Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.338 Federal

Featured Replies

Publicerat

Har tittat runt lite på denna kalibern och den tilltalar mig till 110%. Men blir lite osäker på vilka vapen tillverkare som har den i sitt sortiment. Är det någon som vet.

Jag handladdar så det problemet är borta. Finns det laddata att tillgå?

Bössan är tänkt som...

Vakjakt på gris - 60%

drevjakt på klövvilt - 40%

Så det är inga långa skotthåll, vi pratar om.

Är det någon som har erfarenhet av patronen?

• Svar 56
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja, 6BR och 358 Win är ju inte utan anledning hyllade av så många. Tänk en Sako 85 Classic i vardera kaliber. Sen kunde man vara nöjd med garderoben* *i säkert ett par månader

• Ca 13.000 kr gick det på att pipa om en Sako AII Hunter 308 win till 358 win. Då ingick i detta en totalrenovering av stocken, tillfixning av tryck och matning från magasin samt polering/omlättring/om

• http://www.jaktojaga...ardig-arvtagare http://www.fritidvil..._sr21_9863.html Jämför jag päron med äpplen nu ber jag om ursäkt, men detta är nog min nästa kaliber och även bössa i TS segment. (fast

Publicerat

Vet att Ruger och Sako kamrar vapen i 338. fed. Verkar vara en trevlig kaliber!

Publicerat

Tikka oxå i de flesta modeller inkl nya Forest.

Publicerat

Själv funderar jag på en Sako Black bear i 338 Federal :) Tror det blir en perfekt hundförar bössa! :) Om jag köper en så kommer jag att modifera den lite lätt. Först fixa justerbar kolvkam sedan kapa kornfoten lite på längden o flytta den bakåt så att man kan gänga pipan för en B&T dämpare o ändå ha kvar kornet. Eller möjligtvis tillverka ett nytt korn som sitter på en gängad ring runt pipan men då får man ju ta bort det när dämparen e på.... Men då kan man ju ha en teleskopisk dämpare då :) Vilket allternativ hade ni valt?

Publicerat

Om man handladdar så är ju 358 win ett alternativ med.

Publicerat

Om man handladdar så är ju 358 win ett alternativ med.

Lite dåligt med bössor i 358 win bara :/ Men går ju att bygga eget :)
Publicerat

Har en Saku 338WM, mycket död i den bössan, än har ingen älg jag skjutit på gått levande därifrån. Kanske onödigt tung, ingen idealisk hundförarbössa direkt.

Publicerat

Lite dåligt med bössor i 358 win bara :/ Men går ju att bygga eget :)

Kan bli billigare än köpa nytt.

Publicerat

Kan bli billigare än köpa nytt.

Ca 13.000 kr gick det på att pipa om en Sako AII Hunter 308 win till 358 win. Då ingick i detta en totalrenovering av stocken, tillfixning av tryck och matning från magasin samt polering/omlättring/omblånering av slutstyckshandtag (förre ägaren hade satt på en gummiknopp (ryyyys!) som det hade rostat under). Bössan blev med andra ord bättre än ny! Orginalbössan köpte jag för 5.000 kr. Laddverktyg och hylsor till det...och det är ändå billigare än en Blackbear och både trevligare och mer personligt i mina ögon :wub:

http://www.jaktsidan...769#entry584769

Sen rostar den inte heller på samma sätt som nya Blackbear verkar göra ;)

Publicerat

Har inte hört att Blackbear skulle rosta mer än andra? Var har du hört det? Hade min CG 1900 vart i 308 så hade jag lätt pipat om den till 338 federal o monterat en uppspännings säkring på den :)

Publicerat

Har inte hört att Blackbear skulle rosta mer än andra? Var har du hört det? Hade min CG 1900 vart i 308 så hade jag lätt pipat om den till 338 federal o monterat en uppspännings säkring på den :)

Dum fråga? Varför kan du inte göra det med den/de du har??
Publicerat

Jag har hört det på forum som det här. Kanske är en kombination av blästrad yta som binder fukt och att folk som köpt Blackbear tror de har en 'underhållsfri ur och skur' bössa (dvs inte ser till att hålla blåneringen mättad med olja).

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Precis...1900-studsaren finns ju bara med en lådlängd så det är ju egalt vilken ursprungkaliber du har på den så länge stötbottenmåttet är samma.

Fast det är klart...vitsen med både 338 Federal och 358 win är ju att kunna bygga de i bössor med kortare låda. Med en 1900 kan man ju lika gärna bygga en 338-06 eller 35 Whelen :)

Publicerat

Precis...1900-studsaren finns ju bara med en lådlängd så det är ju egalt vilken ursprungkaliber du har på den så länge stötbottenmåttet är samma.

Min tanke åxå.........strul med matning?? Men det borde gå att fixa.
Publicerat

Spåret i slutstycket är olika långt, magasinsläpparna är lite annorlunda, Inte något större problem men skulle bli bättre med en som var byggd för 308 :)
Publicerat

Spåret i slutstycket är olika långt, magasinsläpparna är lite annorlunda, Inte något större problem men skulle bli bättre med en som var byggd för 308 :)

Aha!
Publicerat

Om du har en 1900 så varför inte pipa om den till 9,3x62? Lagom lång patron för mekanismen och ammunition är inte direkt svårt att hitta. 338 Federal tror jag inte kommer att bli någon större succé. 9,3x66 blev inte någon kioskvältare och rigor mortis är nog inte lång borta. :blink:

Publicerat

Om du har en 1900 så varför inte pipa om den till 9,3x62? Lagom lång patron för mekanismen och ammunition är inte direkt svårt att hitta. 338 Federal tror jag inte kommer att bli någon större succé. 9,3x66 blev inte någon kioskvältare och rigor mortis är nog inte lång borta. :blink:

Anledningen till att jag inte vill ha 9,3x62 i 1900 är att jag redan har en 9,3x62 pipa till Blasern ;) Så måste jag faktiskt erkänna att jag tycker det e lite kul med något anorlunda :) O fördelen med alla patroner som bygger på 308 win eller 30-06 är ju att man hittar tusentals engångsskutna tomhylser om man har lite koll på älgbanan :) Den fördelen saknar ju 9,3x66 sako helt... Sen att federal har överdrivit en hel del om 338 federals prestanda är ju inte svårt att räkna ut :P Men jag är inte ute efter någon "räcer" utan en smidig skogspatron :) Skulle kunna tänka mig en 358 win med o då kan man ju dessutom ladda övning nästan gratis med tanke på alla billiga pistol/revolver kulor som finns att tillgå :)
Publicerat

Då föreslår jag en 7-08 istället B) B)

Publicerat

Vill ha lite mer tyngdi kulan :) 200-225 grain :)

Publicerat

Då är det en 'no-brainer' i mina ögon...med tanke på dina krav och att du har en 1900 som utgångspunkt.

338-06 A-square! En mycket harmonisk och potent patron. AI-varianten finns ju också om du vill vara lite extra eljest ;)

Publicerat

Då är det en 'no-brainer' i mina ögon...med tanke på dina krav och att du har en 1900 som utgångspunkt.

338-06 A-square! En mycket harmonisk och potent patron. AI-varianten finns ju också om du vill vara lite extra eljest ;)

Okej 225 gr blir kanske lite tungt. Men 210 gr ska gå fint :)

ja 338-06 är även den en trevlig kaliber :) En bekant hade en sako 75 i 338-06 för några år sen.

Publicerat
ja 338-06 är även den en trevlig kaliber

Eller hur? Elmer Keiths gamla brain child :) Betydligt mer intressant i mina ögon än 35 Whelen som är väldans lik 9,3x62.

Publicerat

http://www.jaktojaga...ardig-arvtagare

http://www.fritidvil..._sr21_9863.html

Jämför jag päron med äpplen nu ber jag om ursäkt, men detta är nog min nästa kaliber och även bössa i TS segment. (fast i vänster)

Edit, inser att jag gör just det, 338 federal är ju en 358 mer eller mindre, och en sån har jag redan ^_^

Publicerat

35 Whelen kanske??