Publicerat Februari 15, 201214 yr Hej Har försökt dammsuga nätet men kommit fram till att man inte blir klok på vilka choker man ska köpa. Och att det beror på ammo osv osv. Jag har precis köpt en halvautomat Winchester sx2 som jag hittade ny i butiken. Den hade stått sedan ca 2003. Jag köpte den för den verkade passa bra för mig. Jag tänker inte jaga utan skjuta nordisk trap, och kanske lite skeet senare. Jag har skjutit i ett par år för ca 15 år sedan. Det följer med en full choke till bössan så tänkte köpa mig andra choker av märket Teague (Invector plus extended). Ska försöka hålla mig till 3 stycken om det går. På banan där jag ska skjuta så är det stålhagel som gäller. Jag tänker såhär. Val 1: För att det sägs att man inte ska skjuta stål i trängre än 1/2 Cylinder för att skjuta slugs och buckshots (för att det är kul) 1/4 1/2 Val 2: För att jag nog skulle vilja ha lite mindre träffbilder för att kunna lära mig var jag skjuter. Cylinder 1/2 3/4 Eller ska man köpa ännu fullare? Ska jag köpa flera? = dyrare Förslag tas tacksamt emot.
Publicerat Februari 15, 201214 yr Jag föreslår Cylinder för skeet, Halv för trap och Full eller Xfull så har du en snortrång choke till jaktstigar med. Rekommenderar också att du köper portade choker då jag är mycket nöjd med min.
Publicerat Februari 15, 201214 yr Jag föreslår Cylinder för skeet, Halv för trap och Full eller Xfull så har du en snortrång choke till jaktstigar med. Rekommenderar också att du köper portade choker då jag är mycket nöjd med min. +1!
Publicerat Februari 15, 201214 yr Ska tillägga att jag har endast halvchoke från Teague idag men planerar att köpa de två andra med.
Publicerat Februari 16, 201214 yr Författare Tack för svaren. Så det är inga problem att skjuta trapp 24-28 grams stål i en full choke? Alltså inget som går sönder? Att det skulle kunna bli konstig träffbild kanske kan hända.
Publicerat Februari 16, 201214 yr Inga stålhagel i full choke. Den ska du ha till jaktstig och då skjuter man alltid med bly. Cylinder till skeet. 1/4, 3/8 eller 1/2 till trap. Jag föredrar 3/8.
Publicerat Februari 16, 201214 yr I ett modernt vapen är det lugnt med stål även i full choke även om resultatet i form av träffbild inte alltid blir bra. Spana in jänkarna som jagar gås med rövtrånga choker, buckshot i stål och 12/89 patroner.
Publicerat Februari 16, 201214 yr I ett modernt vapen är det lugnt med stål även i full choke även om resultatet i form av träffbild inte alltid blir bra. Spana in jänkarna som jagar gås med rövtrånga choker, buckshot i stål och 12/89 patroner. Jo, men TS säger att han inte skall jaga med bössan utan ägna sig åt målskytte. Jag tror inte att resultaten gynnas av full choke när det är aktuellt med stålhagel, i detta fall trap och skeet.
Publicerat Februari 16, 201214 yr Jo, men TS säger att han inte skall jaga med bössan utan ägna sig åt målskytte. Jag tror inte att resultaten gynnas av full choke när det är aktuellt med stålhagel, i detta fall trap och skeet. Första steget är förstås att prova, hur går mina patroner i full choke? Fungerar det och ger en liten svärm så tycker jag att det kan vara en fördel att träna med den. Resultaten kanske blir sämre till en början men man lär sig ett mer exakt skytte och när man sen drar i en öppnare choke har man en större träffmarginal än man är van vid. Med det sagt så är jag helt med på vad du menar och faktum är att många vapen sprider hopplöst när man blandar stål men trång choke.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Författare Första steget är förstås att prova, hur går mina patroner i full choke? Fungerar det och ger en liten svärm så tycker jag att det kan vara en fördel att träna med den. Resultaten kanske blir sämre till en början men man lär sig ett mer exakt skytte och när man sen drar i en öppnare choke har man en större träffmarginal än man är van vid. Med det sagt så är jag helt med på vad du menar och faktum är att många vapen sprider hopplöst när man blandar stål men trång choke. Men lite dyrt att prova med t.ex. en choke och sen kan man inte använda den.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Köp cyl. och 1/2 till att börja med, sen testar du helt enkelt och ser om du vill/behöver något trängre. Tycker du att det hänger på en sketen femhundring för en choke så kanske du inte har råd att köpa ammo.............ammo kostar ju lite. Och mycket ammo går det åt att träna och bli bra. Kanske lät hårt,men hoppas du fattar vad jag menar. Skadu dessutom inte tävla i yppersta eliten så spelar det ärligt talat inte så stor jävla roll på ett par storlekar på choken hit eller dit.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Men lite dyrt att prova med t.ex. en choke och sen kan man inte använda den. Du skjuter inte sönder en choke med övningsstål.