Publicerat Februari 14, 201214 yr Hej Lite om sista veckan. Har varit ett par eftersök har varit lite ont om tid att skriv om dem så en kort summering. Tisdags kväll polaren ringer vi 23 tiden älg på körd på med kläderna och iväg. Ut till olycksplatsen lite blod på platsen och ett par stänk de första två hundra meterna men. Släpper jämten upptag efter ett par hundra meter står ett par minuter sen går det vidare blir ståndskall en kilometer bort. Åker runt så vi kommer ett par hundra meter från ståndet. Hittar bra i området då jag jagar älg där. Polaren går på jag ställer mig där jag förväntar mig att älgen kan komma om den går loss vilket den gör när han har 80 m till hunden gick fan inte att smyga. Älg går förbi innan för mig för tätt för att se den. Går ett par hundra meter sen står det igen. Snabb plan vet var den står en plantering i kanten av en kraftledning. Farbar väg fram kör fram tar oss ur bilen försiktigt har 180 m till hunden finns bara en sak vänta och se om älgen sätter sig i rörelse vet att där vi står brukar älgar vilja gå över med hund i hasorna. Älgen kommer lite närmare polaren lockar lite försiktigt på hunden så den vet att vi finns med. Har hund pendlande mellan 80-100m i kanten av kraftledningen hör älgen hosta eller något liknade ibland Har stått över en timme nu och bara rört sig ca 100 m varje gång hunden hälsar på så följer vi efter ett par meter. Kommer närmare har 40 m till hunden ser en svag älg kontur i mörkret som inte verkar pigg verka stå att vingla jag tänder lampan polaren skjuter inte en reaktion på de två första smällaren fan bommade polaren sliter ner min bössa från axeln samtidigt som smäll tre går då rasar älgen ihop. Hade fått stryk på rygg och lite uppe vid öronen troligen hade den någon form av skada invärtes när den var som närmast innan skotten så verkade den ha svårt att andas. Klockan var nu 2,45 och kylan hade fått fäste i viss kropps delar då vi stått still över en timme. Men fan vad skönt att det har löst sig ännu en gång. Fan det är ju en massa jobb kvar har en älg på markerna jag själv jagar på. Men det är ett annat kapitel. Söndag kontaktmannen ringer vid 16 tiden du får hämta ett rådjur som ligger i diket rak sträcka innan en infart inga problem ska inte bli några problem att hitta den. Påkört vid tolv tiden damen visste inte att man måste anmäla först sen någon talade om det för henne. Hittar inget rådjur ringer damen som berättar att hon kom ihåg den infarten men det var svårt att få veta hur långt innan. Är tvungen att ge upp. Ringer en polare som också efter söksjägare som kör denna sträcka dagligen. Ber att han har koll ifall han ser några korpar de närmaste dagarna. Ringer måndag eftermiddag har hittat rådjuret ca9 km från den angivna olycksplatsen. Jakträttsinnehavaren var inte svår att hitta då han är det där. Igår kväll vid 19 tiden ringer polaren älg påkörd på en mindre väg så det är bara klä på sig och iväg. På plats en del hår är det enda vi hittar följer slagen hundra meter inget blod och alla klövar verka fungera. Släpper jämten efter 350 m låter som upptag bara ett par skall. Sen bär det av försöker genskjuta då vi känner att det går fort. Rullar på under några kilometern in det blir ståndskall står ca 15 min. Går igång igen rullar på efter en ca 30 min lyckas vi får älgen 15 m framför bilen går fort väldigt fort alla benen fungerar och övrig ser den ut att må bra har sprungit nästan en mil på pejlen. Så hunden kallas in och bestämmer att bryta känns som att älgen är frisk hunden har hållit på knappt 2 timmar Men finns alltid magkänslan att den kan ha någon form av skada. Men bilen körde inte fort två äldre damer som satt i bilen och älgen hade rullat upp på huven och sedan sprungit iväg. Lasse
Publicerat Februari 14, 201214 yr Du verkar ha haft fullt upp. Bra jobbat skönt att ni fick första älgen.