Publicerat Januari 31, 201214 yr Är bra sugen på att byta ut min gamla Lakelander mot en ny bössa och snöat in på ovan nämnda märken. Lutar åt en Sako 85 SS men har även sneglat på Tikka T3 (både Battue, Light och hunter) Det skiljer ju x tusenlappar i pris mellan Sako och Tikka, pengar man kunde lägga på optik istället (då jag även ska byta ut kikarsiktet i samma veva). Vad säger ni, får man "mer för pengarna" med Tikka eller är Sakos högre pris i proportion till kvalitetsskillnaden? Ska sägas att jag inte åkt och klämt och kännt på dem båda än och det är givetvis första tipset Men även om man klämmer och känner så får man ju aldrig veta hur bössan känns efter ett par års slitage i skogen så därför är det intressant att höra era erfarenheter. Det lutar åt .308, en kaliber jag kör med idag och trivs med. Dock lutar det åt att det blir mer grisjakt framöver, bör man då fundera på att gå upp något i kaliberval? Vill även ha en kaliber som inte kostar multum i övningsammunition då det blir en hel del tid på skjutbanan under våren (inte minst om man har nyinköpt bössa ) Jag går mycket med hund och drömmen hade egentligen varit en Sako black bear med hakmontage men då pinnar det snabbt på uppåt.
Publicerat Januari 31, 201214 yr Stålet i pipor och lådor är examt samma. Både Tikka och Sako brukar skjuta bra-mycket bra redan från fabrik. Tikka har plast i underbeslag, magasin och täckhylsa på slutstycket. Sako har enbart metall i sin konstruktion. Sako är lite mer 'kärleksfullt' formgiven om du förstår mig rätt...lite mer omsorg om detaljer samt estetik. Många gillar dock också Tikkas lite kärva krusidullfria formgivning. Sako har kaliberanpassade lådor. Så väljer du 308 win får du en kortare och smidigare låda om du väljer Sako. Tikka T3 använder samma lådlängd (lång) till alla kalibrar. Så...bägge är kvalitetsmässigt bra bössor som oftast skjuter mycket bra. Sako har lite mer omsorg om detaljer i design och formgivning. Sako har enbart metall i konstruktionen. Tikka har en del plastdetaljer. Sen om Sako är värt merkostnaden...tja...det blir nog en subjektiv fråga. För min del...ja PS! Det är lättare (och ffa billigare) att hitta bra kikarfästen till Tikka. Finns naturligtvis bra kikarfästen till Sako också men de kostar en del. Till Tikka finns också dyra montage tex Sako/Tikka orginal...men även billigare men ändå fullt godkända montage att tillgå. Tikka har ett bättre konstruerat kikarfästessystem helt enkelt! DS!
Publicerat Februari 1, 201214 yr Stålet i pipor och lådor är examt samma. Både Tikka och Sako brukar skjuta bra-mycket bra redan från fabrik. Tikka har plast i underbeslag, magasin och täckhylsa på slutstycket. Sako har enbart metall i sin konstruktion. Sako är lite mer 'kärleksfullt' formgiven om du förstår mig rätt...lite mer omsorg om detaljer samt estetik. Många gillar dock också Tikkas lite kärva krusidullfria formgivning. Sako har kaliberanpassade lådor. Så väljer du 308 win får du en kortare och smidigare låda om du väljer Sako. Tikka T3 använder samma lådlängd (lång) till alla kalibrar. Så...bägge är kvalitetsmässigt bra bössor som oftast skjuter mycket bra. Sako har lite mer omsorg om detaljer i design och formgivning. Sako har enbart metall i konstruktionen. Tikka har en del plastdetaljer. Sen om Sako är värt merkostnaden...tja...det blir nog en subjektiv fråga. För min del...ja PS! Det är lättare (och ffa billigare) att hitta bra kikarfästen till Tikka. Finns naturligtvis bra kikarfästen till Sako också men de kostar en del. Till Tikka finns också dyra montage tex Sako/Tikka orginal...men även billigare men ändå fullt godkända montage att tillgå. Tikka har ett bättre konstruerat kikarfästessystem helt enkelt! DS! Kan bara hålla med, plus att sakon kan du ladda ovanifrån vilket är ett pluss. Om sakon är värd dom extra pengarna så tycker jag att den är det. Köper du en tikka så ska du bara köpa battue om du ska använda öppna medel, annars en light. Väljer du sako så är finnligt ett alternativ till SS också. Själv skjuter jag idag med en tikka battue, men när den ska bytas ut inom ett par år så blir de en finnligt eller blaser
Publicerat Februari 8, 201214 yr PS! Det är lättare (och ffa billigare) att hitta bra kikarfästen till Tikka. Finns naturligtvis bra kikarfästen till Sako också men de kostar en del. Till Tikka finns också dyra montage tex Sako/Tikka orginal...men även billigare men ändå fullt godkända montage att tillgå. Tikka har ett bättre konstruerat kikarfästessystem helt enkelt! DS! Köpte idag en Tikka T3 Lite. Har du några tips på bra QR-fästen? Helst så lågt som möjligt men jag kommer förmodligen montera ljuddämpare. /J
Publicerat Februari 9, 201214 yr Warne, bra och prisvärda! http://vapenochskytte.se/show_product.asp?artnr=qW+1TLM&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D125%26head%5Fid%3D73&cat_id=125