Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörning av kött mm.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en liten fundering ang. mörning som någon kanske vet något om eller också har märkt av? Men för att inte begränsa trådens omfång i ett framtida perspektiv så ser jag gärna att allt som har med mörning o.dyl. kan diskuteras.

Så till min undran, jag har vid ett par tillfällen känt en sorts "gräsig" doft i samband med att kött ligger till sig. Jag upplever den tonen som mindre angenäm och undrar vad den är ett tecken på? Första gången jag märkte av den var då ett vildsvin låg i kylen och blev till tjänlig föda. Jag funderade på om det hade kommit med gräs från fältet där den sköts. Som sagt så har jag upplevt samma doft vid olika tillfällen och undrar om någon annan har en liknande upplevelse och någon teori om vad som ligger bakom?

Har ni inget svar på min grundläggande fråga så fyll på med andra saker som har att göra med att producera den bästa tänkbara livsmedelsprodukten utav det vilt ni förfogar över.

Publicerat

Är nog inget svar på din fråga, men jag hänger alltid köttet.

Publicerat

Känner man en doft av gräs, halm eller liknande så är troligen köttet kontaminerat eller har varit i kontakt med starka dofter från t ex punkterad vom.

Det kan lukta apa även om man har putsat köttet till oigenkänligt...

Syrorna som finns i vommen kan nog liknas vid flertalet estrar (obs jag är ingen kemist men jag har en mycket bra näsa) och det får man inte bort. Det är inte farligt men luktar illa.

Får man en bakteriell tillväxt (både farlig och ofarlig) så uppstår olika dofter i processen som kan vara allt från "ok" till "nugårjagochspyr". Detta skall man vara uppmärksam på för det kan faktiskt bli farligt att äta.

Hygien är A & O och använd alltid latexhandskar när ni hanterar slaktkroppen - även när ni tar ur djuret i fält! Då minimerar man risken för kontaminering och bakteriell tillväxt.

Det finns nog många här som kan förklara det bättre än mig men ni förstår nog vad jag menar hoppas jag... ;)

Publicerat

Har vommen blivit punkterad och skottskadan blivit kontaminerat av det kan bakterier sprida sig i hela slaktkroppen.

Enklast är väl att efter en tid under hängningen skära snitt i stekarna och lukta i köttet om man vet att vommen gått sönder.

• 3 weeks later...
Publicerat

En diskution som alltid kommer varje höst är hur länge ska köttet hänga innan man delar det och hänger in det i kylrummet. Sen hur länga ska det hänga i Kylrummet innan det ska styckas. Detta är viktiga frågor och man får olika svar, många äldre jägare säger en sak en del annan sak. hur ser ni på detta med tiderna köttet hänger utanlör kylrum i kylrum.

Gick en bra kurs i höstas där vi använde en bok som heter Älgen - efter Skottet från träff till tallrik. rekomenderar boken och kursen boken är skriven av Lars Bengtsson. Nu kanske detta blev en liten utvikning av ämnet om det blev så sorry.

Publicerat

Är jag det minsta tveksam så sprayar jag ättika på slaktkroppen innan jag hänger den. Tar död på många bakterier varefter den dunstar och inte efterlämnar någon smak. Vissa missfärgningar kan det iofs bli.

Och latexhandskar är givet. Har märkt att allt fler i jaktlaget börjat använda sådana, vill minnas att jag var den som först använde sådana "öppet" och inte i smyg.

Publicerat

Man kan även ta dö på bakterier med gasol brännare. Sen är det bra om det blir en liten torr hinna på köttet fuktigheten är ao..

Sen är en mörningsmätarare aldrig fel :)

Publicerat

Hängde rådjur i källaren för första gången i vintras. Har alltid haft det hängande i slaktbod tidigare där det luktar alltmöjligt redan. Men jag tyckte det luktade härsket om fettet vilket var en mindre angenäm doft. Kan sägas att detta var en välgödd get med riktigt gott om underhudsfett. Hur gör ni, skrapar ni bort allt utanpåliggande fett innan hängning eller hur noga är ni?

Jag tyckte jag ägnade mycket tid åt att skära bort fett men visst, en del satt kvar på kroppen.

Publicerat

Hängde rådjur i källaren för första gången i vintras. Har alltid haft det hängande i slaktbod tidigare där det luktar alltmöjligt redan. Men jag tyckte det luktade härsket om fettet vilket var en mindre angenäm doft. Kan sägas att detta var en välgödd get med riktigt gott om underhudsfett. Hur gör ni, skrapar ni bort allt utanpåliggande fett innan hängning eller hur noga är ni?

Jag tyckte jag ägnade mycket tid åt att skära bort fett men visst, en del satt kvar på kroppen.

Fettet får vara kvar! Mycket lättare att få bort när det torkat/stelnat till så sånt skär jag bort när jag styckar :)

Lite fler tankar om detta då..

Tjaaa, inte för snabb avkylning av slaktkroppen. Om temperaturen tillåter så låter jag det hellre hänga ute på en loge eller en dragig slaktbod! Upplever att köttet blir bättre om de får hänga i lite dragigare miljö än att det blir instängt i täta slaktbodar, källare eller garage där luften i princip står stilla!

Låt inte slaktkroppen frysa!!!

Publicerat

Det är viktigt att slaktkroppen kyls ned lagom fort.

Köttet bör inte gå under 10 grader första dygnet. Vintertid kan det ställa till det när man jagar och det 10 minus eller kallare. Här jagar vi mest dovhjort och är det kallt tar vi med djuret till slaktboden utan att först ta ur det, Detta för att inte kyla ner kroppen för fort. får man så kallad kylsammandragning i köttet är det bara att göra korv av allt eller sälja till någon man inte är för god vän med.

efter första dygnet låter jag djuret hänga i 40 dygnsgrader. är det 10 grader hänger det i fyra dygn, 5 grader åtta dygn osv. Jag kollar till kroppen under tiden för att se så den mognar som den ska. Syns på färgen och känns på lukten.

Många gånger får det hänga ännu längre typ 60 dygnsgrader Men då gäller det köttet är fritt från bakterismitta.

köttet bör hänga luftigt med inte för hög luftfuktighet.

Publicerat

Det är viktigt att slaktkroppen kyls ned lagom fort.

Köttet bör inte gå under 10 grader första dygnet. Vintertid kan det ställa till det när man jagar och det 10 minus eller kallare. Här jagar vi mest dovhjort och är det kallt tar vi med djuret till slaktboden utan att först ta ur det, Detta för att inte kyla ner kroppen för fort. får man så kallad kylsammandragning i köttet är det bara att göra korv av allt eller sälja till någon man inte är för god vän med.

efter första dygnet låter jag djuret hänga i 40 dygnsgrader. är det 10 grader hänger det i fyra dygn, 5 grader åtta dygn osv. Jag kollar till kroppen under tiden för att se så den mognar som den ska. Syns på färgen och känns på lukten.

Många gånger får det hänga ännu längre typ 60 dygnsgrader Men då gäller det köttet är fritt från bakterismitta.

köttet bör hänga luftigt med inte för hög luftfuktighet.

Kan bara hålla med!

Jag tror att den viktigaste tiden är första dygnet. När kroppen ska släppa energin som finns i musklerna.

Publicerat

Föresten, är det någon som har erfarenhet av bäckenbottenhängning?

Publicerat
  • Författare

En diskution som alltid kommer varje höst är hur länge ska köttet hänga innan man delar det och hänger in det i kylrummet. Sen hur länga ska det hänga i Kylrummet innan det ska styckas. Detta är viktiga frågor och man får olika svar, många äldre jägare säger en sak en del annan sak. hur ser ni på detta med tiderna köttet hänger utanlör kylrum i kylrum.

Gick en bra kurs i höstas där vi använde en bok som heter Älgen - efter Skottet från träff till tallrik. rekomenderar boken och kursen boken är skriven av Lars Bengtsson. Nu kanske detta blev en liten utvikning av ämnet om det blev så sorry.

Tråden omfattar allt som har med köttet efter urtagning och flåning. Så det var en helt korrekt utvikning i frågan. Personligen så tycker jag att Torsten Mörner gör mycket för att vidga jägarkårens kunskaper i ämnet. Även om man ska ha respekt för vad äldre har att säga i många frågor pga. erfarenhet så är jag rädd för att detta inte är en fråga där detta gäller, om det inte handlar om en person vars profession varit kött. Som jag förstår det så har förståelsen för vad som händer med muskler när de omvandlas till kött utvecklats de senaste åren.