Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad kan man ta per eftersök?

Featured Replies

Publicerat

Jag hjälper ett företag som annagerar jakter på gris och så i närheten av mej

Fick förfrågan vara deras Eftersöksekipage nu mellan Torsdag till Söndag

Undrar nu lite vad jag kan ta för det?

Det kan bli utryckning både dag som natt

Publicerat

Riskerar du att förlora arbetsinkomst? Måste du försaka något annat du skulle vilja göra under den tiden?

400-500 + ev resekostnader för en utryckning samt 200kr timmen under söket. Det går ju bort endel i skatt också....

Eller typ 1000-2500 i jourersättning och 200-250kr timmen när du är ute, + resor.

Gör du det för det är kul och du inte förlorar någon arbetsinkomst. Och/eller vill "komma in" så du kan få göra fler eftersök...

200-300 i utryckning + resekostnad och kanske en köttbit!?

Det är ju som sagt lite beroende på hur gärna du vill ut på eftersök, och hur mycket annat du måste försaka för att kunna stå tillhands.

Publicerat
  • Författare

Är egen företagare inom Måleri sektorn

Jag gör det mest för att det är kul

Givetvis för tjäna liten haka och så min hund och jag får mera träning och tid i skogen.

Tack för svaren

Publicerat

Är man ute efter att tjäna en hacka så är eftersök fel branch...

Jag tar allt från noll kronor till en femhundring, alldrig mer än det.

Ett trafikeftesök på gris/älg ger 700:- minus skatt.

Det kan man ju ha som riktmärke.

Vi får alldig hamna där att en skytt skiter i att ringa efter hjälp för att han/hon tycker det är för dyrt.

Publicerat

Är man ute efter att tjäna en hacka så är eftersök fel branch...

Jag tar allt från noll kronor till en femhundring, alldrig mer än det.

Ett trafikeftesök på gris/älg ger 700:- minus skatt.

Det kan man ju ha som riktmärke.

Vi får alldig hamna där att en skytt skiter i att ringa efter hjälp för att han/hon tycker det är för dyrt.

Här var det ett företag som anordnade jakten. Då lär det säker vara bättre styrning på saker och ting. Vilket också bör göra det lättare att få en skälig ersättning när det går på tok. Inga problem att företaget i förväg meddelar att en skadskjutning blir dyr. Vilket i sin tur borde borga för säkrare skytte...

I övrigt så skulle jag gärna gå på trafikeftersök trots låg ersättning, just för att få hålla igång hunden hela året. Tyvär var det fullt med ekipage här omkring.

Eftersök i andra jaktlag får inte ske på bekostnad av min egen jakt. Skulle jag behöva ställa in egen jakt för att gå ett eftersök på annan mark, då vill jag nog ha en godtagbar slant för det. Men har jag ingen jakt planerad eller att det inte krockar med tex arbete, så skulle jag vara hyffsat nöjd om jag får så det täcker kostnaden(resor..)!

Publicerat

Här var det ett företag som anordnade jakten. Då lär det säker vara bättre styrning på saker och ting. Vilket också bör göra det lättare att få en skälig ersättning när det går på tok. Inga problem att företaget i förväg meddelar att en skadskjutning blir dyr. Vilket i sin tur borde borga för säkrare skytte...

Eller ger skytten fan i att raportera att han skjutit på en gris... Risken finns, tyvärr om han/hon tycker kostnaden är för hög.

De är ju hur som upp till var och en hur man gör eller vad man begär i ersätting.

Publicerat

Jag tar 300-400kr för uppklarade eftersök.

Vid konstaterad bom eller ej återfunnen gris tar jag bara betalt för resan.

Publicerat
  • Författare

Det jag menade mest av att tjäna en haka var så det täckte bensinkostnaden

För den är ju inget vidare billig just nu tyvärr

Får man lite kött med är det bara ett plus

Publicerat

Eller ger skytten fan i att raportera att han skjutit på en gris... Risken finns, tyvärr om han/hon tycker kostnaden är för hög.

De är ju hur som upp till var och en hur man gör eller vad man begär i ersätting.

Jo den risken finns ju i vanliga lag och ensamjägare. Så där har du förmodlig rätt i att några skiter i det.

Men här var det ett företag som anordnar. Dels så tar dom bra betalt så det borde finnas marginal att betala en eftersöksjägare en viss jourersättning.

Det är också möjligt för företaget att informera om att om det smäller och det inte ligger ett vilt på plats så kommer ett eftersök att göras på skyttens bekostnad. (Varför ska någon behöva "arbeta" gratis åt någon som tjänar pengar på det??)

Nu är väl inte alla köpejakter så anordnade, men det skulle vara fullt möjligt. Då skulle också eftersökekipagen få en mer skälig ersättning för sitt eftersöksarbete och för arbetet att skapa en eftersökshund... Bieffekten är ju att det finns duktiga eftersökshundar till de lågbetalande uppdragen i tex vanliga jaktlag och trafikeftersöken mm. Bara en tanke -_-

Publicerat
  • Författare

Håller med dej Kias Husse

Publicerat

Jag hjälper ett företag som annagerar jakter på gris och så i närheten av mej

Fick förfrågan vara deras Eftersöksekipage nu mellan Torsdag till Söndag

Undrar nu lite vad jag kan ta för det?

Det kan bli utryckning både dag som natt

Bara av ren nyfikenhet. Vad har du för hundar?

Publicerat
  • Författare

Tax/Tyskjaktterier

Sedan har jag 2 gråhundar jag kan låna

Publicerat

Tja.. så för att det är ett företag så hörs alla skott ?

Betalar de någon för att sitta o lyssna efter skott och bedömma vart det lossats ?

Eller sitter jaktguide med i kojan?

Givetivs ska man ha skälig ersättning, men det är som sagt upp till var o en va de anser är skäligt.

Publicerat

Gör du det på arbetstid som alternativ till ett jobb åt ett företag som betalar för det... så normal timpeng på runt 300+ moms + resekostnader.. sedan får du själv avgöra vad som är skäligt i ditt fall..

Annars om jag åker ut i närheten åt jaktlagen så brukar en 500 för ett enklare vara standard .. eller en timpeng som man sätter om så.. du gör ju upp i förväg och man ska aldrig glömma att det kostar att hålla med hundar och kompetens..

Publicerat
  • Författare

Okej

Jo att det kostar med hundar och kompetens håller jag verkligen med om

Lägger mycket tid på hundträning även prickskytte

Publicerat

När man ska ställa upp för ett företag på det viset kan man nog salta fakturan lite.

Antingen tar man bra betalt för själva jouren och lite mindre när man väl får åka ut.

På så vis är man garanterad en peng oavsett om det blir något eftersök eller ej.

Annars gör man tvärtom.

Jag brukar ta ersättning för bensin + ett par hundra för rådjur och 300-400 för de större vilten, vid uppklarat eftersök.

Hur mycket har du tagit innan på dina eftersök?

Hur mycket uppdrag har du?

Publicerat
  • Författare

Själklart vill man gå vinst

Jag brukar ta 300 plus milersättnig och självrisk vid skadad hund

Sedan ville dom även ha hjälp med viltvård och fodring av djuren på markerna

Borde man ju kunna ta lite för med

Någon som vet vad kan vara rimligt där?

Har 2-3 st i veckan nu ungefär

Allt från jaklag till företag

Publicerat

Då hamnar vi ju i en annan sits om de dessutom vill ha hjälp med viltvård och utfodring osv.

Låter som de vill ha en "anställd" att sköta om en hel del.

Enklast är väl att fråga vad de kan tänkas betala i timmen...

2-3 eftersök i veckan nu, verkar va mycket jakt i dina trakter den här tiden på året.

Grejen är väl den att de förmodligen kan få någon att sköta lite viltvård, predatorjakt osv helt gratis i utbyte mot jaktmöjligheter på predatorvilt.

Publicerat
  • Författare

Ja kanske borde fråga om det :)

Nu är de inte så mycket jakt häromring

Mest gris och rävjakt nu

Dom har dom små grisarna att skjuta här nere

Vilket företaget hyr ut till folk som kommer hit och jagar

Men under högsäsongen rycker jag nog ut lite flera gånger

Publicerat

Hejsan

jag tar 500:- plus körersättning samt självrisken för skadade hundar vi funnit vilt, körersättning vi ej funnit vilt/bom.

Driver ett företag som är inriktad mot eftersök och viltvårdservice.

Mvh

Marcus

Publicerat
  • Författare

Okej där ser man

Min dröm är att driva ett sådant företag

Har redan ett måleriföretag

Vad tar du per timme för viltvårdservice på ett ungefär?

Tänkte så man har något att gå på

Kolla lite på din sida

Väldigt bra utformad sida tycker jag

Fina vovvar har du me.

Troja var intresant men har inte tiden för en ny hund i familjen nu tyvärr:(

Mvh/Micke

Publicerat

Inte bara dans på roser...finns många baksidor också...

För tillfället ligger jag på 250 plus moms o körersättning men skall gå upp till 300, sen ibland blir det på offert(större jobb).

Tackar!

Hon har redan hittat ett nytt hem...

Förhoppningsvis kommer det en wachtel längre fram i vår/sommar samt funderar jag på ta en jämte/wachtel kull.

Vad är det för ett företag som säljer jakterna??

mvh Marcus

Publicerat
  • Författare

Det var så lite så.

Okej kanske inte så kul ligga så lågt

Men ger det mer jobb är det posetift

Jag får lämna offerter på alla min jobb nu

Okej väldigt fint hund var de

Okej om du tar en kull längre fram får du gärna säga till mej

För vi ska skaffa en större jakthund längre fram är det tänkt

Skickar ett pm om vilket företag det är.

Mvh Micke