Publicerat Februari 27, 201214 yr Författare Har grubblat lite över vilken mekanism man ska välja vid en ompipning? Är lite lätt förtjust i Tikka m595 är det en studsare att sattsa på? .338 Federal borde passa mig perfekt då jag vill ha en lite nätt studsare med relativt grov kula. Har även tittat på .358 win men jag har redan en 9,3x57 och tycker de är lite förlika. Dessutom har .338 bättre BC på kulorna och 12-14,6 g kulor fungerar ypperligt för mig.
Publicerat December 16, 20223 yr Riktigt fin kaliber. GMX 185 grain gör ett mycket bra jobb. Rekommenderas i garderoben.
Publicerat December 16, 20223 yr 338 federal är väl alldeles utmärkt! Jag slår ett slag för TTSX 185Gr, som jag tror expanderar lite lättare än GMX. Jag skickade för ett antal år sedan upp några TTSX185or i 338 till en forumbroder i Norrland som jämförde med GMX och gjorde expansionstest på 300 meter, han kom fram till det, så det är alltså inte helt taget ur luften. Det blir ändå relativt beskedliga hastigheter i 338fed jämfört med 338WM som de flesta kulor i kalibern är framtagna för så jag hade själv tagit den kula som expanderar vid lägst hastighet. Min 338-06Ai har betydligt större hylsvolym och ligger ändå ett snäpp under WM i hastighet. När det gäller mekanism är väl 595an iofs trevlig men ska du ändå lägga resurser på att bygga och pipa om hade jag nog satsat på en T3a, med tanke på hur stabil lådan är, tillgång till stockar och andra aftermarketpryttlar.
Publicerat December 16, 20223 yr 2 hours ago MarkusR sa: 338 federal är väl alldeles utmärkt! Jag slår ett slag för TTSX 185Gr, som jag tror expanderar lite lättare än GMX. Jag skickade för ett antal år sedan upp några TTSX185or i 338 till en forumbroder i Norrland som jämförde med GMX och gjorde expansionstest på 300 meter, han kom fram till det, så det är alltså inte helt taget ur luften. Det blir ändå relativt beskedliga hastigheter i 338fed jämfört med 338WM som de flesta kulor i kalibern är framtagna för så jag hade själv tagit den kula som expanderar vid lägst hastighet. Min 338-06Ai har betydligt större hylsvolym och ligger ändå ett snäpp under WM i hastighet. När det gäller mekanism är väl 595an iofs trevlig men ska du ändå lägga resurser på att bygga och pipa om hade jag nog satsat på en T3a, med tanke på hur stabil lådan är, tillgång till stockar och andra aftermarketpryttlar. Det stämmer nog med TTSX och GMX ang expansion, finns en rätt ingående studie på 308 om man googlar lite. Nu finns inte GMX kvar, den är ersatt med ECX (tror jag den heter). GMX var svår att få att skjuta.
Publicerat December 16, 20223 yr Om du inte är inne på att bygga om magasin och underbeslag så bygg din .338 Federal på en T3 CTR Den har magasin och underbeslag helt i metall och matar fint. Dom andra Tikkornas plastunderbelag, plast spärrar och halvynkliga magasin är inte mycket att hänga i julgran.
Publicerat December 16, 20223 yr Jag har provat många många kulor i min federal. Gmx 185gr är en helt grym kula för kalibern och den skjuter otroligt bra. Synd dom slutat tillverka, men köpte ett gäng till bra pris så jag klarar mig några år till. Min Sako 85 ss i 338 Federal kommer följa mig livet ut. M55 behöver ingen massage heller för att funka utan meck när pipan är bytt från tex en 308 win.
Publicerat December 17, 20223 yr 17 hours ago Dansken sa: Om du inte är inne på att bygga om magasin och underbeslag så bygg din .338 Federal på en T3 CTR Den har magasin och underbeslag helt i metall och matar fint. Dom andra Tikkornas plastunderbelag, plast spärrar och halvynkliga magasin är inte mycket att hänga i julgran. Om man ändå ska bygga på en t3a så skulle iaf jag se det som bättre att bygga en 338-06 för den gör nog allting lite bättre än federalen. Jag tänkte göra en 06a tidigare men insåg att 338wm var bättre för mig. Den fungerar till allting och lika bra om hållen blir längre. Jag har endast lyckas spräcka ett t3 magasin och då var det full laddat, kallt och tappades i plattorna utanför bron.
Publicerat December 17, 20223 yr 7 hours ago karelsk blandning sa: Om man ändå ska bygga på en t3a så skulle iaf jag se det som bättre att bygga en 338-06 för den gör nog allting lite bättre än federalen. Jag tänkte göra en 06a tidigare men insåg att 338wm var bättre för mig. Den fungerar till allting och lika bra om hållen blir längre. Jag har endast lyckas spräcka ett t3 magasin och då var det full laddat, kallt och tappades i plattorna utanför bron. Har du mycket erfarenhet av 338-06? Eller för den delen 338 Federal?
Publicerat December 18, 20223 yr 12 hours ago fubar sa: Har du mycket erfarenhet av 338-06? Eller för den delen 338 Federal? Nej inte det, men desto mer av 338wm efter några såna. Har inget intresse att testa en federal och skulle jag bygga nånting liknande så skulle det bli en 358win men eftersom jag har 9,3an räcker det. Federalen skjuter i stort samma vikter som man kan skjuta med en 308 så tycker dom större hylsorna gör allt bättre i 338 för att kunna använda tyngre kulor.
Publicerat December 19, 20223 yr 1 hour ago fubar sa: Nä jag förstår det................................. Du får tycka att den är bäst men för mig är den inte det. Ser ingen vits att skjuta 180gr kulor med en 338federal när man kan skjuta samma vikter i en 308a. Skulle du gå upp i kulvikter så är nog risken stor att kulorna inte expanderar ordentligt mer än på korta håll.
Publicerat December 19, 20223 yr Nu blandar du vilt som du tycker passar ditt resonemang, menar du koppar eller bly kulor? 185 grain Gmx funkar utmärkt på 250 meter i 338 Federal. Skriver du om bly kulor så öppnar allt upp till 250grain, dock har jag inte provat tyngre då det inte behövs eller är lämpligt pga twist och hastighet.
Publicerat December 19, 20223 yr 31 minutes ago fubar sa: Nu blandar du vilt som du tycker passar ditt resonemang, menar du koppar eller bly kulor? 185 grain Gmx funkar utmärkt på 250 meter i 338 Federal. Skriver du om bly kulor så öppnar allt upp till 250grain, dock har jag inte provat tyngre då det inte behövs eller är lämpligt pga twist och hastighet. Blandar väl ungefär som jag använder kulorna själv. Bara du är nöjd så är det bra, jag kommer iaf inte byta till en 338federal. Det enda den gör bättre än wm är enligt mig kortare pipa.
Publicerat December 19, 20223 yr Nä men det är väl bra att du är nöjd. Är jag med, och det var mitt tips till trådstartarens fråga, dvs att det är en utmärkt kaliber. *Låg rekyl. *Bra precision. *Skapligt billig att ladda. *Kort låda *Passar utmärkt med kort pipa. *Lätt att ladda och få att skjuta bra med det mesta. Rakt motsatt mot annat.
Publicerat December 19, 20223 yr Hur många kulor har du fått igen från din federal? Du skrev 2st tidigare och det är stort underlag på att det fungerar. 338wm som jag använt lite grann, 3 pipor om jag minns rätt och den har vart lätt ladda allt från 210gr till 300gr kulor. Förutom scirocco som inte fungerat i nån pipa. Interbond var knepig tills jag hittade rätt. Behövs inge jätte långa långa pipor för att det ska fungera och med dämpare kan nog alla lära sig skjuta med den. Fungerat från 5m upp till typ 500m och alltid med bra effekt. Så bra du är nöjd med din federal men den kommer aldrig bli lika effektiv och fungera med lika stort spann av kulvikter.
Publicerat December 19, 20223 yr 22 minutes ago karelsk blandning sa: Hur många kulor har du fått igen från din federal? Du skrev 2st tidigare och det är stort underlag på att det fungerar. Japp, ett enormt underlag onekligen Jag har skjutit två älgar - en med 30-06 och en med 458 Win Mag. Båda dog. "Slutsats: 30-06 och 458 Win Mag är PERFEKTA för älg!"
Publicerat December 19, 20223 yr För det första har jag aldrig skrivit att det är bästa kalibern skrev att det är en bra eller utmärkt om du/ni så vill som svar till trådskaparen. Och det var två med Gmx på över 250 meter så du/ni får nog jobba lite mer med läsförståelsen, mycket sällan jag skjuter på dom avstånden normalt sett.
Publicerat December 19, 20223 yr 1 hour ago exabit sa: Japp, ett enormt underlag onekligen Jag har skjutit två älgar - en med 30-06 och en med 458 Win Mag. Båda dog. "Slutsats: 30-06 och 458 Win Mag är PERFEKTA för älg!" Om du läst vad jag skrev innan du raljerat.... "ingen mängd att dra långt gående slutsatser av"
Publicerat December 19, 20223 yr 1 hour ago karelsk blandning sa: Hur många kulor har du fått igen från din federal? Du skrev 2st tidigare och det är stort underlag på att det fungerar. 338wm som jag använt lite grann, 3 pipor om jag minns rätt och den har vart lätt ladda allt från 210gr till 300gr kulor. Förutom scirocco som inte fungerat i nån pipa. Interbond var knepig tills jag hittade rätt. Behövs inge jätte långa långa pipor för att det ska fungera och med dämpare kan nog alla lära sig skjuta med den. Fungerat från 5m upp till typ 500m och alltid med bra effekt. Så bra du är nöjd med din federal men den kommer aldrig bli lika effektiv och fungera med lika stort spann av kulvikter. Vet inte, men en hel del om du syftar på sedan jag började skjuta Federal, Gmx ett tiotal från olika avstånd inget som sett anmärkningsvärt annorlunda ut än från "broschyrer" Enda kulan som inte varit till glädje är Fox classic 185gr, den duger bara till tavla för mig. Behöver inte ditt spann på varken avstånd eller kulvikter eller dina hastigheter och så vitt jag förstår var det inte det trådskaparen efterfrågade.
Publicerat December 19, 20223 yr 1 hour ago fubar sa: Om du läst vad jag skrev innan du raljerat.... "ingen mängd att dra långt gående slutsatser av" Fair enough 👍 Jag önskar dock att Sako och Tikka hade plockat in 358 Win i standardsortimentet istället. Känns som en kaliber som fick en onödigt tidigt död.
Publicerat December 19, 20223 yr 22 minutes ago exabit sa: Fair enough 👍 Jag önskar dock att Sako och Tikka hade plockat in 358 Win i standardsortimentet istället. Känns som en kaliber som fick en onödigt tidigt död. Den önskan är du nog inte ensam om, men måste "magnum" åren på marknaden tog död på två eminenta kalibrar som fabriksvapen. Men kanske kommer en renässans.
Publicerat December 19, 20223 yr 22 minutes ago fubar sa: Den önskan är du nog inte ensam om, men måste "magnum" åren på marknaden tog död på två eminenta kalibrar som fabriksvapen. Men kanske kommer en renässans. Ja, 6BR och 358 Win är ju inte utan anledning hyllade av så många. Tänk en Sako 85 Classic i vardera kaliber. Sen kunde man vara nöjd med garderoben* *i säkert ett par månader
Publicerat December 27, 20223 yr https://www.blocket.se/annons/skaraborg/tikka_t3_338_federal/105937786 Nu har någon en chans.
Publicerat Januari 4, 20233 yr Står en Ruger m77 i 338 Fed. på Fritid och Vildmarksliv. Borde absolut gå att pruta ner den då de hade den ute för 5000 kr under BF. Begagnat vapen - Kulgevär Ruger M77 Hawkeye .338 federal (fritidvildmark.se) Köp den så jag slipper fundera på om jag behöver (villhöver) en till...
Publicerat Januari 4, 20233 yr 5000:-!!! Otroligt att ingen köpt den åtminstone någon som bemästrar handladdning.