Publicerat Januari 28, 201214 yr Jag skall börja jaga på min mark och undrar om det behövs tillstånd för att jaga rådjur och vildsvin. Marken ligger några mil söder om Södertälje (om detta har någon betydelse). Jag ser tacksamt fram mot svar. /jaktforever
Publicerat Januari 28, 201214 yr Har du vapenlisens för jaktvapen och jakträtt så är det bara till att börja jaga.
Publicerat Januari 28, 201214 yr Har du vapenlisens för jaktvapen och jakträtt så är det bara till att börja jaga. Host host.. jaktkort kanske med? Hmmm om marken ingår i ett jaktvårdsåmråde så kanske det behövs att man "registrerar" att man ska börja utnytja sin jakträtt.
Publicerat Januari 28, 201214 yr Inte så dumt att marken är så kallat "kommunplanerat område"??, då krävs skottlossningstillstånd, det söker man hos länsman.
Publicerat Januari 28, 201214 yr tja.. vi är alla från olika landsändar.. men ja, statligt jaktkort ska man ha. Glömde det.. Sen är det väl inte många gårdar som är stadsplanerade eller ligger inom sånt område ? Här finns tex inga jaktvårdsområde som markägaren eller jaktanrrendatorn inte har jakträtten på. ÄSO finns men det berör inte rådjur och gris.
Publicerat Januari 28, 201214 yr Kommunplanerat område, hur och vart tar man reda på om sin koja med tomt är inom ett sånt område? :-)
Publicerat Januari 28, 201214 yr Bor avsides liksom på "baksidan", och det går en del trimspår i skogen så har undrat ett tag nu, inte min huvudsakliga jaktmark utan mer att jag utan att behöva söka tillstånd hade velat prov och övningskjuta lite.
Publicerat Januari 29, 201214 yr Statsplanerat eller detaljplanerat heter det, bara att ringa till din kommunen och be dem kolla. Låter inte så sannolikt att det skulle vara det med den beskrivning du ger, men kolla för säkerhetsskull