Publicerat Maj 12, 200620 yr Jag har en dansk-svensk gårdshund som just blivit 8mån. Är det sent att börja träna henne till div jakt nu?? Det är min första hund som jag tänkt ha till jakt :- Förutom att ha henne som grythund så funderar jag apport och spår/ eftersöks hund. Vilket är bäst att börja med?? Tacksam för tips..
Publicerat Maj 12, 200620 yr Nej det är absolut inte för sent att börja träna... Det är många som väntar med träning och injagning tills de är runt året gammal. Det första du skall göra är ju grunddressyren. Den är ju viktig för att få bra kontakt och kontroll på hunden. Sedan tror jag du skall börja med lite vilt spår och dyl. Att börja träna i gryt eller liknande kan nog vara lite tufft i början, Kan ju vara så att hon/han inte är riktigt mogen för det ännu... nu är väl inte jag hund expert men om nån annan har nått annat så är jag också intresserad.... lycka till mvh tomas
Publicerat Maj 12, 200620 yr Jag har en dansk-svensk gårdshund som just blivit 8mån.Är det sent att börja träna henne till div jakt nu?? Det är min första hund som jag tänkt ha till jakt :- Förutom att ha henne som grythund så funderar jag apport och spår/ eftersöks hund. Vilket är bäst att börja med?? Tacksam för tips.. För sent : ??? Nej !!! det är nu som du skall börja...vid ca 8 månader är det bara att börja träna...och vid den åldern så kan man också börja ställa högre krav på hunden... vad den får göra eller inte får. // mvh
Publicerat Maj 12, 200620 yr Den är en perfekt ålder att börja träna jakt, lycka till ...och det är lika viktigt att dressyren sitter där. Lycka till!
Publicerat Maj 17, 200620 yr Jag har en dansk-svensk gårdshund som just blivit 8mån.Är det sent att börja träna henne till div jakt nu?? Det är min första hund som jag tänkt ha till jakt :- Förutom att ha henne som grythund så funderar jag apport och spår/ eftersöks hund. Vilket är bäst att börja med?? Tacksam för tips.. Att det inte är försent har du förstått av tidigare inlägg. Jag skulle börja med spåret, det kräver en annan koncentration och börjar man där så lär sig hunden jobba med spåret, börjar man med söket så vindar ofta hundarna i spåret och det är inte bra vid eftersök b.l.a. Du kan samtidigt köra in lydnaden och själva apporterings momentet, dock inte söket efter apporterna, det tar du sen. Jag vet inte om jag tänker på fel ras nu men är inte den för stor att skicka ner i gryt? Lycka till och allting har sin tid, konsekvens och tålamod så går det lättare. Hälsningar Pertan
Publicerat Maj 18, 200620 yr Tackar för alla tipps!! Skall bli intressant!! Jag vet inte om jag tänker på fel ras nu men är inte den för stor att skicka ner i gryt?Lycka till och allting har sin tid, konsekvens och tålamod så går det lättare. Hälsningar Pertan Nja, hon e aningen lite högre än jack russel, hon räknas till grythundarna iaf!
Publicerat Maj 18, 200620 yr Tackar för alla tipps!!Skall bli intressant!! Nja, hon e aningen lite högre än jack russel, hon räknas till grythundarna iaf! Då blandar jag ihop det med en annan ras, den är betydligt större runt 50 i mankhöjd. Lycka till med träningen iaf