Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

grävlingsjakt med str vorsteh?

Featured Replies

Publicerat

då jag har skaffat en str vorsteh som jag har spårat lite grävling med och hon är väldigt intresserad. jag har lite funderingar om det är någon som har provat att jaga in sina stående fågelhundar på grävling eller andra predatorer? har det påverkat den andra jakten?

Publicerat

Mitt strävhår jagar rävlingar för fullt på höstarna, mkt rolig och spännande jaktform när man fumlar runt i mörkeret ;)

Den andra jakten? Menar du föglarna då ?

Publicerat
  • Författare

jo jag menar fågeljakten med den andra jakten

Publicerat

Jag har då inga problem med fåglarna som jag kan beskylla grävlingsjakten för, utan ser det bl.a som en utomordentligt möjlighet att få upp flåset till ripjakten först och främst. Är naturligtvis givande på flera vis och viltvårdande.

Och du har en trött vorsteh flera dagar på året, bara det :)

Publicerat
  • Författare

hur länge spårar den om den komer på ett grävlingsspår? eller tar den bara i vind?

Publicerat

tn_gallery_9336_386_219703.jpg

Rasen är ju som sådan att de vill ha skapligt färska slag att jobba på, med min herre kan det bära iväg en kilometer eller så och kommer han inte i fatt innan dess bryter han. Ofta när det bär iväg en bit slutar det vid ett gryt eller under ett ladgolv :)

Publicerat

Precis som strävhår säger så kan en vorsteh dra iväg längre sträckor men detta är ytterst inviduellt. Min går inte efter grävlingspår mer än några hundra meter. Lika så om han får gå efter klövviltspår (vid stötjakt). 300-400 meter och sedan vänder han tillbaka. Detta är på intet sätt konstigt eftersom jag har tränat honom att hålla ganska regelbunden kontakt oavsett vad som jagas.

Jag skulle dock råda dig att träna hunden på enbart fågel nu under den första tiden. Jag förstår att det känns lockande att släppa på annat, tex grävling, men du kommer kunna göra det sedan. Befäst dressyren nu först. Öva inkallning som ska fungera till 110% trots störningar, träna sitt på röst, pipa, och handtecken. När hunden är mogen också sitt (eller ligg) på uppflog och skott dvs. stadga. Kör apporteringsträning på land under våren och, om hunden visar sig mogen, i vatten under sommaren. Dressyrträning i korta pass ofta är viktigt. Hunden (och husse) ska tycka att det är roligt för då går saker mycket lättare.

Glöm inte bort vardagsdressyren som fot och liknande. Tänk på att mycket kan tränas under vanliga kissrundor. Min hund är 7 år men jag har ändå alltid pipan runt halsen när jag rastar honom. Det är nämligen ett perfekt tillfälle att repetera sitt, vänd och liknande.

Jag kan nästan lova dig att om du jobbar med dressyren och sedan jagar in på fågel först, så kommer det finnas mycket goda chanser att du får en hund som, om några år, klarar att jaga skogsfågel ena dagen för att sedan jaga grävling andra dagen. Men som sagt, ha ingen panik med den "andra" jakten. Du kan utan problem jaga fågel några år för att sedan introducera hunden på annat vilt. Sitter dessutom dressyren bra så kommer du vara en mycket lycklig ägare till en strävhårig jaktmaskin i måånga år.

Sorry för att det blev lite OT men jag har lite lätt att snöa in på fågelhundsträning, vilket är det roligaste som finns :)

Publicerat
  • Författare

eftersom jag jagar betydligt bredare än den normale jägaren så behöver jag en hund som är bra på det mesta. så jag kommer att jaga främst fågel och sen kommer grävling mink mård och rådjur och räv nästan enbart eftersök, rådjur blir det enbart eftersök och räv komer hon få vara med under grytjakter och liknande och då ska det vara aport och avlivning! nu ska jag upp till fjällen och förhoppningsvis få många fågelkontakter så att man kan prova på grävling till hösten!

Publicerat

Åt vilket fjäll styr du ?

Publicerat
  • Författare

klimpfjäll en som jag jagar älg med har stuga där.

Publicerat

Låt höra sen hur tillgången var, vänner till mig var till Saxnäs 2010 och hade sisådär.

Skitjakt!

Publicerat
  • Författare

det blir nog mest troligt sandviken vecka 11 också