Publicerat Maj 10, 200619 yr Hej kompisar Jag har läst på en dansk hemsida man planerar att det skall bli forbjudden att jaga med ammunition med innhåll av bly, är det sant ?
Publicerat Maj 10, 200619 yr Ja från 2008 blir det förbjudet om man inte lyckas inse det idiotiska och meningslösa med förslaget. Det är många som visar på den fullständigt obefintliga påverkan av blyanvändning i kulammunition och hagel också för den delen men politiker är som yttre rymden. Alla vet att det teoretiskt borde gå att hitta intelligent liv någonstans men ingen har sett det.
Publicerat Maj 10, 200619 yr Vad händer då med 6.5an, det jag har hört är Naturalis och kulor in den typ inte går i den, är det sant ? Om det är då är det månge tusen studsar som inte går på älg. :'(
Publicerat Maj 10, 200619 yr Det finns ännu ingen blyfri kula som gör att 6,5an kan skjutas som klass 1, det är riktigt.
Publicerat Maj 10, 200619 yr Det finns ännu ingen blyfri kula som gör att 6,5an kan skjutas som klass 1, det är riktigt. Nja, inte riktigt men kanske mest rätt ändå.... Den nya Barnes MRX med tungstens kärna skulle troligen klara det om den kom i en 140grs variant för 6,5x55. http://www.barnesbullets.com/prodmrx_new2006.php Skulle det nu bli så får man se det positiva med det hela, man kan skaffa sig en fin 6,5x55 för klass 2 riktigt billigt!!!
Publicerat Maj 13, 200619 yr Har också en 6,5:a som står och samlar damm. Brukar ha den vid skytte på älgbanan och det kan jag ju fortsätta med även om den inte klarar klass 1-gränsen. Det verkar ju lovande med en kula innehållande tungsten. Är det någon som har provskjutit ? Verkar ju vara hård samt ha god genomträngningsförmåga. Hur bra är uppsvampningen ?
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Annars är det fram med brotschen och borra upp till 6,5x284 som gäller. Då bör väl naturalis mfl komma upp i nog med hastighet?
Publicerat Augusti 4, 200619 yr Annars är det fram med brotschen och borra upp till 6,5x284 som gäller. Då bör väl naturalis mfl komma upp i nog med hastighet? Köp ett nytt spjut i stället! En gammal 8x57JS i en HVA tenderar att vara billig, senn är det bara till att på med en plaststock vipps så har du en bössa för älg/gris/björn och en för rå/räv/grävling m.m MVH/Jocke
Publicerat Augusti 4, 200619 yr Ännu bättre hade varit en 156gr MRX - då hade det inte varit några problem med klass 1 i 6,5x55.
Publicerat Augusti 4, 200619 yr Hej kompisar Jag har läst på en dansk hemsida man planerar att det skall bli forbjudden att jaga med ammunition med innhåll av bly, är det sant ? Vet inte om du bara syftar på kulvapen, men blyhagel är redan förbjudet i våtmarker... hörde om en bra gammal kula som hittats (flera hundra år, nån kanske vet exakt vilket exempel jag syftar på) den hade inte avlagrat nått bly alls...