Publicerat Februari 1, 201214 yr väntar hem min hornet snart hoppas jag. tror orglängden på pipan är 52cm på ett cirkus. frågan är bara om de är värt o ha den på det eller om man ska ha ner den till minsta möjliga lagliga längd? fördelarna är många då jag inte ger upp planen på o bli kommunjägare o ser inte omöjligt ut o bli det heller. så 45cm pipa o dämpare hade ju varit skitsmidigt men är det några större förluster o bli av med dom m/sec som man faktiskt blir? är ju ingen långhållskaliber alls utan lär väl användas ut på kråkfågel o räv till säg 120m sen tror jag min egna förmåga sätter stopp då jag är ett rätt medioker skytt. så frågan är att låta den vara eller icke vara fulllängd?
Publicerat Februari 1, 201214 yr Hmm, det är mellan 9-11 grain krut som typiskt sätt skall förbrännas, jag vill minnas att runt 25 cm är lagom pipa på en 22 Hornet om det hade varit legalt, så svaret på frågan är inget, nada, niete, rien. /Christian
Publicerat Februari 1, 201214 yr Min 22hornet hade 60cm pipa när jag köpte den,kapade ner den till 50cm direkt och monterade dämpare. Den håller nu utan vidare Hornadys angivna V0 tom aningen bättre än vad det står på askarna så kalibern är nog väldigt okänslig för piplängd. /Mike