Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafikeftersöken.

Featured Replies

Publicerat

Som det är nu med NVR får inte markägare/jakinnehavare göra trafikeftersöken som ev blir på egen mark om han nu inte är godkänd eftersökare i NVR .

Hade en diskution på ett möte här i kretsen igår.

Enl de som ska va pålästa får vi inte ens ta hjälp av markägaren. Typ be dem posta ut i förhåll på sin egen mark.

Lagen skulle säga att det inte får gå till så.

Frågan kom upp eftersom vi alla tre på mitt område i princip har jakträtten på 95% av marken.

Jag får alltså inte be killarna i egna laget att hjälpa till o posta på egna marken..

Jag med flera protesterar givetvis men det hänvisas till "högre makter" och att NVReftersökaren har ansvaret ifall det händer nått.

Va jag vet har vi som är jaktledare på marken det ansvaret oavsett.

Va jag vet så har jaktärtthavaren all rätt i världen att befinna sig på sin egen mark med vapen i hand. Även under icke jaktsäsong, han kan va där för massa olika anledningar, typ provskjuta eller va som.

Ser han/hon ett vilt som är skadat kan man alltid avliva ur djurskyddssynpunkt, kräver givet att det går att bevisa att det va ok efteråt.

Men som NVRare får vi inte be om hjälp av jaktlaget där viltet befinner sig....

Rätt idiotiskt enl mig...

Vad är andemeningen med detta om det nu stämmer ?

Publicerat

Jorå det stämmer!

Vi som är eftersöksjägare / kontaktperson åt Nvr får inte anv oss av markägare som förhållskytt eller hundförare.

Om vi behöver hjälp med det så måste vederbörande vara med i Nrvs register antingen som eftersöksjägare eller kontaktperson

Publicerat
  • Författare

Jorå det stämmer!

Vi som är eftersöksjägare / kontaktperson åt Nvr får inte anv oss av markägare som förhållskytt eller hundförare.

Om vi behöver hjälp med det så måste vederbörande vara med i Nrvs register antingen som eftersöksjägare eller kontaktperson

Du har missat en sak Tule.

Det bara Jägarförbundets representanter som få svara i denna tråd.

Men för att göra det lite mer komplicerat så vet jag att det i andra län än mitt är helt ok att ta hjälp av ev jaktlag för postning osv.

I det fallet är det direkt sanktionerat från länsansvarig.

Vet också om en kille som brukar använda sig av ca 10 postare för där de "jobbar" är det omöjligt att släppa hund på grund av trafiken.

Nej, de är inte NVR folk allihop.

Publicerat

Utan polisens uppdrag får den som är jakträttshavare bedriva jakt som vanligt enligt alla de regler som gäller för vanlig jakt. Det är ju ganska självklart. Och så länge det ligger inom lagens råmärken går det alltså att göra så, men så fort det rör sig om icke jakttid, på natten osv så går det inte.

Publicerat

Ett par följdfrågor om det är ok? Jag och ingen annan i mitt jaktlag är registrerade i trafikeftersöksorganisationen.

Om vi är och jagar en dag på vår mark och en bilist kör på ett djur på vår jaktmark där vi är får vi då göra eftersök på detta?

Då jag själv bor ganska nära ett par mindre vägar på landet så har det mer än en gång hänt att folk knackar på eller ringer mig (oftast på morgonen) att de kört på ett djur som gått vidare in på min jaktmark. Om jag förstår det hela rätt så får jag inte göra eftersök på detta om jag inte är med i organisationen?

/ekebo

Publicerat
  • Författare

Utan polisens uppdrag får den som är jakträttshavare bedriva jakt som vanligt enligt alla de regler som gäller för vanlig jakt. Det är ju ganska självklart. Och så länge det ligger inom lagens råmärken går det alltså att göra så, men så fort det rör sig om icke jakttid, på natten osv så går det inte.

Ok, känns som det är lite mer komplicerat än så.

Antar att det har med att regeringen har fastslagit att eftersök är jakt.

Vi får då bara använda oss av det som är ok lagmäsisgt under vanlig jakt.

Känns lite knas.. vid jakt ska hund kunna vara på plats inom 2 timmar men vi kan alltså inte använda lampor eller bil osv..

Ändå kan vi luta oss mot att vi ska göra allt i vår makt för att förkorta ett lidande som vi då orsakat.

Måste till nån vettig lagändring helt enkelt.

Är ju helt jävla sjukt egentligen...

Publicerat

Blanda inte ihop jakt medeftersök i samband med jakt då ett vilt har skadeskjutits. Då gäller samma regler som vid trafikeftersök. Läs mina artiklar i detta ämne som finns i andra trådar i denna area.

Publicerat
  • Författare

Läst igenom en del.

Hittade detta dårå..

"Vid en viltolycka tillfaller viltet jakträttshavaren, så länge det inte är fråga om statens vilt. Regeringen har dock medgivit en möjlighet för jakträttshavaren att få behålla älg eller hjort, trots att de som utgångspunkt är statens vilt då dessa djur är fredade. Som en grundläggande förutsättning för detta gäller att jakträttshavaren hjälpt till med att vid behov spåra och avliva djuret eller ta hand om det. Ingen fällavgift behöver betalas och inte heller görs någon avräkning i förhållande till licenstilldelning. Inom ett viltvårdsområde där jakt efter älg eller hjort sker gemensamt, får viltvårdsområdesföreningen behålla sådant vilt."

Hur går det ihop eftersom jakträtthavare som inte är godkänd av NVR inte får vara med på eftersöket ?

Publicerat
  • Författare

Blir bara ännu mer förvirrad..

Vet nu två län där det från polis angetts att det är ok att ta hjälp av jakthavare. Men de får enbart vara på egen mark och rätta sig efter de regler som gäller då.

Publicerat

Ja det var ju det jag skrev... läs mina artiklar i ämnet så kanske något klarnar.

Publicerat
  • Författare

Jo, de börjar klarna..något ;)

Tycker dock forfarande det är idiotiskt iofs..

Men att då som här i länet benhårt säga att jaktlaget inte får hjälpa till är då helt fel.

Eller iallafall halvfel..

Man får ju ta hjälp av jakthavare under vissa omständigheter.

Publicerat
  • Författare

Känner mig tjatig men vill reda ut en grej till..

Eftersom vi på jakteftersök får åsidosätta vissa jaktregler om vi kan konstatera att djuret är skadat, hittat blod osv.

Vi måste bara kunna motivera varför vi använder bil, belysning m.m.

Men kan man då inte åsidosätta reglerna ang hjälp av jaktlaget vid konstaterad skada på det påkörda viltet ?

Djurskyddsintresset måste väl väga tyngst i både trafikeftersök och jakteftersök ?

Publicerat

Problemet är ju att det är polisen eller den som har polisens uppdrag som får vidta dessa åtgärder...

Publicerat
  • Författare

Problemet är ju att det är polisen eller den som har polisens uppdrag som får vidta dessa åtgärder...

Är inte med riktigt igen... :blush:

NVR godkänd som Jag.. som då har polisens uppdrag, har inte jag då den rätten att avgöra om jag behöver tex förhållskyttar, typ ta hjälp av jaktlaget.

Under förutsättning att jag vet att djuret bör avlivas. Skada konstaterad.

Plocka ihop förhållsskyttar från de NVR godkända i kommunen blir svårare, de kan förmodligen inte passen eller marken osv.

Givet ska man använda rätt hundar som kan ställa osv men vi vet ju alla att viltet många gånger gör som de själva vill...

Och lika givet ska vi inte ha ut halvblinde och döve Orvar 95 år som passare...

Förkorta lidande måste ju vara prio ett, vem som avlivar borde vara ovidkommande oavsett om det är jakt eller trafikeftersök.

Hur kom det sig förresten att regeringen fastslog att eftersök är jakt ?

Publicerat

Du är inte polisen så du kan inte vidareförmedla ditt uppdrag själv. Din sista fråga är en bra fråga som jag inte vet svaret på eftersom både vi och NVV var emot detta. Man utgick från definitionen av jakt i jaktlagen helt enkelt, utan att tänka vidare.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.