Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vorsteh som eftersökshund!

Featured Replies

Publicerat

jag har en strävhårig vorsteh som är 10 månader som jag tänker gå eftersök på rådjur räv och grävling. hur ska jag träna den och vilken utrustning bör jag inskaffa?

Publicerat

Tjena Jameson, det finns mkt bra böcker för just den biten. Blir ett lååångt svar om man ska få in det här.

Men spårsele och spårlina kan du börja med att införskaffa, för de måste du ha iallafall.

Publicerat

Lagt bort spårselen sen många år tillbaka.

Kör med spårhalsband, de är mycket smidigare, tar mindre plats och man släpper hunden mycket snabbare.

Selen passar till hundar som alldrig ska eller kan släpps lösa på eftersök.

Publicerat
  • Författare

jag har en spårlina och jag har tänkt införskaffa ett spårhalsband men min spår lina är värdelös. vad ska man ha för modell på spårlinan ?

Publicerat

Finns en uppsjö med spårlinor.

Plastade med repkärna brukar va bra, glider lätt om det inte är allt för torrt i markerna.

Finns i läder både flata och runda, de kräver att amn sköter dem ibland om de ska hålla sig smidiga.

Jag kör mestadels med en lina som är som ett band, kanske 1,5-2 cm bred med inflätade reflextrådar men de syns inte längre.. skitig och sliten antar..

Bara till att testa sig fram till vad man trivs med.

Publicerat

Jag började träna Vorstehn tidigt med rådjursklöv som var lite indränkt i blod. Korta enkla spår och sedan öka svårighets graden med vinklar och bloduppehåll. Jag försöker vara lite snål med blodet för att få ner hastigheten och få ner nosen. Tränar ofta med bara klöv utan blod. Men som Strävhår skriver så kan det bli mkt att skriva. Finns bra litteratur att köpa.

Håller med NS ,spårhalsband är att föredra om man ska släppa hunden lös på eftersöket och min erfarenhet med våran Vorsteh är att den är mkt bra på att "avsluta" eftersöken. Spårar i början och om djuret går upp så släpper jag hunden.

Jag kör halsbandet och linan med reflex som säljs på Jaktwebben. Har använt det halsbandet på både Vorstehn och Laikorna.

http://www.jaktwebben.com/sparpaket-p-157-c-211.aspx

Lycka till! //Svenne.

Publicerat
  • Författare

behöver man verkligen 20 meters spårlina? jag har spårat några björnar med jämten och då behövde jag lång lina för hon stog på bakbenen och skällde nästan hela tiden... och på en vorsteh där lynaden ska vara total så borde man kunna lära den att bara spåra sakta framför en tills man ger kommando..

Publicerat

behöver man verkligen 20 meters spårlina? jag har spårat några björnar med jämten och då behövde jag lång lina för hon stog på bakbenen och skällde nästan hela tiden... och på en vorsteh där lynaden ska vara total så borde man kunna lära den att bara spåra sakta framför en tills man ger kommando..

Längden på spårlinan är upp till var o en.

Finns dock regler i viltspårsproven, för mig det är minst 10m och man får inte hålla närmare hunden än 5 meter eller va de nu va.

Spålinans längd är för att jycken ska kunna jobba vettigt i spåret.

Man ska kunna sno runt nått hinder och ha lina nog till att ta nytt tag på andra sidan osv

Man jobbar sig lixom fram o åter längts linan, inte gå o hålla längst ut i änden eller statisk på ett ställe.

Jag själv föredrar en lina på 10 m. Jag skär av resterande för det finns knappt några linor som har den längden, brukar va 15-20m.

Publicerat

Hej. Det finns ytterligare en fördel med halsband framför sele. Jag liksom många andra åker skidor med min vorsteh och då vill jag att den ska dra. Alltså betyder sele detsamma som DRA!

Jag har själv haft ett problem som i slutändan resluterade i att jag inte använder mitt strävhår på eftesök. Under fågelträningen använder jag också långlina för att hindra eftergång vid resning av fågel. Eftersom hunden älskade fågelarbetet bortom allt annat blev han så hystersikt glad och sök-villig med inriktning på fågel, varje gång en lång lina kom på, att det där med att söka blod på marken helt försvann. Det är helt enklet en svår balansgång, eftesom jag vet att fler än jag har problem med att få vorstehr att koncentrera sig o inte fladdra iväg. Det betyyer inte att jag inte spårade mycket med honom från början. Jag tog honom fram till godkänd anlagsklass på spår, men sen kom fågelarbetet in och spårintresset försvann i glad yra. Så om du ska ha din vorsteh till både eftersök o spår och den är av den okoncetrerade typen som min så var väl medveten om riskerna.

Publicerat

Längden på spårlinan är upp till var o en.

Finns dock regler i viltspårsproven, för mig det är minst 10m och man får inte hålla närmare hunden än 5 meter eller va de nu va.

Spålinans längd är för att jycken ska kunna jobba vettigt i spåret.

Man ska kunna sno runt nått hinder och ha lina nog till att ta nytt tag på andra sidan osv

Man jobbar sig lixom fram o åter längts linan, inte gå o hålla längst ut i änden eller statisk på ett ställe.

Jag själv föredrar en lina på 10 m. Jag skär av resterande för det finns knappt några linor som har den längden, brukar va 15-20m.

Vad gäller proven så får inte linan vara längre än 10 meter... Av nån anledning

//Mekus