Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välja två vapen - tips?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag skrev tidigare om två lika vapen. Som ni säkert förstått är jag inte någon storjägare utan har bara jagat litet grand. Jag har en hagelbössa, en studsare som jag vill bli av med och en .22 som är den jag skjutit mest med - bara på tavla. Hursom, nu har jag fått lite slantar över och vill uppgradera min vapengarderob. Planen är att ersätta min studsare med två vapen. Det ena för pass- ban- och långhållsskytte, det andra för släpa runt i skogen och ev. eftersök.

Kvalité (funktion och hållbarhet) utan lullull och lågt pris är vad jag önskar. Jag vill betrakta mitt vapen som ett verktyg. Självklart ska det underhållas men underhållet ska vara minsta möjliga och framför allt ska grejerna funka när man ska använda dem. En Bacho skiftnyckel torkar jag av och kör på lite WD-40 sen är den ok länge, billiga skiftnycklar kan hoppa över en kugg, kärva, rosta trots WD-40 eller.... Ja, du fattar.

Jag har fått klart för mig att det är osäkert om två bössor kan använda samma ammo även om de har samma kaliber men det är något jag hoppas ska fungera, därför vill jag ha dem lika i det avseendet. Köper jag ammo som funkar bra i långhållsbössan så bör den funka hyfsat i den andra på kortare håll.

Även om jag fått slantar över så är det inte obegränsat och jag är inte kunnig nog att köpa begagnat. Jag skulle kunna bli pålurad defekta grejer så jag är nog hänvisad till nytt och därför får jag hålla mig till lite billigare vapen.

Efter att ha suttit i soffan med datorn i knät ett bra tag, läst här på forumet och på andra ställen har jag kommit fram till följande:

Nu en hel skrälldus frågor som jag önskar hjälp med:

1. Till Varminten kan man få en Picatinnyskena, vill jag ha det och varför?
  2. Förutom att Battuen har öppna riktmedel fattar jag inte riktigt skillnaden mellan den och T3 Lite. Kan du förklara?
  3. 6.000 kr för att gå från Tikka Lite Stainless till Sako 85 SS, vad får jag för de pengarna och varför är det värt det?
  4. Vad ska man ha för kikarfästen när första prio är att siktet ska sitta fast - säkert fast, alltid fast? Andra prio är lågt pris, ändrar det din rekommendation, vad är näst bäst?
  5. Vilken kaliber? Jag tror jag skippar 6,5x55 men finns det andra än .308 win som är billiga, vanliga och säkert uppfyller klass 1?
  6. Har du andra förslag så är det välkommet.

I min förra tråd fick jag en del svar där ni berättade hur ni tänkt när ni valt era vapen, såna svar är ockås väldigt trevliga att få. Det kan ju vara så att mina frågor är fel ställda. :)

/smyger

PS: Skulle jag gjort detta till flera inlägg, är det dumt med flera frågor i ett?

Publicerat

1. Nej, Tikka har kanonbra Optilock-ringar som fäster direkt i lådan.

2. Battue är kortare.

3. Ingen plast i bössan, kryssmagasin. Värdet på det avgör du bäst själv.

4. Sako/Tikka Optilock, de är gjorda för att fästa direkt i lådan och kräver ingen inslipning för att sitta 100% rätt.

5. 30-06 är nog den enda om det ska bli en hyfsad långhållsbössa (förutom de du nämnt). Jag hade valt två olika kalibrar men nu är det inte jag som ska använda de här vapnen.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Tack för rediga svar. Känns som att jag redan fått svar på allt utom 2 & 3, därför frågar jag vidare om dem.

2. Men Liten finns ju i en variant "MT" som har samma pip- och totallängd som Battue. Är det några andra skillnader?

3. Kryssmagasin? Vad är fördelen med det?

Edit: Letat runt på nätet och fattat att kryssmagasin är att kulorna ligger i zigzag i magasinet medan i ett radmagasin ligger de, ehhh..., i rad. :blush::D Som jag fattar det blir kryssmagasinet kompaktare (kortare och bredare) än radmagasinet men möjligen är radmagasinets matning något säkrare. Kan det stämma?

Sen en ny fråga som jag försökte antyda i första inlägget men jag ställer den väl rakt ut...:

7. Vad skulle du rekommendera mig för andra fabrikat om det är något som ligger dig varmt om hjärtat, givet prisbilden och min beskrivning i övrigt?

/smyger

Redigerad med smyger

Publicerat

3. fördelen med sakos kryssmagasin är väl att man kan ladda ovan ifrån utan att ta ut magasinet, eller ta loss magasinet som vanligt.

7. remington 700, howa 1500, browning x-bolt mm. kollat på begagnade vapen?

Publicerat

Hej!

Tack för rediga svar. Känns som att jag redan fått svar på allt utom 2 & 3, därför frågar jag vidare om dem.

2. Men Liten finns ju i en variant "MT" som har samma pip- och totallängd som Battue. Är det några andra skillnader?

3. Kryssmagasin? Vad är fördelen med det?

Edit: Letat runt på nätet och fattat att kryssmagasin är att kulorna ligger i zigzag i magasinet medan i ett radmagasin ligger de, ehhh..., i rad. :blush::D Som jag fattar det blir kryssmagasinet kompaktare (kortare och bredare) än radmagasinet men möjligen är radmagasinets matning något säkrare. Kan det stämma?

Sen en ny fråga som jag försökte antyda i första inlägget men jag ställer den väl rakt ut...:

7. Vad skulle du rekommendera mig för andra fabrikat om det är något som ligger dig varmt om hjärtat, givet prisbilden och min beskrivning i övrigt?

/smyger

Vill du länka till den modellen, har inte sett någon sådan tidigare.

Säkrare matning med radmagasin är sanning med modifikation. Det är enklare och billigare att göra ett bra radmagasin men ett bra magasin är bra oavsett typ.

Jag gillat Brno m98 konstruktioner men de kräver lite pill med trycket och kanske lite annat beroende på modell, inget som är bra direkt ur lådan. Winchester pre-64 gillar jag med men de är ovanliga. Hittar du en brukar de dock kännas bra från början.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Njäe, begagnat blir nog inte bra för mig. Kan för lite så risken är att jag blir lurad. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att köpa begagnat sikte.

Är det förresten någon som vet någon vapensäljare som låter kunden provskjuta innan beslut? När man är seriöst ute efter köp alltså.

/smyger

Publicerat
  • Författare

Vill du länka till den modellen, har inte sett någon sådan tidigare.

Japp, det är denna, kollar man specarna så finns det en "T3 MT" som verkar vara kort med 51 cm pipa. Men det kan ju vara jag som missupfattat något.

"Pill med trycket" låter inte som min grej, jag har relativt centralt placerad tumme när det gäller vapen. Eller är i alla fall osäker. Ska nog vara grejer som funkar "tillräckligt bra" direkt från fabriken.

Men fördelen med kryssmagasin är alltså mest att det inte sticker ut så mycket då eller? Måste ju säga att det ser rätt fult ut på varminten med magasinet som sticker ut. Men 6.000 kr för ett snyggare magasin... Njä, det lutar nog åt Tikka då. Det värsta är att det finns en risk att jag går och klämmer på den, inte gillar känslan men köper i alla fall (eftersom jag annars inte alls vet vad jag ska ha) och blir missnöjd. Suck. :P

/smyger

Publicerat
  • Författare

Jo, jag vet att jag sagt att jag inte ska köpa begagnat men nu när idén väckts så kollade jag blocket efter 308 och hittade bl.a. denna Remington 700 police med benstöd, Swarowski 6-16/50 + ljuddämpare för 21.ooo kr. Något istället för Tikka super varmint?

/smyger

Publicerat

begagnade vapen ska du utan problem kunna provskjuta, det går i alla fall på vapenbolaget i nrkp, de vapenhandlare som jag har träffat tycker jag är väldigt ärliga och försöker inte lura på en något.

Publicerat

.Är det förresten någon som vet någon vapensäljare som låter kunden provskjuta innan beslut? När man är seriöst ute efter köp alltså.

Du bor ju inte så långt ifrån Virå Bruk. Där kan du hyra både Tikka och Sako.

Japp, det är denna, kollar man specarna så finns det en "T3 MT" som verkar vara kort med 51 cm pipa. Men det kan ju vara jag som missupfattat något.

MT = Muzzle Thread = Gängad mynning. ;)

/Må