Publicerat Januari 29, 201214 yr Vi sköt 5 grisar i lördags och det flöt på bra. Kändes sådär när två gick iväg efter påskjutning och det säkra kortet i eftersöksväg satt i bilen iförd tratt.. Men vi lyckades spåra ut de två grisarna och det visade sig att de föll för mer välriktade skott i den andra passlinan. Så idag fick vi en kalv och en gylta på en 50 kilo. Det blev bra till slut men en ung jycke som är på första säsongen tog gyltan i örat och höll fast den. Först kom den ut framför oss men som väl va så såg vi bägge att jycken hängde i örat på motsatt sida grisen. Där kunde vi lätt skjutit både gris och hund… Hade min grabb, 15år med också, Jag rusade in när jag insåg att jycken höll i fortfarande men kunde inte göra så mycket mer än peta med bösspipan på grisen.. gyltan kastade runt jycken som fan… men inte släppte han.. de två drog iväg en bit. Den äldre jycken va med men han biter aldrig i något så han visste inte riktigt vad han skulle göra men skällde en del så vi kunde lokalisera kombattanterna.. Så kom i alla fall gyltan loss och jag stod precis bakom hundföraren när han fick gyltan på knäna.. Han kunde inte backa för jag va i vägen… ett par meter bakom mig stod grabben som fick hoppa undan när grisen rusade på honom… det va väl det skottläget vi fick utan att huden hängde i grisen…. Men det va ju omöjligt, för där studsade ju sonen omkring.. Grisen gick sen på bror som fällde den, enl honom så haltade grisen när den kom rätt sakta. Möjligt att det va därför hunden direkt tog den i legan. De va väl inte så spännande egentligen , såg ju att den inte va så stor, vägde väl en 50kilo. Tyckte mest synd om den. Väl hemma så sa grabben till frugan att han fått hoppa undan för en gris. Hon blev lite förfärad och undrade om han inte blev rädd. -Nä, svarade han, man ju stänga av känslorna... Fick en del på film… men man får ju tyvärr inte med allt.. måste ju hålla pipan åt säkert håll lixom.. Men gyltan ser man i alla fall och hundförarens ben … Hade en del älg på gång idag också, Jag o grabben såg en kviga rusa förbi på en 70m och sen i nästa såt fick vi en stor ko rakt på oss men den tvärstannade på 5 m och kastade tillbaka. Troligen den som hade kalven som senare sköts. Jycken lyckades tydligen splittra de två i upptaget. Jo inte stod vi i pass utan gick med hundfararen som vägvisare. Förresten.. funderar nu på om jag kan släppa Blackie på tisdag.. sista släppdagen på gris. Det blir 7 dar efter skadan. Stygnen får ju sitta kvar och jag tror de sitter rätt skyddat så sett. Ska ringa vet i morgon och höra mig för.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Var väl bra att det inte gick att skjuta, man vill ju inte belöna sådana där ligistfasoner, en gris i knähöjd kan ta bra på ledbanden! Djupa sår går ju inte upp så lätt som de ytliga och jag förstår att du vill släppa, slå en pling och kolla du!
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Nä inte fan ska vi ha hundar som själva tar grisarna. Inte belöna det heller men jag har svårt att "släppa" en gris som blöder även om det är ytligt i öronen. Ägaren va j-vligt besviken på kräket. Älg skäller jycken lungt och sansat på lite håll men grisarna.... Kanske kan fungera med munkorg ? Har precis snackat med vetrinären och han ska komma och kolla Blackies sår idag.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Munkorg är bra om hunden är för het vi har andvänt det med bra resultat på flera hundar, det svåra är att hitta en munkorg som håller.. /Håkan H
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Skrek aldrig grisen? Det brukar ju låta fruktansvärt illa.. Mvh! Nä.. men den frustade och blåste ibland. Nu när du nämner det så va det allt lite märkligt ? Tänkt lite på filmandet. rätt knepigt egentligen att ha kameran på bössan. Kan inte och vill inte rikta bössan åt där det händer när jag ändå inte kan skjuta. Sitter i ryggmärgen att man inte riktar vapnet på osäkert håll på nått vis. Man missar massor i filmen av det man ser och upplever. Fick ju inte på den i början heller när gylta och hund rusar ut till höger om oss helt öppet inte förren efter jag varit inne och typ petat på grisen kom jag på kameran... Man kanske skulle ha en till på huvudet eller nått.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Nog funkar det med munkorg så hunden lär sig rätt beteende, men som hippen var inne på den skrek inte kan den ha varit skadad innan och det var en bidragande orsak och ynglingen kände ett övertag? Maglite har ju någon pannbands pryl för deras lilla ficklampa kanske skulle funka? eller så skruvar du fast en weaverklack i skallbenet!
Publicerat Januari 30, 201214 yr Finns en sele till GoPro som du sätter över bröstkorgen med spännband. GoPro is the shit kostar inte många kronor samt att den är liten och smidig med mycket tillbehör finn sele till hund att få tag på också. Vet att Polisen har haft GoPro på magen vid några tillfällen. http://pointofviewcameras.com/chesty-chest-mount-harness-for-go-pro-camera-accessory.html (Selen) http://gopro.com/products/ (Kameran om du är nyfiken) Exempel på kamera fäst på aporterande hund.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Finns en sele till GoPro som du sätter över bröstkorgen med spännband. GoPro is the shit kostar inte många kronor samt att den är liten och smidig med mycket tillbehör finn sele till hund att få tag på också. Vet att Polisen har haft GoPro på magen vid några tillfällen. http://pointofviewca...-accessory.html (Selen) http://gopro.com/products/ (Kameran om du är nyfiken) Exempel på kamera fäst på aporterande hund. JO jag har kollat på dem. de ger bättre bildkvalitet men enl nån som har dem så blir ljudet av grenar och annat som slår emot kameran oehört ljudligt, nästan så man behöver hörselskydd för o se på filmen..
Publicerat Januari 30, 201214 yr JO jag har kollat på dem. de ger bättre bildkvalitet men enl nån som har dem så blir ljudet av grenar och annat som slår emot kameran oehört ljudligt, nästan så man behöver hörselskydd för o se på filmen.. Det låter ju inte som någon höjdare! Vet du om dom kört med det vattentäta skalet eller helt "öppna"?
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Det låter ju inte som någon höjdare! Vet du om dom kört med det vattentäta skalet eller helt "öppna"? Nä, fick infon från Torkel som filmar en del med den kameran. Även sett nån filmsnutt och skrapet från grenar osv låter för djävligt. Medans ljud lite längre ifrån typ hundskall inte tas upp så bra. Jag har alldirg provat så sett, bara vad han sa. Haft lite samma fenomen med en annan kamera jag hade, den förstärkte lite tysst gnissel från rembygeln så det lät som jag gick med knäleder av metall som gnislade kan ju va nån resonansgrej.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Nä, fick infon från Torkel som filmar en del med den kameran. Även sett nån filmsnutt och skrapet från grenar osv låter för djävligt. Medans ljud lite längre ifrån typ hundskall inte tas upp så bra. Jag har alldirg provat så sett, bara vad han sa. Haft lite samma fenomen med en annan kamera jag hade, den förstärkte lite tysst gnissel från rembygeln så det lät som jag gick med knäleder av metall som gnislade kan ju va nån resonansgrej. Funderar på att köpa en i USA, kan återkomma när jag testat den i vildmarken =)
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Fick OK från veterinären till ett litet släpp.. Tänkte mest om vi hittar nån lämplig årsgris att släppa på.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Fick OK från veterinären till ett litet släpp.. Är ju helt tydligt att veterinären inet känner blackie tillräckligt väl...
Publicerat Januari 30, 201214 yr Var nu rädd om Blacki, är så jädra nöjd att jag har min hel efter denna säsongen!
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare JO.. hon brukar ju inte ta det så lungt... men planen är att jaga med Jacobs hund i första hand. Men hittar vi nått lämpligt till tåget så kanske..
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Verkar som Blackie vill bli av med tratten nu... vet i fan va hon gjort på baksidan.. Å så en bild på paraden i Lördags.
Publicerat Januari 30, 201214 yr De där förbannade trattarna spricker ju direkt när det är kallt ute. Lina knäckte tre på två veckor i fjol.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Jovisst, de är kallt nu så den sprack väl direkt av kylan.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Tänkte bara.. Grejen är den att jag vill ha kvitto på att hon fortsätter jaga som innan trotts denna skadan. Det kan ju va fjärde gången gillt och hon inte jagar gris mer.. Jag vill helst undvika att åka på ett framtida eftersök och det visar sig att hon inte är som förut. .
Publicerat Januari 31, 201214 yr Ang den där kameran.. kompisen testade den igår tror jag det var, sköt 5 rådjur och 5 harar och fick dem riktigt bra på film. Däremot när han hade kameran på fasanjakt så vart det sämre, för långa håll för kameran. Mvh!
Publicerat Januari 31, 201214 yr Författare Tänkte bara säga att Blackie jagar som vanligt, ett par timmars drev och stånd i såten. Jag och två passkyttar såg drevdjuren/djuret var sin gång. Va tre halvstora grisar som passerade mig, sen blev de två och så bara en. Fint ståndskall oxå ett par ggr, jag va nära men nog fan stod det 80m in på grannens... Blev ingen avslutningsgris för tåget men en fin jaktdag på 5 man där 3 hade gris i pass och de andra två iallafall fick se hunden i löpan
Publicerat Januari 31, 201214 yr Författare Jälva hund.. eller husse.. såren, eller stygnen höll bra hela jakten men så glömde jag sätta på tratten när jag kom hem och medans jag va i duschen plockade kräket några stygn. Glipar lite nu men det läker ju underifrån så det kan nog kvitta.