Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Färga läder

Featured Replies

Publicerat

Har en brunfärgad (mellnbrun) knivslida som jag skulle vilja ha mörkbrun, lädret i den nu är behandlat från början och har en något glatt yta. Nån som vet hur man kan göra den mörkare??

Publicerat

Narvsvärta tränger in i allt, och då menar jag verkligen ALLT! Läder, skinn, köksbord, linneduk, furugolv, jeans, skor, kökshanduk, hållaren till hushållspapper, handtaget till sopskåpet... Ja, ni fattar vinken ;)

...och dessa ställena är fortfarande färgade röda av min narvsvärta som jag spillde ut på köksbordet förra året... Frugan var inte helt imponerad kan jag meddela... (trots att jag hade försökt dölja det med en duk samt flyttat en matta... :lol:)

Färgar inte narvsvärta din knivslira så är den tillverkad av grön kryptonit eller liknande och då vill du ändå inte färga den!

p.s Se upp med flaskan! Korken är till för att skruvas fast på flaskan, inte stoppas i fickan!

Publicerat
  • Författare

Ok, men du skriver att det blev rött av narvsvärta....?

Ville ju bara ha den mörkbrun, inte mörk röd.

Publicerat
  • Författare

Måste man inte efterbehandla narvsvärta också för att det inte ska färga av sig?

Publicerat

Bra skokräm i mellanbrun färg. Har jag färgat mkt läder med. Kör Saphir det är den bästa tillverkaren.

Publicerat
  • Författare

Hmmm.... Är skokräm färgfast då?

Publicerat

Ok, men du skriver att det blev rött av narvsvärta....?

Ville ju bara ha den mörkbrun, inte mörk röd.

Narvsvärta finns i alla färger.

Det är en alkoholbaserad pigmentfärg (gissningsvis) och tränger in i allt - precis som jag beskrev.

Den färgar inte av sig och är helt permanent, dessutom både dryg och billig.

Skokräm är varken permanent eller färgar, det bara lägger sig ovanpå...

Publicerat

Lädret måste vara helt obehandlat om färgen skall sätta sig. Brukar sedan vaxa för att skydda mot väder och vind. Detta funkar alltså inte om lädret redan har någon typ av ytbehandling sedan innan.

Publicerat

Jag har testat att lägga en väl behandlad knivslira i narvsvärta och det tog inte lång stund innan den var helt genomfärgad.

Jag stryker alltså inte narvsvärta på mina sliror, jag doppar dem.

Narvsvärta är gjort på kemiskt ren aceton och det löser upp det mesta som är kletat på läder...

...men är det behandlat så är det inte säkert att det penetrerar 100% men om inte det funkar så funkar inget och då får du mer "måla" sliran med någonting täckande.

Publicerat

det finns läderrengöring man kan använda. finns o köpa på tjäderläder. och dom har även färg i olika varianter.

använder man en vatten baserad färgning får man efter behandla det lite mer än med narvsvärta.

/Eas

Publicerat
  • Författare

Ok, låter som att man får testa med narvs

värta då, nån som har ett hum om det finns att köpa över disk i stockholm?

Publicerat
  • Författare

Ok, för den som är intresserad ska jag berätta hur det gick.

Var och pratade med en skomakare som sa att jag skulle låta lädret bada i aceton (utan olja) och gnugga upp ytan så den blänkande finishen försvann, sedan låta torka och slutligen spraya den med läderfärg...

Ser än så länge riktigt bra ut men man får väl se hur färgen sitter när den hängt med ut några gånger...