Publicerat Februari 7, 201214 yr Hej jag skulle vilja få lite tips så jag kan komma vidare. Jag skjuter .22 LR ett normalt pass är: 1 skott; 50 m, cold bore ringad tavla 49 skott; 50 m, benstöd med 45 mm mål 25+25 skott; 50 m, stående m. stöd höger+vänster, 45 mm mål 50 skott; 50 m, stående utan stöd med 110 mm mål Med benstöd och handstöd funkar det ok, jag kan utvärdera mina missar. Jag skall flytta skyttet med stöd till 80m samma mål 45 mm. Men det helt fristående skyttet funkar inte alls, jag kan inte utvärdera mina missar, det känns bara som vingel. Jag försöker avlossa skottet i lite rörelse, på väg in i målet nerifrån avlossar jag när jag är "inne" på målet. Jag borde kanske byta till tavla för det fristående istället för stålsnurra? Kan man se på träffarna vad man gör för fel? Det trista är att det fristående går bakåt och skyttet med stöd går framåt. Det blir ungefär 2 sådana här pass i veckan. /J
Publicerat Februari 7, 201214 yr Lite svårt att begripa vad du skrivit, ngt knas med det du skriver med skulle jag tro. Ska du öva fristående så tycker jag du ska börja med att skjuta på en 22-snurra. Den har ofta en lite större ring samt en lite mindre och då du blivit varm i kläderna och tar den mindre varje gång så kanske du börjar få en känsla för hur och var du träffar? Sköt mycket 22-snurra förut och det var helt grymt bra träning och man märkte otroligt tydligt vilken skillnad det blev när man gick från en lätt och svårskjuten bössa till en varmintbössa.. fantastiskt mycket lättare! Mvh!
Publicerat Februari 7, 201214 yr testa och att skjuta strax INNAN du bryter in i målområdet om du skjuter i "farten"
Publicerat Maj 23, 201213 yr Författare Jag tänkte skriva och berätta hur det gick sedan, träffarna kom 1 av 5, 2-3 av 5, (snurra 50 m 8 cm diam.) efter ytteligare två månader med ca 700-1000 (.22LR) skott per månad kom de första 5 av 5 som gick att repetera. Jag hittade rätt, jag visste helt plötsligt att jag skulle träffa in jag karamade av, lite justering av avtryckarfingret, lite justering av armbågar, nu gick det också att utvärdera bommarna, det blev ju såklart inte bara träffar För tre veckor sedan kom Sako äntligen loss med min 6.5x55:a, nu hade jag inte skjutit klass1 på två år, då jag tog jägarexamen med pinne och ohemullt med tur. Andra skottet i inskjutningstornet, av flög kikaren och ett blåmärke på näsan, jag var ju redan med i halvmåne klubben efter mitt första klass1 skott någonsin kikaren klarade sig, föll ca 15 cm och landade på gummiunderlag, är man klumpig måste man ha tur! Skotträdd, jajamensan, älgbana dagen efter inskjutingsupplevelsen, förklarade läget för skjutledaren, han följde med in i båset för den första 12-skotts serien, fick bra tips, klarade 3 godkända, efter några tillfällen till, och 84 skott så hade jag klarat 4 guldserier. Jag är ingen naturlig skytt, jag får slita för resultat, för mig fungerade 22-skyttet ca 4000 skott från November till April. och sedan byte till klass1, detta fungerade för mig. Nu kommer det att bli 6 serier klass1 och 150 .22LR, varannan vecka, men det är en 8x57 IS på ingång, då skall jag montera kikaren själv /J
Publicerat Maj 23, 201213 yr Bra att du fortsätter att träna, skytte är en färskvara. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2