Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är Howa ett alternativ

Featured Replies

Publicerat

Sålt min Tikka 690 6,5:a, då jag vill ha en lättare bössa med syntetstock som ska användas tlll all kuljakt. Nån grövre är inte aktuellt i dagsläget.

Har haft inriktningen att hitta en Tikka T3:a i samma kaliber, vilket inte är det lättaste. Beggat finns det mest 308, 30-06 och 9,3x62. Har nu hittat en Lite 6,5 hos en handlare.

Men då funderar på om en Howa med syntetstock skulle vara ett alternativ till T3?

Vad jag förstått finns det mycket eftermarknadsdelar till Howa 1500 likt Rem 700 och numera Tikka T3.

Och vad jag har sett verkar de skjuta nästan lika bra som en T3:a... ;)

mvh/Må

Publicerat

Pysslade med en slik i 270w när jag jobbade i Skottland, kanontrevlig pang. :) säkringen var lite trög och ville gärna knäppa om man inte var försiktig men det var det enda jag kunde sätta på minuskontot.

Publicerat

Howa är lite orättvist underskattade i Sverige. Konstruktionen är sund och utförandet tillfyllest. Hogue-stockarna är väl inte de bästa man kan hitta men de funkar oftast utan problem.

Prisvärda bössor helt enkelt. Jag skulle hellre köpa en Howa än en Remington. Men du är nog mest garanterad att få en bössa som skjuter riktigt bra om du håller tanken på en T3 kvar i skallen :) Sen förstår jag inte varför alla ska ha så j-la lätta bössor, men det är en annan historia :P En lätt bössa är enbart till fördel när man BÄR den och jag har hellre en bössa som funkar optimalt när jag SKJUTER med den ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Frågan är hur lätt den är? Kollar man produktbladet så anges vikten exkl kolv... :wacko: 2,4 kg för en med standardpipa.

/Må

Publicerat

Frycktelsnisse :D

Publicerat
  • Författare

Frycktelsnisse :D

Det tror jag inte. 2,4 exkl kolv.

/Må

Publicerat

Å, sedär ja...lördagsafasin slog till för min del :ph34r:

Kanske Howan är lite åt det tyngre hållet. Lådan är ju 'rejält' konstruerad med relativt mkt material och fast rekylklack. Även underbeslag, varbygel och mag.lock i metall (dock alu, men ändå ).

Jag klämde på och sköt en serie på älgbanan med en kompis Howa. Tror den hette 'Ranchland' eller nåt!? Den kändes riktigt smidig och trevlig. Lagom tung. Dock var pipan ganska kort och också tunn. Hoguestocken kändes mysig att hålla i :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej

Har en Howa ranchland 308 med hogue kolv

kanon bössa inget att skryta med utan en välskjutande skön liten bössa

har absolut inget ont att säga om dessa vapen

min sitter ihop med en nikon monarch E 2,5x10-56 belyst

funkar kanon

MVH

Eddie

Publicerat

• Hejsan
  • Efter en hel del strul med min HVA 1900 så tröttnade jag och började leta efter en annan bössa och då en med syntetkolv. Har klämt på blasrar, tikkor, sakos mfl men de enda två bössor som fallit mig i smaken (rätt känsla) har varit Sakos finlight och Howa med houge-kolv. Nu har i o f problemen med min 1900 löst sig men köpsuget finns kvar för Howan. Enda problemet med den för min del är att den inte finns i 9,3x62 eller 8x57.
  • Börjar dock insett att man skjuter så j**la illa så jag behöver en kaliber där ammo-priset medger för en hel del träning så det lutar nog åt en Howa i 308w, möjligen med tung pipa.....återstår bara att övertyga myndigheterna om att jag behöver den samt frun om att det faktiskt behövs en bössa till... :D
  • /Fredrik

Publicerat

en tung bössa är mer lättskjuten tänk på det B)

Publicerat

är grymt nöjd med min tikka t3 lite 30-06 :) Fin som tusan att skjuta med, dock ska jag troligtvis byta till .308 pga av ammopriser bara. Har kortat pipan 7cm och monterat dämpare och har justerbar kolv på min, perfekt vikt att bära runt på ;)

Publicerat
  • Hejsan
  • Efter en hel del strul med min HVA 1900 så tröttnade jag och började leta efter en annan bössa och då en med syntetkolv. Har klämt på blasrar, tikkor, sakos mfl men de enda två bössor som fallit mig i smaken (rätt känsla) har varit Sakos finlight och Howa med houge-kolv. Nu har i o f problemen med min 1900 löst sig men köpsuget finns kvar för Howan. Enda problemet med den för min del är att den inte finns i 9,3x62 eller 8x57.
  • Börjar dock insett att man skjuter så j**la illa så jag behöver en kaliber där ammo-priset medger för en hel del träning så det lutar nog åt en Howa i 308w, möjligen med tung pipa.....återstår bara att övertyga myndigheterna om att jag behöver den samt frun om att det faktiskt behövs en bössa till... :D
  • /Fredrik

Hej

önskar dig lycka till med howan

ville bara säga att den även kommer som 375 ruger kanske inte så billigt att mängdträna med men en helt klart kraftfull kula

annars tycker jag att howan 308 är klockren

Eddie

Publicerat

är grymt nöjd med min tikka t3 lite 30-06 :) Fin som tusan att skjuta med, dock ska jag troligtvis byta till .308 pga av ammopriser bara. Har kortat pipan 7cm och monterat dämpare och har justerbar kolv på min, perfekt vikt att bära runt på ;)

E det så stor skillnad på ammo priser 30-06 versus 308 ???

XXL har ivarjefall samma priser på dessa i Göteborg!

30-06 Norma 13g Oryx: 549kr

308 Norma 11g Oryx: 549kr

Jaktmatch samma också.......

Publicerat

E det så stor skillnad på ammo priser 30-06 versus 308 ???

XXL har ivarjefall samma priser på dessa i Göteborg!

30-06 Norma 13g Oryx: 549kr

308 Norma 11g Oryx: 549kr

Jaktmatch samma också.......

Ok, det har skilt en del førr iaf.. Även om det nu skulle vara samma pris så kommer jag att byta till .308.. Dels ammo som gör det och då kan ja korta pipan lite till och inte minst mindre rekyl när man skjuter en del på banan kan det vara skönt :) Men ja ser nu när ja sitter och tittar att det inte skiljer så mycket ändå ;)
Publicerat

jag gillar finska bössor mest och skulle välja det alternativet själv.

Publicerat
  • Författare

jag gillar finska bössor mest och skulle välja det alternativet själv.

Det blev en finsk bössa återigen. En T3:a laminat i 308 win. :)

/Må