (inget skitsnack) rådjursstam blivit förintad av lodjur. Många skyller räven och vintern men i vårt fall har inga rådjur svultit ihjäl och skjuter själv 10-15 rävar om året ständigt. Det är lodjuren som ätit rent, inga andra. 2007 sköt vi 30 rådjur per 1000 ha, i år 3-4.

Jag förstår väl plus och minus, summan av de lokala siffrorna skall skapa ett nationellt. Det ger oss ett moment 22 i Uppland, världens tätaste lostam lokalt men för dåligt spridd.

Blir oerhört svårmotiverat att jobba åt det allmänna uppdraget i år. Finns ett par SJFare i grannlaget som har skoter, dom får ta våra skogsvägar om dom vill men jag skiter faktiskt i det. Backspegeln visar att det är helt verkanslöst, det måste var en vinna-vinna situation och så länge södern fulskjuter bort sina katter så sitter vi med svartepetter.

Lostammen kommer att krascha här, det finns helt enkelt inte bytesunderlag för dom längre.

Publicerat

INGEN INVENTERING från min sida

Publicerat

Med hånet från ifjol kan de räkna sina djur själva det är ändå ingen som tror på siffrorna!

Publicerat

fanns inte ett enda lodjur kvar i nordöstra skåne enligt fjolårets inventering. alla var tjuvskjutna och varenda jägare i området var ohederlig. trots förra vinterns inventering har det observerats lodjur under var och varenda jakt i områdena under hösten och när snön till slut/äntligen kom finner man spår lite varstans.

nej fy fan - räkna era egna jävla lodjur för min hjälp får ni inte.

Publicerat

Med hånet från ifjol kan de räkna sina djur själva det är ändå ingen som tror på siffrorna!

Håller med, om dom inte tror på dom siffrorna vi tar fram tillsamans med lst så kan NVVs tjänstemän själva dra på sig kängorna och sätta sig på snöskotern för att i sträng kyla kämpa sig fram genom meterdjup snö som man ständigt kör fast i. Jag vet hur mycket lo som går på mina marker, mina grannar vet hur mycket som rör sig på sina marker osv, på så vis vet vi ungefär hur situationen ser ut häromkring och det räcker gott för mig.