Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevpejl för grythund

Featured Replies

Publicerat

Jag har en grythund som olovandes kan ge sig av på drev när andan faller på. Behovet är nu en drevpejl som kan sitta på samtidigt som grytpejlen och som är liten nog att följa med ner i grytet.

Vad har ni för förslag?

Garmins GTU 10 känns storleken för stor, då hunden är modell mini.

Petlink GPS tracker kändes som ett klockrent alternativ, förutom att den tydligen slutat tillverkas.

Fram för förslag!

(Och jo då, dressyren är inte bortglömd, men det vore ju skoj att kunna nyttja hunden i väntan på att den slår igenom)

Publicerat

garmin följer nog med ner i grytet ; )

Publicerat

Håller med ovanstående talare! Då kompisens tax drog ner med dc30 hundenheten i gryt å under fullt drev! inga problem!! :D

Publicerat
  • Författare

Ner ja.. följer den med upp igen sen då?

Det ska ju inte bara "gå" utan vara lite optimalt också var tanken :)

Publicerat

ibland lämnar den dit : ) men jag tror risken är större om den sitter på väst. Sitter den kring halsen skall nog mycket till innan den ramlar av. Fullt med grävlingbett i mina garmin : )

Publicerat

Om du inte måste ha en GPS pejl så är ju Knut Edens mkt bra i storlek :)

Publicerat
  • Författare

Knut Eden har ju en brist om hunden går i gryt igen.

Där känns ju en GPS som ett lite bättre alternativ.

Iron Mike hunden är.. hur ska vi säga.. mikroskopisk.. så liten att den borde skämmas. Men om du vill peka mig till den minsta Astron så gärna :)

Publicerat

Jag har en tjt som både driver och jagar i gryt. Jag har valt att ha en Knut Edén pejl på henne när vi jagar ovan jord. Den har enligt mig flera fördelar:

- Storleken gör att du inte behöver vara orolig för att hunden ska fastna i gryt.

- Räckvidden är klart acceptabel

- Skulle hunden gå i gryt så får du signal ändå, en GPS-pejl tappar fort sin mottagning och blir därmed värdelös. Här ska tilläggas att jag jagar i Jämtland, dvs stora och kuperade marker där tex Astro rätt snabbt kan tappa kontakten även ovan jord vid "långdrev". Skulle min terrier först driva ur räckvidd och sen gå i gryt skulle jag inte ha en chans att hitta igen henne.

- Priset

Publicerat

Jag var tidigare emot ovanjordspejl just av den anledningen att tyskan kunde gå under jord även om man jagar ovan jord. Nu har jag kört med Astro denna säsongen och fått ? (hunden i gryt) på pejlen 5-6 ggr. Hittills har halsbandet varit med upp.

Publicerat

Jag har en tjt som både driver och jagar i gryt. Jag har valt att ha en Knut Edén pejl på henne när vi jagar ovan jord. Den har enligt mig flera fördelar:

- Storleken gör att du inte behöver vara orolig för att hunden ska fastna i gryt.

- Räckvidden är klart acceptabel

- Skulle hunden gå i gryt så får du signal ändå, en GPS-pejl tappar fort sin mottagning och blir därmed värdelös. Här ska tilläggas att jag jagar i Jämtland, dvs stora och kuperade marker där tex Astro rätt snabbt kan tappa kontakten även ovan jord vid "långdrev". Skulle min terrier först driva ur räckvidd och sen gå i gryt skulle jag inte ha en chans att hitta igen henne.

- Priset

Hade jag inte haft en gammeldags pejl hade vi nog aldrig fått ut wachteln när hon fastnade i grytet. Gjorde nerslag och pejlade från botten av gropen.

Publicerat
  • Författare

Hear hear

Men en Astro på en hund som är ungefär hälften så stor som en tysk, det känns väldigt klumpigt?

Jonas menar du att Eden håller även när hunden går under jord?

Publicerat

har aldrig sett hur stor gtu:n är men går det inte tejpa fast den eller någon liknade på svansen?

Publicerat
  • Författare

har aldrig sett hur stor gtu:n är men går det inte tejpa fast den eller någon liknade på svansen?

Den är stor som en mobiltelefon ungefär, så svansen är helt uteslutet. Det är tveksamt att det ens går att ha den i halsbandet

Publicerat

Jag vet inte men en GTU är ju ingen pejl. Får du ner hunden i gryt så har du ingen gps teckning så jag vet inte riktigt vad du ska ha den till då?

Fast det är klart är du nära en gsm mast och gtu kan skicka senast kända postion så kanske.....

Jag vet iaf att jag hade inte önskat att min tax går ner med en Garmin i gryt visst DC40 är ju mkt bättre än DC 30 i det hänseendet men ändå.......

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte men en GTU är ju ingen pejl. Får du ner hunden i gryt så har du ingen gps teckning så jag vet inte riktigt vad du ska ha den till då?

Fast det är klart är du nära en gsm mast och gtu kan skicka senast kända postion så kanske.....

Jag vet iaf att jag hade inte önskat att min tax går ner med en Garmin i gryt visst DC40 är ju mkt bättre än DC 30 i det hänseendet men ändå.......

Med senast kända position har jag en rimlig chans att hitta grytet, och där använda grytpejlen på vanligt vis. Nu känns inte GTU som ett alternativ, då den är för stor för min lilla hund.

Släpper jag hunden med bara grytpejl så kan jag ju stå och undra vart fan den tog vägen och hoppas att den tar sig till nån människa inom ett par dagar, och det känns inte alls som ett attraktivt alternativ.

Just nu känns en Knut Eden kanske ändå som det bästa alternativet, och hoppas på att man fiskar upp jycken innan den går i gryt igen.

Publicerat

Har Edenpejl o Astro på mina tyskar,funkar kanon.Går dom i gryt går det dessutom att pejla lite grovt med Edenpejlen

Publicerat

Hear hear

Men en Astro på en hund som är ungefär hälften så stor som en tysk, det känns väldigt klumpigt?

Jonas menar du att Eden håller även när hunden går under jord?

Med en radiopejl, Knut Edén, har du signaler som går ifrån halsbandet hela tiden ända tills batteriet tar slut (vilket lär va mycket längre än Astrons 17-18 h).

Så chansen att du lyckas hitta din hund med en radiopejl i ett gryt är enligt mig flera 100% större än om du har GPS pejl.

Det ultimata ur jaktsynpunkt är nog en Astro med en Knut Edén fastmonterad på samma halsband, förutsatt att du vågar chansa att hunden inte fastnar i gryt med en Astro.

Jag chansar inte med en Astro på min tjt, dels pga snålhet (tycker det räcker med en astro och den har jag på jämthunden) och dels för att min tjt är en krypare av rang som inte tvekar en sekund hur trångt hålet än verkar.