Publicerat Februari 10, 201214 yr Hade med en kollega till trappbanan i somras och det gick förvånande dåligt. Nu visar det sig att hans vänstra öga är dominant, vilket såklart förklarar varför hagelskurarna inte riktigt går dit han pekar, eller ja dom går väl dit men inte dit han tittar. Vad är lösningen, byta till vänsterbössa eller hur brukar man göra? Det kan tilläggas att han skjutit skrattretande länge med nuvarande kombination.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Blunda/kisa med det felande ögat är väl den enklaste lösningen. Blir lite svårare med avstånds- och hastighetsbedömning förmodligen. Sen hörde jag av en snubbe på banan som också hade en kompis i samma sists. Han hade skaffat någon form av skjutglasögon där vänsterlinsen hade någon form av prick (eller vad det nu var) på insidan av linsen som på nåt skumt sätt släckte ut dominansen på det ögat. Vetefan hur men det funkade tydligen bra. Jag kan försöka luska lite nästa gång jag träffar tjommen. //F
Publicerat Februari 10, 201214 yr Som redan nämnts så funkar det bra med att kisa/halvblunda med vänsterögat. Jag har samma problem numera, sköt alltid med bägge öronen öppna fram till jag va 25-30 nånting. Fick sen en liten metallflisa från en vinkelslip i högerögat. Som jag upplever det såg jag lika bra efter det men dominansen flyttades över på vänster öga och jag sköt sämre än någonsin det året innan jag lärde om skyttet och kisar nu med vänster öga vid skott. Använder vi optiska riktmedel, kikare, rödpunktssikten osv så finns inte problemet.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Okej, bra svar. I värsta fall någon form av ögonlapp då.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Är i samma sits (vänsterdominant). En sak man kan göra är att skaffa ett hiviz siktespunkt det underlättade en del. Det andra är att kisa som tidigare nämnts. Tycker att hjärnan verkar kunna tränas upp för att kis/högerdominanseffekten uppnås snabbare och snabbare ju mer man tränar. Dessa två saker gör att jag iallafall tycker att mitt hagelskytte går hyffsat! http://www.hivizsights.com/ Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat Februari 10, 201214 yr Det är bara att byta sida. Han får väl lägga an mot vänster axel istället...jag trodde att jag var vänsterskytt länge (skrattretande länge), men har nu bytt och det var inte alls svårt att vänja sig. När duvorna faller blir man snabbt van
Publicerat Februari 10, 201214 yr Har liknade och skjuter med vänster,drygt när inte vänster handen funkar direkt..
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jag är EXTREMT vänsterhänt, och ändå gick det förvånansvärt lätt att "flytta över" kolven till högeraxeln...först är det helt knasigt, men det går fort över. Det gäller att göra mentala anläggningar hela tiden, på väg till bussen och annars. Kroppen lär sig fort.
Publicerat Februari 12, 201214 yr Kanske nått? http://vapenmekaniska.se/ARBETEN/vansterdominant.htm Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat Februari 12, 201214 yr Även jag har problem med att mitt vänsteröga blir dominant ibland. (vid trötthet och dåliga ljusförhållanden mest) Försökte lära mig kisa men gillade inte det och köpte Easyhit fiberoptiskt korn som fungerat för mig i snart 10år. Klart värt pengarna för o slippa lära om sig, speciellt som mitt problem inte visar sig hela tiden. http://www.hylte-lantman.com/shop/sortiment.asp?what=visa&what2=&id=425&kategori=147&kat=R%F6dpunktsikte
Publicerat Mars 19, 201214 yr Jag har en Valmet 412 med dubbla pärlkorn. Det är ju inte "rätt" sätt att skjuta hagel men det enda jag hittills träffat med. Jag blundar alltså med vänster och siktar som på en studsare. Härnäst ska jag montera aimpiont och täcka över objektivet. Dvs jag ser målet med vänster öga och rikmedlet (punkten) med höger. Nån som provat?
Publicerat Mars 19, 201214 yr Jag hade samma problem förut. Det löstes då jag köpte en sbs hagelbössa, vänster tumme kom då upp bredvid pipan vilket gjorde att vänster öga inte kunde se kornet. Efter ett år med den bössan testade jag även andra vapentyper och det funkade kanon, har idag en halvautomat och har aldrig skjutit bättre.
Publicerat Mars 19, 201214 yr För mig finns det inget alternativ annat än att blunda med vänsterögat. Detta problem är vanligare än man tror. Jag skjuter bom varje gång jag tittar med bägge. Annars träffar jag bra. Om det bara sitter i ryggmärgen att man stänger vänster öga vid anläggningen är det ju lugnt!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Jag ser också lite sämre med höger öga varför vänster ögas siktbild gärna "tar över", men med ett sånt här: http://easyhit.co.uk/ funkar det hur bra som helst, man ser bara en enda röd punkt eftersom "röret" på kornet döljer det helt och hållet för vänsterögat.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Jag förstår inte riktigt hur den produkten fungerar...är det något du sätter vid kornet eller? Tycker sajten var katastrof, förklarar problemet väl men produkten var det värre med. Det är väl samma produkt som beskrivits i länkarna ovan i tråden?
Publicerat Mars 19, 201214 yr Never mind....Tom Knapp kan man lita på ;-) http://www.youtube.com/watch?v=tEh1AhvJAXU
Publicerat Mars 20, 201214 yr Har oxå ett vänsteröga som är dominant och tycker det funkar fint med Easy Hit på bägge hagelbössorna.
Publicerat Mars 20, 201214 yr Det verkar vara ganska vanligt med fel ögondominans. Jag har samma problem så det verkar som det blir till att skaffa en sån där easyhit när jag ska köpade hagelbössa:-) hittills har jag kört med kisande vänster öga och det har ju funkat helt ok. Sen har man ju mycket kvar att lära:-)
Publicerat Mars 22, 201214 yr Det kan ju vara andra skäl till att man bommar också. I dag sköt jag trap med en lånad bössa. Alldeles för hög kolv för mig så bommade vartannat skott Till slut tryckte jag ned kinden så jag blev alldeles öm och då blev det träffar....