Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulor hornady sst och v-max

Featured Replies

Publicerat

Tänkte kolla om någon vet om hornady sst cal 30 180 grs har bra kulbana och bra effekt i älg och om den duger till Björn jakt oxå.. Tyckte de va bra pris på den 463 för 100 kulor .. Sen tänkte jag ladda v- Max från hornady 110grs för rådjursjakt.. Lika där är det bra precsion och effekt med dessa kulor i ett rådjur.. Vill ju helst ha den kvar på plats.. Cal 30-06 är de jag laddar..

Publicerat

tycker v-max låter rätt brutalt för rådjur men med bra skottplacering så funkar det väl bra

Publicerat

Jag hade inte laddat v-maxen till rådjur, däremot till räv och bäver, den kulan är gjord för att expandera snabbt:) Men visst du kan ju placera kulan bakom bogen men jag hade valt en annan kula B) Jag använder v-maxen till räv, bäver och på skjutbanan just för att den skjuter riktigt bra i min bössa.

Publicerat
  • Författare

Okej då får de bli min lek patron av den o till räven o bävern :) men sst är den bra till älg o Björn? Är lite ny när de gäller handladdning :) men utbudet av kulor är ju enormt :) vad har ni för tipps på bra o kulor hyffsat billiga till rådjur till 30-06 ?

Publicerat

Sierra Game King brukar vara ett säkert kort i de flesta kalibrar som inte är supersnabba. :) Har dock inte hört något dåligt om SST heller.

Publicerat

jag körde SST 156gr till min 7x64. En helt ok kula till ett väldigt bra pris. genomskott på alla grisar jag sköt med den och den fällde även Älgar med bravur.

Lagom mjuk i mina ögon men jag gillar lite mjuka kulor så ta det med en nypa salt.

Funderar på att ladda upp ett gäng igen, Precisionen är det inget fel på.

//

Publicerat
  • Författare

Då kör jag på sst i 180 grs o v-max till övning o räv :) sen tror jag jag ska prova ladda a Max någon lättare till rådjur.. Har kört med Alaska jämt innan..tycker det är en grymt bra kula.. Men hornady är ju billigare o lite roligare verkar det som o med mer precision :) o det är ju minst lika viktigt det oxå för bra resultat :) tack för alla svar :) :)

Publicerat

I mina ögon funkar SST kulan till samtliga arter du önskar skjuta, och övning tack vara det fördelaktiga priset.

//

Publicerat
  • Författare

Då kör jag på sst i 180 grs o v-max till övning o räv :) sen tror jag jag ska prova ladda a Max någon lättare till rådjur.. Har kört med Alaska jämt innan..tycker det är en grymt bra kula.. Men hornady är ju billigare o lite roligare verkar det som o med mer precision :) o det är ju minst lika viktigt det oxå för bra resultat :) tack för alla svar :) :)

Publicerat

Amax är en bra kula om man gillar effekten, rådjuret bör avlida omgående men skottet skall sitta BAKOM bogen om man säger så... ;) Annars kan det bli en hel del slurry i djuret.

Publicerat
  • Författare

Ok .. Tror jag ska prova det.. Sen ska jag testa skjuta ett med sst kula osv så har man något att jämföra med.. Tror att en lättare amax kan vara bättre precision om det blir lite håll mot en tyngre sst kula

Publicerat

Om du tänker att du ska ladda lättare kula till rådjur så blir det lite fel, eller ja, alla har ju sina egna idéer och teorier men jag hade kört samma kula till rå och älg, en lättare kula går snabbare än tyngre och det = mer köttförstöring så bättre med en tyngre till rådjur tycker jag, om du inte laddar den med lite lägre fart och placerar skottet bakom bogen, har du inget problem med att hela tiden måste placera skottet bakom bogen så spelar det ingen roll men skjuter du en en lätt V-max mitt i bogen, snett framifrån eller i stickhålet så har du problem sen, det blir = rävåtel enligt mig :) Men testa dig fram, köp kulorna du funderar på och se hur dom skjuter i bössan, för mig så är precisionen viktigast så jag hade hellre väntat på att få bredsida på rådjuret just för att jag älskar V-max och är lat, den kulan skjuter sjukt bra så jag har inget behov av att sitta och testa andra kulor, jag jagar hellre än att sitta hemma och ladda massa laddstegar och testskjuta och dom gånger jag jagar rådjur så gör det inget om rådjuret får gå sin väg och fortsätta leva, är mest ute för att det är mysigt att sitta ute vid en åker och man vet ju aldrig om det dyker upp någon räv;) Jag har skjutit många orrar och tjädrar med V-max och jag har haft mer köttförstöring med helmantel med en kulplacering mitt i bröstet än en orre på 100m med V-maxen placerad lite lägre, men på mer än 150m så är risken stor att man spränger fågeln i molekyler om man träffar "fel" och då blir det bara "rävmat" Det är vad jag hade gjort och gör.

Publicerat
  • Författare

Oj ja jag brukar ju 99% vänta o skjuta bakom bogen på de rådjur jag skjuter på .. Har dock skjutit halsskott rakt bakifrån 2 ggr men bra resultat :) men då har djuret stått still o tittat rakt fram .. Samt fullgott stöd ifrån torn :) :) nu ska här laddas :) :) :) .. Håller med dig om att de inte gör något att släppa om läger e kass.. Kommer fler chanser :) :)