Publicerat Februari 14, 201214 yr Jag har gått en tid och funderat på en ny 85 Safari, och jag visste att den var dyr. Men 70.000 kr. enligt testet i VT... Och så kommer jag förmodligen att vilja trimma in något ändå. Jag har inget emot att betala den summan för en studsare, men då är custom det enda tänkbara. Så det blir väl att återgå till den ursprungliga tanken: att hitta en fin gammal Sako eller Brno låda att bygga på... Och sälja bort en bil för att finansiera allt...
Publicerat Februari 14, 201214 yr http://home.aland.net/m04574/ Ca 50' för .375an Men visst finns det mer spännande vapen än Salo för dem pengarna. Tycker jag då, bör tilläggas.
Publicerat Februari 14, 201214 yr http://www.blocket.se/sodermanland/Sako_85_Safari__True_oil__375H_H_38655939.htm?ca=9&w=3
Publicerat Februari 14, 201214 yr Fast det är ofantligt trevliga bössor... Men skall man spendera 70k på en naken bössa kan man köpa ett vettigt lås och bygga en custombössa i stället. Valnöten är snorbillig i USA nu med deras ekonomi i botten så det blit inte så dyrt med exhibition grade om jag skall vara ärlig! Jag har ritat på en bössa som Robban skall bygga åt mig någon gång framöver och det blir faktiskt inte så astronomiskt dyrt! M98 låset jag först tänkte använda gick på över 50k så den gick fetbort men Pertan hittade ett annat lås som var helt ok till rimliga pengar så det går att bygga en safaribössa i "riktig" kaliber utan att bli ruinerad
Publicerat Februari 14, 201214 yr Författare Vad var det för lås? Golmatic? Även om jag är custom-nörd så höll jag på att hälla ut kaffet när jag räknade lite på ett sånt lås till Sverige. Ja, custom behöver inte vara så dyrt. Eller snordyrt, beroende hur man vill ha det.. Det finns ju folk som på fullaste allvar sprätter iväg 70.000 kr på t.ex en snöskoter eller hemelektronik. Då är ju customstudsaren rena fyndet i jämförelse... Jag vill se det som en långtids investering, och inget som hamnar på Blocket efter ett halvår Men den där Safarin som hade fått sig en omgång av Stoltz var onekligen jäkligt snygg... Men för 97 lakan så öppnar sig stooora möjligheter på customfronten.
Publicerat Februari 15, 201214 yr Du får ju en ny Dakota för det priset. Å de är betydligt trevligare för den pengen. Sakon är inte värd hälften. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201214 yr Vad var det för lås? Golmatic? Även om jag är custom-nörd så höll jag på att hälla ut kaffet när jag räknade lite på ett sånt lås till Sverige. Japp, ett Gol-Matic... Helt överprisat i mina ögon... Nej skall man spendera så mycket pengar på ett vapen, om det inte är ett hagelgevär, så kan det bara bli en custombössa i mina ögon! Skall man ändå använda så pass dyra delar samt gravyr så vill man ju inte ha en serietillverkad modell direkt... Unikt skall det vara! Nackdelen med ett custombygge är att om man svävar ut allt för mycket eller sätter allt för individuell prägel på vapnet så blir det svårsålt sen... Men dessa bössor bygger man ju inte för att sälja direkt
Publicerat Februari 15, 201214 yr Författare Jodå, Dakota har funnits i tanken. Ända sedan i mitten av 90-talet då jag såg en sådan för första gången. Det var när LYE hade agenturen, har jag för mig. Det är riktigt, riktigt fina bössor. Men i samma veva så tittade jag också på en äldre Sako lyx i .338 WM, och den var lika välgjord som amerikanen. Dakotan hade snyggare, och framför allt klassisk, stockning. Men i övrigt så var Sakon lika fin. Så att stocka om en äldre fin Sako är ett relativt billigt sätt att få en skön bössa. Nästan alla andra detaljer finns ju på plats, så att säga... Men jag vet hur det här kommer att sluta: Ett gammalt bra lås och sedan långa samtal och lång väntan hos en vapenbyggare...
Publicerat Februari 15, 201214 yr Förstår hur du känner...genom sig själv känner man andra Jag har själv en Sako-trippel: AI 222 rem AII 358 win smedsfixad AII 'soon to bee' 7mm-08 varmint Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201214 yr En av de vackraste bössorna som finns, men jag fick inse min egen begränsning och köpte istället en Sako 85 Classic Aldrig ångrat det.
Publicerat Februari 15, 201214 yr Författare Ja, 85 Classic är jäkligt fin! Ett riktigt trevligt val. Krall - ska du låta bygga 7-08:an med ny pipa, stock och hela kitet? Jag har en custom Sako varmint .308, byggd på ett L579 lås. Det var Forsa bössmakeri som gjorde den. Bössan är skitbra, men jag ångrar kalibern lite. Jag var bekväm och fortsatte med originalkalibern. Skulle givetvis ha valt 7mm-08 istället...
Publicerat Februari 15, 201214 yr Det blir en McM stock som jag redan har hemma (bilder finns i tråden "Ditt senaste inköp" ). Pipa blir en LW 7mm-08 i Sako Varmintprofil, 60 cm lång. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk