Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mat och jakt

Featured Replies

Publicerat

Hur/när ger ni eran hund mat, då ni ska ut i skogen på jakt?

Publicerat
Hur/när ger ni eran hund mat, då ni ska ut i skogen på jakt?

Minst 1 1/2 - 2 tim före.  :D

Publicerat

Brukar ge mina lite extra kvällen innan och ska man ut på något särskilt t.ex. jaktprov brukar jag ge dem lite pasta till hundmaten.

Har försökt att ge dem mat någon morron också, men då är de så uppspelta inför dagens jakt att de inte har tid att äta!

Publicerat
  • Författare

Hund uppfödaren som jag köpte min hund hos sa, att han brukar ge sin hund bra med mat någon dag innan och sedan ingenting förrön jaktdagen är slut. Han kan ge någon form av kolhydrats...någonting kring lunch, men ingen mat.

Hunden fungerar bättre då han gör på detta vis???

Publicerat

Mat ger jag dagen innan jakt. Nångång ger jag mat även på morgonen, då åtminstone 2 timmar före jakt. Sällan/aldrig nånting under själva jaktdagen.

Publicerat

Ca 1 timme före jakt, vid långa jakter 8-12 tim får hunden en mindre potion mat på dagen i samband med en rast.

Efter jakten väntar jag ca 1 timme innan de får kvällsmaten.

Många av er har säkert hört att .... hungriga hundar jagar bäst.... med det gör dom helt klart inte.

Hur mycket orkar ni själva under en jaktdag med tom mage..... ?

Inte mycket, eller  :-

Publicerat
Ca 1 timme före jakt, vid långa jakter 8-12 tim får hunden en mindre potion mat på dagen i samband med en rast.

Efter jakten väntar jag ca 1 timme innan de får kvällsmaten.

Många av er har säkert hört att .... hungriga hundar jagar bäst.... med det gör dom helt klart inte.

Hur mycket orkar ni själva under en jaktdag med tom mage..... ?

Inte mycket, eller  :-

Allt rätt Seger!

:D :D :D

Publicerat

skålen med käk står alltid framme och är alltid välfylld...hunden (tro det eller ej) äter ALDRIG om inte vi äter, dvs när vi äter äter han...aldrig annars :o...det är inget som vi har tränat han till, det bara blev så...och äter han inte före jakten får han skylla sig själv ;)...

Publicerat

Mat 2 timmar innan släpp och bara lite mer kvällen innan och äter de uppblött så laddar jag på ordentligt med vatten, både på kvällen och morgonen.

För så blev det 50% på morgonen och 50% på kvällen, men nu är det 25% på morgon målet och 75% på kvällen, har de jobbat ordentligt så blir det en liten portion när pulsen gått ner, för att ladda om musklerna.

Publicerat
skålen med käk står alltid framme och är alltid välfylld...hunden (tro det eller ej) äter ALDRIG om inte vi äter, dvs när vi äter äter han...aldrig annars :o...det är inget som vi har tränat han till, det bara blev så...och äter han inte före jakten får han skylla sig själv ;)...

Skulle aldrig funka med en stövare....inte de jag träffat ialla fall. De skulle äta tills maten var slut eller magen sprack....

Publicerat

Under säsong får de alltid mat på kvällen. Jaktdagar så får de ca 2 dl högenergifoder i ungefär ngn liter vatten på morgonen.Fräst för att de ska få i sig vattnet. Vätska är ju precis lika viktigt som maten. Samtidigt som det tar en stund för hunden att tillgodogöra sig vätskan.  Att inte ge hunden mat inna de ska jaga är ju ganska puckat.

Publicerat

Under jaktsäsongen får hundarna ungefär hur mycket som helst....och mest dagen före....dom brukar inte vara pigga på att äta när man har jaktkläderna på....sen blir det att dra ner.

Publicerat
Skulle aldrig funka med en stövare....inte de jag träffat ialla fall. De skulle äta tills maten var slut eller magen sprack....

en liten anekdot om detta bara:

En kompis morfar hade en stövare som han lite då och då gav pannkakor, han märkte att hunden aldrig verkade ordentligt mätt så en gång gav han sig fan på att han skulle se hur mycket han orkade, så han blandade ordentligt med smet och började steka, och han stekte, och han stekte, och stövarn åt och åt, och sprang ut ur köket lite då och då, när smeten var slut var gubben rejält förbryllad men när man kom ut på bron låg det en riktigt stor hög med uppspydda pannkakor precis bredvid nedersta trappsteget.

ursäkta inbrytningen.

Publicerat

Före och efter  jakten får dom så mycket dom vill ha, ofta med lite späck inblandat.

Under själva jakten är det svårare men fett i någon form brukar gå att lirka i dom,samt att jag gärna provar att få i dom lite druvsocker under dagen. Efter jakten står matskålen alltid framme, då med vanligt torrfoder i fri tillgång.

Sedan bär jag alltid med mig en flaska med vatten till jycken, då man aldrig vet hur det är med tillgången på vatten, förutom då det regner förstås  ;)

En hund som jagar hårt behöver mycket fett så att den inte behöver börja nyttja sina egna reserver (vilket för hundar inte är så lyckat) Druvsockret började jag med på vetrinärens inrådan då det hände att dom sprang in i "väggen"  på grund av blodsockerfall, den upplevelsen är något jag klarar mig utan och har även gjort det sedan jag började med sötsakerna....