Publicerat Februari 9, 201214 yr Fick hem ett begagnat Aimpoint micro idag men måste köpa en weaverklack till bössan. Nu sitter en annan smalare klack fastskruvad på spången, vet inte vad det är för modell? MEN jag hittar inte nån vettig förteckning över vilka mått klackar resp skruvhål har på de olika klackmodellerna. Var inne på sidan http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Weaverklackar&id=377〈=sv och de hänvisar till en pdf-fil http://www.vildsvin.com/Weaverschemat.pdf Men ifall bössmodellen inte finns i listan, i detta fall Antonio Zoli? Hur vet man då vad som passar? Eller är det så illa att det inte finns klackar för alla märken? Går det i så fall att lösa på annat sätt?
Publicerat Februari 9, 201214 yr Det bästa är om du kan ta med bössan till en vapenhandlare som kan hjälpa dig, annars riskerar du att beställa hem en klack som inte passar. Annars kan du mäta avstånden mellan hålen center-center med skjutmått så borde du kunna hitta en som passar. När du bara ska ha en klack så spelar inte höjden någon roll, det är annars viktigt när du ska ha två klackar för kikarmontage. Det kan inte vara omöjligt, det är ju inte den ovanligaste bössan i världen.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Författare Det bästa är om du kan ta med bössan till en vapenhandlare som kan hjälpa dig, annars riskerar du att beställa hem en klack som inte passar. Annars kan du mäta avstånden mellan hålen center-center med skjutmått så borde du kunna hitta en som passar. När du bara ska ha en klack så spelar inte höjden någon roll, det är annars viktigt när du ska ha två klackar för kikarmontage. Det kan inte vara omöjligt, det är ju inte den ovanligaste bössan i världen. Jo, jag får nog ta med den till Kjells vapen nästa vecka så får de kika på den.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Är det en AZ 1900 (cylinderrepeter) du har, eller en kombi? De senare har frästa spår på pipan, ingen lös klack, och de kan vara antingen 12, 14 eller 16 mm bara för att göra det enkelt... Har du en 1900 så är det Weaver 46/460 du ska ha som främre klack. -- Mats
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Det är en kombi. Det sitter dock en klack fastskruvad med 2 skruvar på spången som tidigare kikarmontage har suttit fast i. Ser ut som weaverklacken men smalare och inget spår utfräst genom klacken. Hade jag varit hemma nu hade jag kunnat posta en bild.