Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kula till vildsvin respektive älg, ( 30-06 )

Featured Replies

Publicerat

Ja som rubriken lyder, vad rekomenderar ni för typ av kula till vildsvin respektive älg? En tung kula kanske? Kalibern är 30-06.

Publicerat

Jag har skjutit en del älg med 13 grams Mega...aldrig blivit besviken på kulan. Prisvärd. Ej skjutit gris dock.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

har jag ingen 30-06 men jag skulle utan tveka ta lapua mega är nog bland de bättre fabriksladdade kulorna enligt mig

Publicerat

Provat det mesta och söker du så ska du finna många svar på forumet, tbbc har jag tyckt gett bra effekt på båda! megan levererar och oryx kommer en del nämna!

Publicerat

220grs Hammerhead har jag sett vara effektiv på älg och gris.

Publicerat

200gr Oryx är den enda jag har erfarenhet av och då i 300wm, men den fäller det man pekar på. :)

Publicerat

Skulle också vilja slå ett slag för 220gr Hammerhead :D

Publicerat

Brukar funka med en näve smågrus😜.

Kör med Alaska i min 308w. Den kan man lita på

Publicerat

Anväder Oryx i alla mina klass 1 bössor och det funkar än så länge...

200gr i 30-06an förresten.

Du lär hur som få många olika förslag... ;)

Publicerat

Jag har bara en klass 1 bössa vilket är en Hva 30-06 och framför den dör rådjur, älg och vildsvin (bara ett vildsvin än så länge men det blev på platsen) med oryx. Än så länge inga skadeskjutningar på ca 30 djur men det kanske inte bara är kulans förtjänst...

Har alltid fått genomskott och bra sårkanal.

Publicerat

Alltid jagat med Normas Vulcan, lagt kull alla älgar som hamnat framför pipan och även min första gris. Nu när jag äntligen kommit tillskott med grisjakten! Fast visst, kanske skulle haft en bondad kula till grisen, den svampade upp fort men vad gör det när den stannar i ryggraden!! :ph34r:

Publicerat

Använd den som skjuter jämnast i bössan. Eller så gör du som "alla andra" och kör oryx. Precisionen betyder mycket mer än vilken kula du skickar iväg bara du kör en expanderande kula. Att använda bondad kula är ju också rätt bra oavsett vad man skjuter, t ex oryx.

Publicerat

laupa naturalis helt klart juuh =)

Publicerat

Använd en bondad kula som pangen gillar. Bondad för att minimera blyfragmenten i det du ska äta, samt för att få behålla mesta möjliga av djuret till mat. En splittrande- eller kula som delar sig, ger både blyfragment i maten samt onödig mycket kött som går tillspillo.

Publicerat

Det blir lika många svar som antal molekyler i ett glas vatten...

Skit samma vilken kula som används, bara precisionen är bra och den som håller i kolven gör sitt jobb.

Jag har skjutit många älgar med Alaska, med bra resultat, men mantel och bly separeras ofta.. När grisen gjorde sitt intåg på marken växlade jag över till Oryx! Och om den kulan har jag absolut inget ont att säga om.. ;)

Publicerat

har skjutit en hel del älgar med nosler partiton i 180gr och alla har nästan fallit på plats så jag är nöjd med den.

om dom inte faller på plats så lämnar dom bra med blodspår då det blir genomslag.

Publicerat

Jag kör med Oryx i min 30.06. Har fungerat bra på de vilt jag fällt hittills med den i alla fall (älg och rådjur)

Publicerat

Kommer alltid av egen erfarenhet att rekomendera Nosler PT.

Publicerat

Normas nosler partitision eller hur det stavas är gryma grejer :-)

Publicerat

Barnes TSX el. Swift A-frame skulle jag välja.

Barnes TSX för att den är av koppar och avger därför inte blyfragment.

Swift A-frame för att den har en hög restvikt vilket TSX har också. :)

Publicerat

Ett tips är att ta dig till Virå Bruk, mellan Nyköping och Norrköping, och provar dig fram vilken kula som skjuter jämnast i din bössa. De har ett tiotal kulor för 30-06 som man kan köpa styckvis och du kan testskjuta kulorna inomhus på både 100 m och 200 m.

Kolla på www.jaktmarkerna.se

Sedan dödar de flesta kulor ganska bra, det beror nog mer på hur du skjuter och var du träffar. ;)