Publicerat Februari 3, 201214 yr Har problem med hornardy FMJ kulor eller är de kalibreringen av hylsa som blir fel? Har kalibrerat x antal hylsor mätt upp krut färdigt och då jag ska sätta i kulan så går de att sätta i den för hand och dra ut den igen hur lätt som helst. Kalibern är 6 ppc. Trodde att de var nå fel på kalibreringen men idag fick jag hem berger kulor och provade sätta i dom i samma hylsa som de inte gick att få fast hornady kulan. Då jag satte i berger kulan så var de som de skulle vara, precis att jag fick i kulan lite och sen fick pressa ner den med hjälp av press och verktyg. Har provat och mätta upp 5 st hornady kulor blandat från asken och alla var exakt på mickrometern. Har tidigare laddat upp ca 16 skott av hornady och dom gick lätt in i hylsan men dom blev ändå fast klämda då jag körde dom i press och verktyg. Har blivit ca 5-6 st kulor i rad som inte gått att få fast i hylsan. Provade 5-6 kulor i samma hylsa utan att lyckas och så prova jag med en berger kula och den passade perfekt! Har ni någon erfarenhet av att honrnady brukar vara ojämna i diametern eller är de jag som kanske gjort nå fel då jag kalibrerat hylsan? Vad tror ni? Mvh Lille
Publicerat Februari 9, 201214 yr Författare Har tagit med berger kulorna idag och prova mäta dom och berger kulorna är 619 mickrometer och hornady kulorna är 617! Kan de lilla vara boven i spelet?
Publicerat Februari 10, 201214 yr Vad använder du för kalibreringsverktyg och är hylsorna halssvarvade? Låter skumt att det kalibrerar så lite om du inte har bussningsverktyg eller fått tag på halssvarvade hylsor
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Vad använder du för kalibreringsverktyg och är hylsorna halssvarvade? Låter skumt att det kalibrerar så lite om du inte har bussningsverktyg eller fått tag på halssvarvade hylsor Nej tror inte att dom är svarvade nånting. Kan de kanske vara så enkelt att de är dags får rengöring av verktygen? Kanske sitter mycke gammalt fett så de inte nyper ihop halsen nog? Jag kör nk, alltså inte helkalibrering eftersom att hylsorna bara körts i samma bössa.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Nej tror inte att dom är svarvade nånting. Kan de kanske vara så enkelt att de är dags får rengöring av verktygen? Kanske sitter mycke gammalt fett så de inte nyper ihop halsen nog? Jag kör nk, alltså inte helkalibrering eftersom att hylsorna bara körts i samma bössa. Rengörning av verktyget är bra men känns inte som det kan lösa problemet, mät halsarna med satt kula och jämför måtten. Har du expander i verktyget och känner du att den vidgar halsen när du drar hylsan ur verktyget?
Publicerat Februari 11, 201214 yr Författare Rengörning av verktyget är bra men känns inte som det kan lösa problemet, mät halsarna med satt kula och jämför måtten. Har du expander i verktyget och känner du att den vidgar halsen när du drar hylsan ur verktyget? De har jag inte en aning om. Jag är ju rookie på de hära med handladdning, Jag har då inte tänkt på om de är nå motstånd då man drar ur hylsan, men jag tror inte de är de.
Publicerat Februari 13, 201214 yr Författare Rengörning av verktyget är bra men känns inte som det kan lösa problemet, mät halsarna med satt kula och jämför måtten. Har du expander i verktyget och känner du att den vidgar halsen när du drar hylsan ur verktyget? Mätt halsen då kulan sitter i och då är den 6,67 mm och utan kulan i satt är halsen 6,69 mm. är det bussningsverktyg. nej inte de, verktygen jag använder är Redding deluxe die.
Publicerat Februari 13, 201214 yr Ok har inte halsmåtten för PPC i skallen men är halsarna större utan satt kula så fungerar det givetvis inte! Kalibreringsverktyget klämmer ihop halsen då du trycker upp hylsan och på pinnen som stöter ut tändhatten sitter en expander som vidgar halsen då du drar ur hylsan. Känner du inte att den tar emot då hylsan dras ur verktyget är något fel troligen hylsor som har svarvade halsar för ett thigtneak patronläge.